با حضور وزیر نفت؛

نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی وارد مدار تولید شد

واحد نخست پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

به گزارش جنوب استان با حضور وزیر نفت، واحد نخست پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی صبح دوشنبه افتتاح شد.

بخش توسعه نیروگاه گازی متمرکز بعثت پارس جنوبی متشکل از سه بلوک سیکل ترکیبی است که بلوک نخست آن با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید.


 

این نیروگاه به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در بخش توسعه نیروگاه متمرکز بعثت اجرا می‌شود و شامل سه بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت تولید برق هر بلوک ۱۶۰ مگاوات در شرایط ISO است.

نیروگاه متمرکز سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پارس در راستای تأمین برق پایدار برای واحدهای پالایشگاهی فازهای یک تا ۲۴ پارس جنوبی، تأسیسات آبگیر و میعانات گازی مناطق پارس یک و دو، مصارف منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ساخته شده است.

کل ظرفیت نیروگاه ۵۰۰ مگاوات است که با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون یورو دارای پیشرفت ۹۵ پیشرفت است که واحد نخست آن امروز به بهره‌برداری رسیده است.

با تکمیل هر ۳ واحد سیکل ترکیبی، در مجموع ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید و راندمان این نیروگاه‌ها را از ۳۰ درصد به حدود ۵۳ درصد افزایش خواهد داد.

این نیروگاه سالانه یک میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز را در پی خواهد داشت چون از خروجی دودکش‌ها در آن استفاده می‌شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت، به منظور تأمین کمبود تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز پالایشگاه‌های مستقر در منطقه کنگان مربوط به فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۲-۲۴، مجتمع پالایشگاهی سیراف و همچنین افزایش پایداری شبکه برق شرکت نفت و گاز پارس در منطقه عسلویه و کنگان و در مجاورت نیروگاه گازی متمرکز در شهر بیدخون احداث شده است.

توان تولیدی این نیروگاه استراتژیک توسط پست و خطوط انتقال دومداره ۴۰۰ کیلوولت به طول ۶۷ کیلومتر به منطقه کنگان ارسال می‌شود و مجدداً در پست ۴۰۰ کیلوولت نفت در منطقه کنگان به سطح ولتاژ انتقال ۱۳۲ کیلوولت کاهش می‌یابد و توسط شبکه هوایی چهارمداره به پالایشگاه‌های مستقر در منطقه کنگان تحویل می‌شود.

در فروردین ماه امسال نخستین واحد بخار این نیروگاه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در مدار تولید قرار گرفته است.

این پروژه با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۴۵۰ میلیون یورو در زمان اجرا برای حدود هزار نفر و در زمان بهره‌بردرای برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین نیروگاه شرکت مایع‌سازی گاز ایران توسط یک خط هوایی دومداره به این پست برق متصل شده است و توان تولیدی خود را تحویل این پست برق می‌دهد.

بهره‌برداری رسمی از بلوک نخست نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، بهره‌برداری از طرح مرکاپتان زدایی میعانات گازی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، دستور آغاز عملیات اجرایی و افتتاح چند طرح عمرانی دیگر از برنامه‌های وزیر نفت در استان بوشهر است.