نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس

انتقاد از سهل انگاری در لایروبی روردخانه ها

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس عدم لایروبی رودخانه‌ها را یکی از عوامل اصلی طغیان آن‌ها دانست و گفت: وزارت نیرو موظف به لایروبی حریم رودخانه‌ها بوده اما سهل‌انگاری و تعلل داشته است.

شیخ موسی احمدی یکی از دلایل اصلی وقوع سیل در سراسر کشور را عدم لایروبی رودخانه‌ها عنوان کرد و گفت: عدم لایروبی  رودخانه‌ها، یکی از عوامل اصلی طغیان رودخانه‌ها است به همین دلیل وزارت نیرو و به‌صورت ویژه سازمان منابع طبیعی موظف به لایروبی رودخانه‌ها بوده اما سهل‌انگاری و تعلل داشته است و همین تعلل یکی از علت‌های اصلی خسارت سیل شده است.

نماینده مردم دیر، کنگان وجم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان آمادگی مواجه شدن با چنین حادثه‌ای را نداشتتند در حالی که وقوع آن در کشورهای اطراف می‌توانست هشداری برای  آن‌ها باشد، افزود: علاوه‌بر عدم لایروبی روخانه ها، ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف رودخانه‌ها نیز مسیر حرکت سیلاب‌ها را مسدود کرده و همین مسئله میزان خسارات و تلفات را بالا برده است.

وی با بیان اینکه عدم آبخیزداری در سال‌های اخیر را باید به دلایل وقوع این اتفاق افزود، ادامه داد: اگرچه مجلس شورای اسلامی بودجه خوبی برای لایروبی رودخانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته است اما به‌دلیل عدم اجرای قانون بودجه تا این زمان، دستگاه‌ها امکان لایروبی رودخانه‌ها را نداشتند هرچند این کار در سالهای گذشته نیز به درستی  انجام نشده است به همین دلیل موضوع را در کمیسیون انرژی پیگیری خواهیم کرد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رودخانه‌ها و سدها باید هرچه سریع‌تر لایروبی شوند تا از طغیان آن‌ها و ورود خسارت به مردم جلوگیری شود، بیان کرد: وزارت نیرو  می‌توانست در این حوزه بهتر عمل کند اما کوتاهی کرده است.

به گزارش خانه ملت، به گفته کارشناسان در سال ۱۳۹۸ با وجود بارش های فراوان، چنین حادثه‌ای رخ نداد زیرا لایروبی  مسیر رودخانه به موقع انجام شده بود.