مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر:

آلودگی نفتی جنوب استان بوشهر در چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است

فرهاد قلی‌نژاد گفت: آلودگی نفتی سواحل شهرستان‌های عسلویه، کنگان و دیر در جنوب استان بوشهر بسیار بالا است و تا کنون به این اندازه سابقه نداشته؛ هرچند منشأ همچنان مشخص نیست، اما آلودگی در منشأ قطع شده است.

به گزارش جنوب استان مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان بوشهر درباره آلودگی نفتی در جنوب استان گفت: در دو هفته گشته لکه‌های نفتی از دریا به ساحل در جنوب استان وارد شده و سواحل را آلوده کرده که بیشتر در بنک در شهرستان کنگان، پارک ملی نایبند در شهرستان عسلویه و همچنین سواحل شهرستان دیر دیده و گزارش شده است.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: آلودگی نفتی سواحل جنوب استان بوشهر یکی از بزرگترین آلودگی‌هایی بوده که در سال‌های گذشته ثبت شده است که حتی تا سواحل استان هرمزگان هم کشیده شده است.

او درباره منشأ و سرچشمه این آلودگی هم گفت: منشأ آلودگی هم با تصاویر ماهواره‌ای و هم با آزمایش نمونه‌ها در دست بررسی و بی‌شک از تأسیسات نفتی است که یا از سکوهای نفتی و یا نشتی از لوله‌های فرسوده و تخریب خطوط انتقال نفت است.

مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر ادامه داد: این میزان آلودگی قطعاً از نفتکش‌ها و شناورها نیست، زیرا نوع نفت آن متفاوت است و همچنین با آن حجم ذخیره شناور نمی‌توانند موجب چنین آلودگی گسترده‌ای شوند.

قلی‌نژاد درباره پیگیری‌های قضایی هم گفت: با شناسایی نهایی، منشأ خسارت‌های زیست‌محیطی وارده را محاسبه خواهیم کرد و شرکت، سکو و تأسیساتی که موجب این آلودگی شده است مسئول جبران خسارت به تنوع زیستی و سواحل خواهد بود.

او اضافه کرد: با گزارش آلودگی‌ها، تیم‌های پاکسازی در منطقه با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بنادر و دریانوردی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فعال شدند و مرحله اول پاکسازی به پایان رسیده است. البته با توجه به این‌که این لکه‌ها شناور هستند و تاربال‌های نفتی با مدها به ساحل می‌رسند باید دوباره پاکسازی انجام شود؛ که این پاکسازی تا رفع کامل آلودگی سواحل ادامه خواهد داشت.

قلی‌نژاد گفت: این‌که گفته می‌شود همچنان آلودگی وجود دارد به‌معنای تداوم آلودگی از منشأ نیست، در دریا دیگر پهنه آلودگی نیست؛ بلکه آلودگی از منشأ قطع شده است و لکه‌های نفتی که در دریا وجود دارد در حال تجزیه هستند و به گلوله‌های نفتی و تاربال‌های نفتی تبدیل می‌شوند و به‌دلیل گرمای هوا به لکه تبدیل شده و به سواحل می‌رسند.

قلی‌نژاد ادامه داد: این آلودگی از هر جایی که بوده آنان آگاه بوده‌اند و رفع عیب شده است. البته به محیط‌زیست اطلاع رسانی نکرده‌اند که از این بابت گلایه‌مند هستیم. آنان باید این موضوع مهم را به سازمان محیط‌زیست و بنادر و دریانوردی اعلام می‌کردند تا عملیات پاکسازی به‌موقع و با سرعت آغاز می‌شد.

او با بیان این‌که ممکن است این اعلام نکردن به‌دلیل ترس از پیگیری‌های قضایی باشد، گفت: هرچند همیشه در این موارد مسان نفت و محیط‌زیست همکاری وجود داشته است و اطلاع‌رسانی می‌شد. به‌هرحال ممکن است فرسودگی خطوط را نمی‌دانستند و بعد متوجه شده‌اند و جلوی آن را گرفته‌اند.

مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر درباره تکذیبیه شرکت نفت فلات قاره درباره تأسیسات دریایی میدان فروزان هم گفت: شرکت نفت فلات قاره اعلام کرده که این آلودگی از سکوهای نفتی آن‌ها نیست که می‌تواند ادعای درستی باشد، اما ممکن است از خطوط انتقال نفت آنان باشد؛ در هر صورت وزارت نفت مسئول پیدایش چنین آلودگی است.

فرهاد قلی‌نژاد با بیان این‌که وزارت نفت برای پایش و علت‌یابی پای کار بوده‌اند و در موارد قبلی واحدهای ایمنی آنان به این موارد رسیدگی کرده‌اند، افزود: لوله‌های فرسوده تأسیسات نفتی باید تعویض شوند، چنان‌که با تعویض خط لوله ابوذر در پایان سال گذشته رخدادهای آلودگی به‌ویژه در نزدیکی جزیره خارگ بسیار کاهش داشت. ما از وزارت نفت و شرکت نفت فلات قاره می‌خواهیم که خطوط لوله‌های فرسوده را نشت‌یابی و با سرعت بیشتری تعمیر یا تعویض کنند.

او ادامه داد: البته استان بوشهر نیازمند داشتن ایستگاه مقابله با آلودگی و امکانات ویژه برای پاکسازی آلودگی در سواحل است، زیرا امکانات کنونی برای پاکسازی در دریا است. وزارت نفت باید چنین امکاناتی را با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی تأمین کند.

مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر افزود: ما در استان دستگاه‌های ساحل‌روب داریم که برای جمع‌آوری پسماندهای خشک در سواحل است و چون تاربال‌ها مواد نفتی و نیمه‌جامد هستند باید با دستگاه‌های ویژه خود جمع‌آوری شوند تا هم اثری از آن‌ها نماند و هم به بافت طبیعی خاک آسیبی وارد نشود.

قلی‌نژاد گفت: ما در محیط‌زیست به‌دنبال طراحی یک نرم‌افزار هستیم تا روزانه پایش برخط خلیج فارس را با کمک تصاویر ماهواره‌ای انجام دهیم و با دیدن هر لکه نفتی هشدار صادر کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

او ادامه داد: طراحی این نرم‌افزار در مراحل پایانی است و می‌تواند بسیار به محیط‌زیست کمک کند. ما  اکنون تصاویر و اطلاعات را از مرکز رصد خاورمیانه وابسته به کنوانسیون کویت دریافت می‌کنیم که دیر به دست ما می‌رسد.

مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر گفت: خسارت‌های این آلودگی بزرگ در دست بررسی و برآرود است؛ البته باید عملیات پاکسازی به پایان برسد تا سپس برآورد آسیب‌ها انجام شود، زیرا هر روز که این تاربال‌ها به سواحل می‌آیند میزان خسارت‌ها بیشتر می‌شود.