عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

طرح جدید مجلس | شرکت پالایش و پتروشیمی تشکیل خواهد گرفت

عضو کمیسیون انرژی مجلس از تصویب کلیات و جزئیات طرح تشکیل شرکت پالایش و پتروشیمی در این کمیسیون خبر داد و گفت: این طرح در دستور کار جلسه علنی قرار خواهد گرفت.

به گزارش جنوب استان هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،اظهار کرد: کلیات و جزئیات طرح تشکیل شرکت پالایش و پتروشیمی در کمسیون انرژی مجلس به تصویب رسیده و طرح جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح به صورت عادی اعلام وصول شده، احتمالا ظرف چند ماه آینده در دستورکار جلسه علنی قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تصویب و اجرایی شدن طرح تشکیل شرکت پالایش و پتروشیمی مانع از خام‌فروشی نفت خواهد شد، گفت: در صورتیکه شرکت ملی پالایش و پتروشیمی تشکیل شود نگاه به نفت، نگاه زنجیره ارزش افزوده می‌شود.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: نگاه پتروشیمی به نفت نگاهی است که کشورهای موفق در این صنعت سپری کرده‌اند اما متاسفانه ما این رویکرد را در میان مسئولان دولتی و وزارت نفت نداریم.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما از تدوین این طرح تغییر رویکرد درباره نفت و تولید فراورده‌های با ارزش است، گفت: این طرح به دنبال تغییر این نگاه نسبت به نفت و خام فروشی است، در واقع باید زنجیره ارزش را از نفت آغاز کنیم، تا برای کشور ثروت تولید شود.

عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: در حال حاضر ما نفت را به پالایشگاه‌ها می‌دهیم و آنها بنزین، گازوئیل ، نفت سفید و … تولید می‌کنند این در حالیست که می‌توان از نفت خام فراورده‌های با ارزش افزوده بالا تولید کرد؛ علاوه بر این آنها ترکیبات گاز تولیدی را هم جداسازی می‌کنند و در پتروشیمی‌ها از آنها فراورده‌های با ارزش تولید می‌کنند.

نماینده ملایر در مجلس گفت: ما براساس این طرح به دنبال این هستیم که نفت و گاز تولیدی را به واحد‌های شکست حرارتی و کاتالیستی ببریم و فراورده‌هایی تولید کنیم که بتوان در بخش پتروشیمی از آنها استفاده کرد.