معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار

تلاش برای رقابت پذیری بیشتر بوشهر با دیگر بنادر

علی باستین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: حذف برخی استثنائات از سود ۲۰ درصدی کالاهای بازرگانی بندر بوشهر در دست پیگیری است که در صورت لغو، رقابت پذیری این بندر را با دیگر بنادر در استانهای هرمزگان و خوزستان افزایش می‌دهد.

به گزارش جنوب استان علی باستین روز سه‌شنبه در حاشیه ششمین جلسه شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی در استان بوشهر افزود: حذف این استثنائات از طریق وزارت صمت و نهاد هیات وزیران پیگیری می شود که در صورت به نتیجه رسیدن، سبب رونق بندر بوشهر می‌شود و رقابت پذیری این بندر را با سایر بنادر کشور تقویت می‌کند.

وی افزود: عمق بخشی به کانال  ورودی بندر بوشهر تا ۱۵ متر از دیگر مواردی است که در راستای توسعه اقتصادی این بندر در دستور کار قرار دارد.

باستین توضیح داد: در زمان حاضر حداکثر ظرفیت ورود کشتی‌ها به بندر بوشهر ۳۰ هزار تن است و در سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر نیز عمق بخشی ۱۵ متری به این کانال پیگیری شد تا امکان ورود کشتی‌ها با ظرفیت ۵۰ هزار تن به این شهر فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر با اشاره به مصوبه قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر اخذ نیم درصد از محل صادرات محصولات کشاورزی به ویژه گلخانه‌ای و آبزیان، بیان کرد: در حال پیگیری این مساله از طریق مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی هستیم تا این بند حذف شود تا محصولات استان بوشهر با هزینه کمتری از سوی صادرکنندگان هم استانی صادر شود.

وی اضافه کرد: جمله حذف عوارض افزوده بر خدمات حمل و نقل دریایی موضوع دیگری بود که بررسی شد و در حال پیگیری هستیم که خدمات تخلیه و بارگیری کشتی‌ها هم در مجموعه خدمات دریایی قرار گیرد تا وارد کنندگان و صادرکنندگان بوشهر این ارزش افزوده را پرداخت نکنند.

باستین عنوان کرد: این مساله از مسیر اتاق بازرگانی ایران و مسئولان دولتی مرتبط پیگیری می‌شود و امید است این مساله در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رفع شود.