فرماندار دشتستان

شناسایی سرکرده متکدیان در برازجان

تکدی‌گری علاوه بر آسیب بر سیمای شهری می‌تواند بر فرهنگ یک شهر تاثیر منفی گذاشته و در دراز مدت آسیب‌های سنگینی را به بار می‌آورد. این موضوع در برازجان به یک معضل تبدیل شده و گلایه‌های مردمی را به همراه داشته است، با این حال فرماندار دشتستان از شناسایی سرکرده متکیدان در شهر برازجان خبر داده است.

به گزارش جنوب استان داوود بحرینی: وقتی به گوشه و کنار شهر برازجان، دومین شهر جمعیتی استان بوشهر نگاهی می‌اندازی متوجه می‌شوی که تکدی‌گری در حال افزایش است و این معضل اجتماعی چهره شهر را زشت می‌کند.

تکدی‌گری در جامعه ایران به عنوان یک معضل اجتماعی به شمار می‌آید و به عنوان یک جرم به آن نگاه نمی‌شود و نداشتن سرپرست یا بد سرپرستی نیز از جمله عواملی است،که باعث می‌شود شاهد روند رو به رشد این آسیب اجتماعی باشیم.

تکدی‌گری علاوه بر آسیب بر سیمای شهری می‌تواند بر فرهنگ یک شهر تاثیر منفی گذاشته و در دراز مدت آسیب‌های سنگینی را به بار می‌آورد. خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر زوایای این موضوع به سراغ شهردار برازجان می‌رود.

تکدی‌گری زیربنای آسیب‌ اجتماعی

مرتضی قدوسی شهردار برازجان اظهار می‌کند: وجود متکدیان در شهر به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود که به دنبال خود مشکلات عدیده‌ای را برای شهر و شهروندان وجود می‌آورد.

شهردار برازجان با اعلام اینکه ۹۸ درصد متکدیان سطح شهر اتباع خارجه هستند، گفت: مجموعه شهرداری وظیفه ساماندهی و جمع آوری متکدیان ایرانی را دارد، با توجه به اینکه ۹۸ درصد از متکدیان سطح شهر اتباع خارجی هستند امور اتباع خارجه و بیگانه بر عهده مجموعه فرمانداری است.

قدوسی از دستور فرماندار دشتستان جهت جمع آوری متکدیان سطح شهر خبر داد و افزود: فرمانداری دشتستان به منظور رسیدگی بر این معضل و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع تخلفات شهری طرح جمع آوری متکدیان را در دستور کار خود قرار داده و شهرداری در حد توان در اجرایی شدن این طرح مجموعه فرمانداری را حمایت خواهد کرد.

شهردار برازجان ادامه داد: حضور متکدیان و کودکان خیابانی در سطح شهر علاوه بر اینکه چهره شهر را مخدوش می‌سازد باعث ارتکاب جرم و جنایت در سطح شهر نیز می‌شود.

طرح شناسایی و جمع آوری افراد متکدی در دشتستان اجرا می‌شود

احمد بنافی فرماندار شهرستان دشتستان در گفتگو با فارس می‌گوید: با توجه به وضعیت نامناسب متکدیان در سطح شهر و نارضایتی‌های اجتماعی و مطالبه عمومی در این خصوص جمع آوری متکدیان در سطح شهر در دستور کار فرمانداری شهرستان قرار گرفت.

فرماندار دشتستان ادامه داد: جهت شناسایی محل اسکان و سرکرده‌های احتمالی، اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی توسط دستگاه‌های متولی صورت پذیرفته که پس از شناسایی سرکرده و محل اسکان متکدیان در یکی از بخش‌های شهرستان در ۲۴ مرداد ماه امسال، تعداد ۱۸ نفر از اتباع خارجه متکدی توسط نیروی انتظامی، اداره بهزیستی و شهرداری برازجان جمع آوری و پس از طی مراحل قانونی به اردوگاه مرکز استان منتقل شدند.

بنافی خاطرنشان کرد: برنامه‌های مستمری برای جلوگیری از رواج و افزایش این معضل در دستور ما قرار دارد و طرح‌های متعددی برای شناسایی این افراد تدوین شده است.

 تکدی‌گری، مسئله‌ای جهانی

یکی از کنشگران اجتماعی شهر برازجان در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تکدی‌گری مسئله‌ای جهانی است و در کشورهای توسعه یافته افراد از طریق هنرهای خود و در کشورهای در حال توسعه افراد از طریق احساسات و حسی کردن روحیات مردم به کسب درآمد می‌پردازند.

این کنشگر اجتماعی ادامه می‌دهد: گدایی در جامعه به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد اما در همه آن‌ها کسب پول یک موضوع مشترک است و مردم نیز با نیت خیرخواهانه به این افراد کمک می‌کنند که امری اشتباه است و این کمک‌ها باعث رشد تکدی‌گری در جامعه خواهد شد.

به گزارش فارس، رشد تکدی‌گری در شهرها می‌تواند در بلند مدت آسیب‌های جبران ناپذیری به بار بیاورد و دولت و جامعه باید با برنامه‌ای منسجم مانع روند افزایشی این پدیده اجتماعی شوند.