بازدید قالیباف از طرح راه آهن بوشهر به شیراز

لزوم اجرای طرح راه آهن بوشهر از طریق تهاتر نفتی با حرکتی جهادی

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در بازدید از تاسیسات و شهر عسلویه زندگی و معیشت مردم و آلودگی هوا را مشاهده کردیم در ادامه سفر رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کریدور شمال به جنوب بعنوان یکی از مسائل اولویت دار و اساسی با اولویت خط ریلی بوشهر- شیراز دنبال می‌شود.

به گزارش جنوب استان رئیس مجلس شورای اسلامی دکتر محمدباقر قالیباف روز  پنجشنبه در جریان نظارت ستادی خود از خط راه شیراز – بوشهر- عسلویه افزود: در زمان حاضر حدود ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد اما در محل‌های عملیاتی کمتر از ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی وجود دارد.

وی بیان کرد: برای ساخت چهار هزار کیلومتر از خطوط ریلی هزینه‌های بسیاری شده که اگر در محل درست ساخته شده بود  ۱۰ الی ۱۵ سال قبل بوشهر به تهران متصل می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما زیرساخت ها را برای راه آهن می سازیم، اما آنها اصلاح، کارهای تکنیکالی، لوکوموتیو، نیروی ماهر و واگن هم می‌خواهند که باید به آنها توجه شود.

قالیباف عنوان کرد: در حوزه کریدورهای شمال به جنوب خط ریلی یاد شده نیز جنوب را به شمال کشور متصل می کند؛ حال اگر چهار هزار کیلومتر در این محل هزینه شده بود، در بسیاری از مسائل جلوتر بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطمئن باشید مسیر کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر- شیراز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به موضوع سلامت در استان بوشهر تأکید کرد: وضعیت بیمارستان در این استان  نسبت به سرجمع سایر استان‌های کشور مناسب نیست و این استان دارای عقب ماندگی جدی در این حوزه است، براین اساس باید به این مهم نیز توجه و سرانه بهداشت و درمان استان را متناسب کرد.

قالیباف گفت: در مسیر حرکت به سمت بوشهر متوجه شدم خسارتهایی به نخلستان ها وارد شده و نخلداران با مشکلات جدی مواجه شده اند. این موضوع را هم مدنظر قرار داده و برای آن تدبیر می شود.

وی ادامه داد: توفیق بود در این ایام، سفر کوتاهی به استان شهید پرور بوشهر داشته باشم و به چند پروژه مهم این منطقه سرکشی کنم، در این سفر تعدادی از نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون ها نیز حضور داشته و ما را همراهی می‌کنند تا به بررسی مسائل سرعت بیشتری بخشیده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همواره در سفرها تاکید می‌کنیم که مجموعه تصمیم گیری و پیگیری ها درخصوص تنظیم برنامه هفتم توسعه است که با هماهنگی و اتفاق نظر سایر همکاران انجام می‌شود، اما توقع‌مان این است که در استان ها هم همین گونه باشد و کارهای اولویت داری که مشکلات اساسی مردم را حل می‌کند، در دستور کار قرار گیرد.

قالیباف افزود: معتقدیم مشکلات از دو جهت؛ یکی توجه به زیرساخت‌های مهم و دوم توجه به کارهای معیشتی ولو کوتاه مدت باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه  تأکید کرد: تجربه نشان داده که اگر همراهی همه دستگاه‌ها نباشد در صورت ورود امکانات هم انتظارات برآورده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل اولویت دار و اساسی باید در دستور کارها قرار بگیرند،  اظهار کرد:طبق گفته خیرالله خادمی معاون وزارت راه و شهرسازی احداث این پروژه کریدور ترانزیت ریلی جدیدِ شمالی-جنوبی از بندر بوشهر، تا مبادی شمال کشور را متصل و منطقه پارس جنوبی را به شبکه ریلی کشور با هدف انتقال سریع و ایمن تجهیزات و تاسیسات صنایع بالادستی به منطقه عسلویه متصل و منجر به انقال سریع محصولات تولیدی به داخل کشور می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه، تکمیل این خط ریلی به ۵۲ هزار میلیارد تومان و ساخت خط راه آهن شیراز – بوشهر به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. طرح مذکور هم اکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۶ درصد پیشرفت زیرسازی دارد.

در این نشست غلامحسین کرمی، رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت احداث خط راه آهن شیراز – بوشهر گفت: در سطح استان ۲۷ بندر وجود دارد که اگر فعال شوند، راه های زمینی کفاف حمل بار را نمی‌دهد، از طرفی منطقه تنگستان قطب کشاورزی بوده اما امسال به دلیل بارندگی های شدید به شدت نخلستانها خسارت دیدند که لازم است برای جبران خسارت آنها تدبیری اتخاذ شود.

وی همچنین به مشکلات مردم منطقه از جمله کمبود مدرسه و فضای آموزشی، بیمارستان و راه آهن اشاره کرد.

 

بازدید قالیباف از طرح راه آهن بوشهر به شیراز

راه آهن بوشهر- شیراز ۴۵۰ کیلومتر است که در ۱۱ قطعه ساخته می‌شود و قطعه ۹ تا ۱۱ آن به طول ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر قرار دارد.
مسیری که در استان واقع شده در مجموع ۲۵ درصد پیشرفت دارد.

قطعه ۱۱ در سال‌های گذشته پس از ۷۵ درصد پیشرفت، متوقف شده است وساخت قطعه ۱۰ نیز که در دو مرحله ساخته می‌شود، سال ۹۷ شروع شده و تاکنون ۲۵ درصد پیش رفته است.

هزینه ساخت راه آهن بوشهر-شیراز که ۷۰ درصد مسیرش کوهستانی و تپه‌ای است، ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و همین دشواری مسیر در کنار مسائل مالی، مانع پیشرفت ساخت آن شده است.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیگیر هستند که افزون بر تهاتر نفتی، اعتبار نقدی برای ساخت راه‌آهن بوشهر-شیراز تامین کنند.

202209108480990662.jpg (1500×1000)

202209105675760159.jpg (1500×1000)

202209100640773059.jpg (1500×1000)202209105675760159.jpg (1500×1000)