مشکلات و چالش‌هایی در حوزه درمان در عسلویه

پای لنگ درمان در پارس جنوبی/ عسلویه بیمارستان مجهز می‌خواهد

شهرستان عسلویه میزبان صنایع عظیم پارس جنوبی است و به عنوان قطب اقتصادی و انرژی محسوب می‌شود ولی با مشکلات و چالش‌هایی در حوزه درمان روبرو است.

شهرستان عسلویه در جنوب استان بوشهر میزبان پالایشگاه‌های بزرگی گازی است که بخش عمده گاز کشور را تولید و از طریق شبکه‌های سراسری به نقاط مختلف کشور گازرسانی می‌کند.

سال‌ها از آغاز روند توسعه پارس جنوبی می‌گذرد و حالا میزان تولید گاز در این منطقه به اوج رسیده و به غیر از یک فاز همه فازهای این منطقه عظیم گازی که از بزرگترین میدان گازی دنیا تغذیه می‌کند در مدار تولید قرار گرفته‌اند.

به غیر از پالایشگاه‌های گازی، صنایع بزرگ پتروشیمی نیز در شهرستان عسلویه ایجاد شده و چندین طرح بزرگ نیز در حوزه پتروشیمی از این منطقه در حال ساخت است.

با وجود پیشرفت صنعتی در منطقه عسلویه و نقش مهمی که این منطقه در اقتصاد کشور دارد، زیرساخت‌های جنوب استان بوشهر به ویژه شهرستان عسلویه پیشرفت نکرده و مردم این مناطق با محرومیت‌های فراوانی روبرو هستند.

صنایع مستقر در شهرستان عسلویه بیش از آنکه به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال محیط پیرامونی پایبند باشند، به سود اقتصادی خود می‌اندیشند و برای مردم میزبان ارزش چندانی قائل نیستند.

پای لنگ درمان در پارس جنوبی/ عسلویه بیمارستان مجهز می‌خواهد

وضعیت بیمارستان عسلویه زیبنده قطب اقتصادی و انرژی کشور نیست و طی سال‌های اخیر مطالبه بهبود وضعیت خدمات درمانی در این شهرستان بارها و بارها عنوان شده و علی‌رغم وعده‌های مسئولان، توفیقی در این زمینه حاصل نشده است.

نبود بیمارستان مجهز در عسلویه

یکی از شهروندان عسلویه اظهار داشت: شاید نیاز باشد یکی از عزیزانمان در بستر بیماری گرفتار شود تا ضرورت وجود یک بیمارستان مجهز و پیشرفته در نزدیکی‌مان را درک کنیم.

مظفری اضافه کرد: چند روز پیش بود که یکی از نزدیکانمان در اثر سانحه با موتورسیکلت دچار عارضه مغزی شد و پس از اعزام به یکی از مراکز درمانی عسلویه، کمبود تجهیزات و پزشکان متخصص سراسر وجودمان را پر از اضطراب و هراس می‌کرد.

وی بیان کرد: علیرغم تلاش قابل تقدیر کادر درمان این مرکز، نبود بخش آی سی یو و پزشک متخصص ایجاب می‌کرد بیمار هر چه سریع‌تر به شهری دیگر اعزام شود و با توجه به وضعیت اضطراری بیمار، ترس از دست دادنش در پروسه زمان‌بر پذیرش و انتقال به شهرهای مجاور دغدغه‌های ما را دوچندان می‌کرد.

کمبود فضا و پزشک

گسیل جمعیت شاغل در شرکت‌های گاز و پتروشیمی به منطقه پارس جنوبی که بالغ بر ۷۵ هزار نفر تخمین زده می‌شود، میزان آلایندگی بسیار بالا ناشی از فلرسوزی و ورود آلاینده‌های شیمیایی به هوا و دریا که منجر به افزایش انواع بیماری‌های قلبی- تنفسی و حتی سرطان شده، تعداد بالای بیماران ترومایی ناشی از حوادث کار و سوانح جاده‌ای ضرورت احداث بیمارستان بزرگ، مجهز و پیشرفته را برای همگان عیان کرده است.

