مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر:

۲۵۰۰ سامانه خانگی تولید برق خورشیدی در استان بوشهر احداث می‌شود

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: در قالب طرح احداث سامانه‌های تولید برق خورشیدی ۵ مگاواتی مصوب معاون اول رئیس جمهور، در فاز نخست ۲ هزار و ۵۰۰ سامانه در استان بوشهر احداث می‌شود.

به گزارش جنوب استان غلامرضا حشمتی روز سه‌شنبه در حاشیه نشست هماهنگی این طرح در استان بوشهر با حضور سخنگوی ساتبا، به خبرنگاران اعلام کرد: از برنامه ریزی برای ایجاد ۱۱۰ هزار سامانه خانگی تولید برق خورشیدی در کشور، سهم استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در فاز نخست است که با همکاری کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی و دفتر روستایی استانداری به انجام می‌رسد.
وی افزود: در شناسایی افراد واجد شرایط از اقشار کم برخوردار، تاکنون کمیته امداد اما خمینی‌(ره) یک لیست ۵۰۰ نفری را در سراسر استان شناسایی کرده است که پس از صلاحیت سنجی فنی به سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ارسال شده است.
حشمتی با بیان اینکه ایجاد ۲ هزار و ۵۰۰ نیروگاه پنج مگاواتی حجم بزرگی از ناترازی تولید و مصرف برق را جبران می‌کند،  ادامه داد: امید است در  این ماه کارهای مطالعاتی اولیه وشناسایی افراد به اتمام برسد و در ماه های آینده شاهد عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه باشیم.
وی با بیان اینکه فرآیند اجرای نیروگاه‌های برق خورشیدی خانگی ۲ تا سه ماه زمان می‌برد، اضافه کرد: امید است تا پایان ماه با شناسایی مجری ذی صلاح استان بوشهر شاهد گام بعدی در احداث این نیروگاه‌ها باشیم.
حشمتی یادآور شد: در زمان حاضر در استان بوشهر تنها ۳۷ نیروگاه انشعابی داریم و تلاش می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۲ هزار ۵۰۰ سامانه جدید در مدار تولید قرار گیرد..
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اظهار کرد: سال‌های گذشته در کشور توجه کافی به انرژی‌های تجدیدپذیر نشد و و عقب افتادگی هایی را شاهد هستیم اما دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای جبران این عقب افتادگی برنامه های خوبی را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: در این راستا از سهمیه ایجاد نیروگاه‌های بزرگ مقیاس و تولید ۴ هزار مگاواتی طی ۲ سال در کشور، در استان بوشهر نیز ۵۴۰ مگاوات فرصت سرمایه گذاری شناسایی و آماده شده و طراحی مطالعات اتصال به شبکه آن انجام و به ساتبا ارسال شده که آماده فراخوان سرمایه گذار است.
حشمتی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود در همین ماه  این فراخوان بر روی سامانه ساتبا بارگذاری و سرمایه گذار جذب شود تا شاهد در مدار آوردن بخشی از این ۵۴۰ مگاوات در پیک تابستان سال آینده باشیم.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم عبور موفق و با کمترین خاموشی از پیک مصرف تابستانه بود که با مدیریت خوب در سطح ملی و همراهی در سطح استانی صورت گرفت.
وی گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و تغییر ساعات کاری اداره ها و جابجایی ساعت فعالیت صنایع و استفاده از دیگر ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف، در سه ماهه تابستان امسال به صورت روزانه ۱۰۰ تا ۱۴۰ مگاوات کاهش پیک مصرف برق را در استان بوشهر شاهد بودیم.
حشمتی یادآور شد: با این حال مصرف برق صنایع این استان با جابجایی ساعت مصرف، حدود ۹ و نیم درصد افزایش مصرف داشت که نشان می‌دهد برنامه ریزی صحیح هم می‌تواند منجر به بهبود تولید شود و هم مدیریت مصرف برق و پایداری شبکه حفظ شود.