افتتاح

نخستین واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی پارس جنوبی افتتاح شد

واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فاز‌های ۲ و ۳ پارس جنوبی با ظرفیت فراورش روزانه ۸۰ هزار بشکه با حضور وزیر نفت در عسلویه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش جنوب استان جواد اوجی، وزیر نفت در ادامه برنامه‌های سفر خود به عسلویه دستور بهره‌برداری رسمی از واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فاز‌های ۲ و ۳ پارس جنوبی (DMC) را صادر کرد.
جواد اوجی در این آیین  با بیان اینکه میعانات شیرین مشتری و قیمت بالاتری را در بازار دارد، گفت: بی‌شک استفاده از میعانات گازی شیرین در داخل کشور بسیار سودمند است، ضمن آنکه صادرات میعانات گازی شیرین به‌دلیل تقاضای بالاتر، ارزآوری بیشتری برای کشور دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری ۷۴ میلیون یورویی برای اجرای نخستین واحد شیرین‌سازی میعانات گازی و مرکاپتان‌زدایی فاز‌های ۲ و ۳ پارس جنوبی گفت: نتیجه اجرای این طرح افزایش ۸۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین‌سازی میعانات در کشور است.

محسن خجسته‌مهر یکی از دلایل افزایش صادرات میعانات گازی کشور را تقاضای بیشتر جهانی برای میعانات گازی شیرین دانست و گفت: این پروژه می‌تواند به تقویت صادرات میعانات گازی کشور کمک کند.

واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فاز‌های ۲ و ۳ پارس جنوبی با هدف تکمیل زنجیره ایجاد ارزش افزوده پالایشگاه، کاهش اثرات خوردگی ترکیبات مضر موجود بر تأسیسات و تجهیزات پالایشگاهی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ارتقاء و بهبود کیفیت میعانات گازی و رسیدن به استاندارد‌های بین‌المللی، تولید خوراک مناسب جهت صنایع پالایشی و پتروشیمی و سوخت نیروگاه‌ها و در نهایت سهولت در بازاریابی و صادرات ساخته شده است.

این طرح شامل ساخت واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی و احیاء کاستیک، واحد خنثی‌سازی پساب‌های کاستیک، احداث واحد تصفیه Spent Air برای نخستین‌بار در پالایشگاه‌های گازی، واحد تولید هوای فشرده و و پکیج تولید اکسیژن ۶۰ درصدی، ساخت یک دستگاه مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی جدید در محدوده مخزن آب آتش‌نشانی موجود پالایشگاه با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب و پست جدید برق است.

واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی بر پایه دانش فنی و لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و مراحل خرید کالا، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن در قالب قرارداد (EPCC) توسط شرکت پتروصنعت از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شده است.

انجام سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیون یورو با پیش‌بینی سودآوری ۴ دلاری به ازای هر بشکه میعانات گازی و با بازگشت سرمایه‌گذاری یک ساله، سودآوری و درآمدی فراتر از ۱۱۰ میلیون دلار در سال برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

این طرح زمینه اشتغال ۵۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به مدت ۴ سال به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.