مدیرکل بهزیستی استان بوشهر:

۸۷۶ کودک کار در استان بوشهر ساماندهی شدند

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: ۸۷۶ کودک کار در این استان شناسایی و در ۲ مرکز حمایتی کودک و خانواده بوشهر و برازجان نگهداری و زیر پوشش آموزش قرار گرفته اند.

به گزارش جنوب استان حسین اسدی راد روز یکشنبه با اشاره به اینکه کودکان زیر ۱۸ سال ایرانی و غیر ایرانی که در اماکن پرتردد مشغول به کسب و کار هستند به عنوان کودک کار شناخته می شوند افزود: از این شمار ۳۲۷ کودک در دشتستان، ۱۸۰ کودک در بوشهر و ۳۶۹ کودک در سایر شهرستان‌های این استان شناسایی و در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: کودکان کار شناسایی شده با هدف توانمند سازی، زیر پوشش آموزش‌های مختلف فرهنگی و حمایتی قرار می‌گیرند و در خانواده‌های خود ساماندهی می‌شوند.

اسدی راد اضافه کرد: کودکان شناسایی شده شامل ۲۲۲ کودک غیر ایرانی مجوز دار شامل ۳۲ دختر و ۱۹۰ پسر، ۲۵۷ کودک غیر ایرانی فاقد مجوز شامل ۸۰ دختر و ۱۷۷ پسر و افزون براین نیز ۳۸۷ کودک ایرانی شامل ۶۶ دختر و ۳۳۱ پسر هستند.

وی ادامه داد: مهمترین چالش در زمینه کودکان کار این است که بیشتر این کودکان دارای خانواده هستند و این خانواده ها معتقدند که کودک در هر سنی باید کار کند این درحالی است که این گروه از کودکان در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند و ارتقای سلامت روان و کنترل و کاهش آسیب اجتماعی از مهمترین کارکرد بهزیستی برای این گروه از کودکان به شمار می‌رود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: کار کودکان یکی از شکل‌های ناهنجار در جامعه و براساس لایحه حقوق کودکان یکی از مصادیق کودک آزاری به شمار می‌رود.

اسدی راد اضافه کرد: کودکان، بی دفاع ترین گروه درجامعه به شمار می‌روند که مورد تهدید خطرها و آسیب‌های زیادی قرار دارند به همین دلیل همه کشورها درصددند قوانینی را تدوین کنند که مانع از آزار و آسیب علیه کودکان شود.

مدیر کل بهزیستی استان بوشهر افزود: لایحه حمایت از، اطفال و نوجوانان هم به همین منظور تدوین شده است که به واسطه آن بهزیستی به عنوان متولی اصلی حمایت از کودکان آسیب دیده می‌تواند وظایف خود را در قبال حفاظت از کودکان تخصصی‌تر و مؤثرتر از همیشه دنبال کند.

وی گفت: این قانون بیش از ۱۴ دستگاه‌ کشور را موظف کرده است در راستای دفاع از حقوق کودکان و پیشگیری از کودک آزاری در کنار بهزیستی باشند.

اسدی راد، ۲ علت عمده کار کودکان را در استان بوشهر در وهله اول فقر مالی و سپس سبک زندگی آنها عنوان کرد و گفت: لازم است در مداخله های حمایتی از این کودکان به این علت‌ها توجه شود.