معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

بوشهر تنها مرکز استان که مرکز غربالگری سرطان ندارد | جامعه زنان بوشهری رتبه اول کشور در سرطان ریه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید نبود مرکز غربالگری سرطان در استان بوشهر تشخیص به موقع و چرخه درمان مبتلایان به سرطان را با مشکل مواجه کرده است.

دکتر احمد یزدان‌پناه: سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور و ۷۲ درصد مرگ و میر‌ها در بیماری‌های غیرواگیردار نیز مربوط به سرطان است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۳۰ هزار نفر به آمار بیماران سرطانی در کشور افزوده می‌شود، گفت: سرطان‌های سینه، پروستات، روده بزرگ و تیروئید از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور و استان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: در استان بوشهر سرطان ریه در خانم‌ها به دلیل استعمال دخانیات و قلیان رده اول کشوری را دارد.

به گفته وی، سرطان اگر در مراحل پیشرفته باشد بیمار را دچار تنگنا می‌کند و از سویی بسیار دردآور و پرهزینه است، اما اگر در مراحل اولیه غربالگری و تشخیص صحیح و به موقع داده شود، فرد می‌تواند با بهترین کیفیت زندگی کرده و طول عمر زیادتری داشته باشد.

یزدان‌پناه بیان کرد: در استان بوشهر برخی مسائل مانند نبود مرکز غربالگری سرطان و تشخیص دیرهنگام، درمان‌هایی مانند رادیوتراپی و کِموتراپی و چرخه درمان سرطان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی می‌گوید: استان بوشهر تنها مرکز استان در کشور است که مرکز غربالگری سرطان ندارد، اما موسسه خیریه امدادگران عاشورا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حال تکمیل و راه‌اندازی مرکز غربالگری سرطان است که در زمان حاضر ساختمان آن تکمیل و تعدادی از دستگاه‌های آن خریداری شده، اما برای راه‌اندازی نیاز به چندین میلیارد کمک خیرین داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: برای جراحی بیماران سرطانی نیز در صورت حضور فوق تخصص یا فلوشیپ جراحی سرطان در استان تا حد زیادی مشکلات مرتفع می‌شود که پیگیر هستیم.

به گفته وی، در شیمی درمانی و کموتراپی مشکل خاصی نداریم و سال‌هاست بیمارستان شهدای خلیج‌فارس در بخش شیمی درمانی بزرگسالان ارائه خدمت دارد، اما برای اطفال به طور مجزا بخش جداگانه نداشتیم که در حال راه‌اندازی آن هستیم.

یزدان‌پناه افزود: دستگاه رادیوتراپی هم در سال ۱۴۰۰ وارد استان شد و هم اکنون ۶۰ درصد ساختمان آن تکمیل شده که پس پایان کار ساختمان، دستگاه راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی بخش غربالگری موسسه خیریه امدادگران عاشورا و همچنین حضور جراح سرطان روند درمان سرطان در استان بهبود می‌یابد.

وی گفت: دو هفته دیگر نیز دستگاه پِت (دستگاهی با تکنولوژی بالا) برای تشخیص زودهنگام سرطان از سوی دانشگاه علوم پزشکی و پرفسور مجید اسدی راه‌اندازی می‌شود که اگر مرکز غربالگری و جراحی سرطان هم در ماه‌های آینده تکمیل شود، استان بوشهر به عنوان  قطب درمان سرطان مطرح می‌شود.