در حال حاضر دو بیمارستان در منطقه عسلویه مشغول به خدمات‌رسانی هستند. بیمارستان نبی اکرم (ص) شهر عسلویه که به شدت با کمبود فضا، تجهیزات و کادر متخصص روبروست و به هیچ وجه پاسخگوی نیاز کارکنان و مردم بومی بویژه در شرایط اضطراری نیست و بیمارستان شهید سلیمانی شهر چاه‌مبارک که متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است نیز با کمبود نیروی متخصص مواجه است و با بیمه‌ها نیز همکاری نمی‌کند که این امر هزینه مراجعه به این بیمارستان را برای مردم بالا می‌برد.

پای لنگ درمان در پارس جنوبی/ عسلویه بیمارستان مجهز می‌خواهد

مصوبه دولت قبل روی زمین ماند

در جریان آخرین سفر حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان به عسلویه در اسفند سال ۹۷ کمیته‌ای ملی برای مقابله با آلودگی هوای عسلویه به ریاست شخص رئیس جمهور و حضور چندین وزیر از جمله وزیر نفت، وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان تشکیل می‌شود که یکی از مصوبات آن احداث بیمارستان علوم پزشکی با ظرفیت ۱۱۰ تختخواب و اعتبار اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان بود که ظرف دو سال با تأمین بودجه از وزارت نفت باید تکمیل شود.

بیش از سه سال از آن تاریخ می‌گذرد و با وجود اتمام دولت دوازدهم، دولت مردمی آیت الله رئیسی هم گویا عزمی برای پاسخگویی به این خواسته به حق مردم عسلویه ندارد؛ چنان‌که زمزمه‌هایی مبنی بر مخالفت وزارت نفت و وزارت بهداشت با ساخت این بیمارستان شنیده می‌شود.

لزوم مشارکت صنایع در حوزه سلامت

با توجه به استقرار صنایع بزرگ در شهرستان عسلویه که نقش مهمی در آلودگی این منطقه و حتی بیمار شدن مردم دارند، انتظار می‌رود که شاهد نقش‌آفرینی بیشتر این صنایع در خدمات‌دهی به محیط پیرامونی باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به وجود بسیار زیاد صنایع در منطقه و مشکلات مرتبط با آن، لازم است برای ارائه خدمات بهتر در نظام سلامت، صنایع مسئولیت‌های خود را طبق قانون پذیرفته و انجام دهند.

قاسم برجوئی‌فرد با بیان اینکه حق همه مردم دسترسی عادلانه به خدمات نظام سلامت است افزود: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند مشکلات نظام سلامت را کاهش دهد، کمک‌های انسان دوستانه خیرین است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: هزینه‌های بالای زندگی در عسلویه و شرایط خاص این منطقه، باعث شده است که کارکنان حوزه بهداشت عسلویه، بیشترین درخواست انتقالی را در بین سایر شهرستان‌ها داشته باشند.

محمدامین شایسته نیا سرپرست شبکه بهداشت و درمان عسلویه از تقویت زیرساخت‌های درمانی در عسلویه خبر داد و گفت: در راستای بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در شهرستان عسلویه، طی هفته دولت هفت پروژه حوزه سلامت شهرستان عسلویه به ارزش ۱۲ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

لزوم ساخت بیمارستان مجهز

انتظار می‌رود سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی و شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه عسلویه با درآمد سرشاری که از این منطقه کسب می‌کنند در راستای بدیهی‌ترین مسئولیت اجتماعی خود که همانا حفظ سلامت بومیان این منطقه زرخیز و کارکنان خود شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری برای ساخت بیمارستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کنند.

زمانی عیسی کلانتری رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست می‌گفت تنها چاره ما برای رفع آلودگی هوا این است که دعا کنیم باد و باران بیاید و هوا تمیز شود.

با وجود این کمبودها، اکنون تنها چاره ما هم این است که دعا کنیم تنمان کمتر به ناز طبیبان نیاز داشته باشد. |مهر