وزیر نفت:

دانش شیرین‌سازی میعانات گازی در داخل کشور بومی‌سازی شد

وزیر نفت با اشاره به تقاضا برای میعانات گازی شیرین گفت: دانش شیرین‌سازی میعانات گازی و مرکاپتان‌زدایی در داخل کشور بومی‌سازی شد.

به گزارش جنوب استان جواد اوجی صبح دوشنبه در مراسم بهره‌برداری از نخستین واحد شیرین‌سازی میعانات گازی و مرکاپتان‌زدایی در فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی اظهار داشت: سرمایه گذاری عظیمی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به نقش مهم این پروژه در شیرین‌سازی میعانات گازی تصریح کرد: ظرفیت شیرین‌سازی میعانات در کشور با اجرای این طرح ۸۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه این طرح سودآوری فراوانی را برای کشور در پی خواهد داشت ادامه داد: صادرات میعانات گازی شیرین برای کشور ارزآوری فراوانی را خواهد داشت چراکه درخواست‌های فراوانی برای آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فروش میعانات گازی شیرین در بازار بین‌الملل راحت‌تر است افزود: با حمایت نمایندگان مجلس شاهد تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها بوده‌ایم.

اوجی به نقش متخصصان داخلی در ساخت این پروژه اشاره کرد و گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به‌عنوان پیمانکار طرح در بومی‌سازی این دانش نقش کلیدی داشت و این طرح به دست توانمند جوانان ایرانی ساخته شد.

واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲و۳ پارس جنوبی با هدف تکمیل زنجیره ایجاد ارزش افزوده پالایشگاه، کاهش اثرات خوردگی ترکیبات مضر موجود بر تأسیسات و تجهیزات پالایشگاهی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ارتقا و بهبود کیفیت میعانات گازی و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی، تولید خوراک مناسب جهت صنایع پالایشی و پتروشیمی و سوخت نیروگاه‌ها و در نهایت سهولت در بازاریابی و صادرات احداث شده است.

این پروژه، شامل احداث واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی و احیای کاستیک، واحد خنثی‌سازی پساب‌های کاستیک، احداث واحد تصفیه برای نخستین‌بار در پالایشگاه‌های گازی، واحد تولید هوای فشرده و و پکیج تولید اکسیژن ۶۰ درصدی، احداث یک دستگاه مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی جدید در محدوده مخزن آب آتش‌نشانی موجود پالایشگاه با ظرفیت شش هزار مترمکعب و پست جدید برق است.

واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی بر پایه دانش فنی و لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و مراحل خرید کالا، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن در قالب قرارداد (EPCC) توسط شرکت پتروصنعت از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شده است.

انجام سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیون یورو با پیش‌بینی سودآوری چهار دلاری به ازای هر بشکه میعانات گازی و با بازگشت سرمایه‌گذاری یک ساله، سودآوری و درآمدی فراتر از ۱۱۰ میلیون دلار در سال برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

این طرح زمینه اشتغال ۵۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به مدت ۴ سال به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.