مشکلات متعدد بیمارستان کنگان

وزارت نفت نسبت به مشکلات متعدد بیمارستان قطب انرژی کشور بی‌تفاوت نباشد

بیمارستان امام خمینی (ره) شهر کنگان به عنوان هاب درمانی در قطب اقتصادی و انرژی کشور در جنوب استان بوشهر محسوب می‌شود که با وجود مشکلات عدیده این مرکز درمانی و برخی نارضایتی‌های مردمی بسیار موجب نگرانی شده است.

به گزارش جنوب استان سجاد محمودی‌نسب: بیمارستان دولتی امام خمینی (ره) شهر کنگان نخستین بیمارستان حوزه جنوب استان بوشهر است که در اوایل دهه ۶۰ و برای خدمات دهی به جمعیت ۲۵ هزار نفری آن زمان این شهرستان (با احتساب عسلویه و جم که جزئی از این شهرستان بودند) نیازسنجی شد و در ادامه با تخصیص زمین و آغاز فرآیند ساخت آن توسط خیرین این شهرستان، در سال ۱۳۸۰ و پس از طی یک مرحله بسیار طولانی به بهره‌برداری رسید.

با گذشت زمان و مستقر شدن فازهای مختلف گازی و سایر صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی، شاهد انفجار توده‌های جمعیتی در این منطقه بودیم و در این بین، این بیمارستان نیز متناسب با جامعه خدمات دهی پساصنعتی پیرامونی توسعه نیافت و طبیعتاً تحت فشاری مضاعف قرار گرفت تا جایی که هم اکنون حدود ۷۰ درصد مراجعین این مرکز درمانی از پرسنل زحمتکش صنعت یا خانواده این عزیزان هستند.

این بیمارستان دارای ۲۲ هزار مترمربع زیر بنا و در زمینی به مساحت ۷ هکتار احداث گردیده و دارای ۱۷ بخش کلینیکی و پاراکلینیکی، ۱۰ واحد پشتیبانی و اداری و۵۵۰ پرسنل نیز است.

در حال حاضر نیز بیمارستان کنگان به دلیل داشتن تعداد زیادی متخصص و جراح در رشته‌های پزشکی مختلف همواره پوشش‌دهنده سایر بیمارستان‌های منطقه از جمله بیمارستان‌های امام هادی (ع) شهرستان دیر، توحید شهرستان جم، نبی‌اکرم (ص) عسلویه و شهید سلیمانی چاه مبارک (واقع در شهرستان عسلویه) است.

با توجه به ظرفیت‌ها و منابع محدود بیمارستان امام خمینی کنگان و حجم بسیار بالای مراجعین و خدمات دولتی ارائه شده در این مرکز درمانی و استهلاک تجهیزات، سازه و نیروی انسانی، نیاز است تا در اسرع وقت نسبت به به‌روزرسانی این بیمارستان اقدام شود.

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان به خبرنگار ما گفت: هم اکنون این بیمارستان علاوه بر خدمات دهی به مراجعین شهرستان کنگان (سومین شهرستان پر جمعیت استان)،مراجعین شهرستان‌های دیر، جم و عسلویه (استان بوشهر)،همچنین شهرستان پارسیان (استان هرمزگان) و شهرستان‌های مهر، لامرد و گله‌دار (استان فارس) را پوشش و به نوعی با همین بضاعت اندک به عنوان هاب درمانی مناطق مذکور از آن یاد می‌شود.

سیده انسیه سجادی زاده در پاسخ به سوال چرایی انباشت هزینه‌ها متذکر شدند که خدمات ارائه شده در این بیمارستان به جهت رفاه حال مردم، به نرخ دولتی و بسیار نازل می‌باشد؛ به همین دلیل این بیمارستان با یک بودجه و درآمد محدود، با انبوهی از مراجعین چند بیمارستان و چند شهرستان مواجه است که به شدت هزینه‌های این مرکز درمانی را افزایش داده است.

سجادی زاده تصریح کرد: بیمارستان‌های اطراف در اکثر اوقات برای کارهای درمانی، بیماران خود را به بیمارستان امام خمینی کنگان منتقل می‌نمایند.چنانچه این منطقه با یک بحران جدی متأثر از صنعت، مانند انفجار، آتش سوزی و دیگر حوادث ترومایی یا حوادث غیر مترقبه مانند زلزله، سیل و… مواجه شود، تمام بار مراجعین قطعاً بر دوش بیمارستان کنگان خواهد بود و لذا پیش بینی‌های لازم و تأمین نیازمندی‌های اساسی این مرکز درمانی امری ضروری و صد البته بسیار واجب و حیاتی است.

وی افزود: بیمارستان کنگان به عنوان قطب درمانی جنوب استان بوشهر با توجه به ارائه خدمات مطلوب و راه اندازی بخش‌ها و امکاناتی مانند یکی از بزرگ‌ترین اورژانس‌های استان بوشهر بخش جراحی مغز و اعصاب، جراحی کلیه و مجاری ادراری، جراحی ارتوپدی، جراحی چشم، جراحی عمومی، ام آر آی، سی تی اسکن، آی سی یو، ان آی سی یو (بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان)، زایشگاه (با بالاترین آمار تولد در منطقه)، پنج اتاق جراحی (چهار اتاق جراحی فعال و یک اتاق جراحی غیر فعال به دلیل عدم وجود تجهیزات و امکانات مورد نیاز) و همچنین وجود حدود ۴۰ متخصص ،۹ پزشک عمومی و پرسنلی که در این بیمارستان با تمام ظرفیت به شکل شبانه روزی برای ارائه خدمات مطلوب به مردم تلاش می‌کنند، مرکز ثقل مراجعه مردم منطقه جنوب استان بوشهر است.

تسویه بدهی اولویت درخواست ما است

رئیس بیمارستان کنگان اظهار کرد: بیمارستان کنگان تقریباً ۶۰ میلیارد تومان بدهی انباشته از سال‌های قبل دارد که اخیراً (دو هفته قبل) با رایزنی انجام شده، مبلغ ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از بدهی‌های دارویی و تجهیزاتی این مرکز درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پرداخت شد که جا دارد از مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان صمیمانه قدردانی کنم.

بیش از ۷۰ درصد جامعه خدمات دهی بیمارستان امام خمین (ره) شهرستان کنگان را کارکنان صنعت و خانواده‌هایشان تشکیل می‌دهند اما متأسفانه در بزنگاه‌های تعریف پروژه‌های توسعه‌ای و توزیع بودجه توسط نفت، این واقعیت و سطح خدمات توسط این وزارتخانه دیده نمی‌شودسجادی زاده افزود: پر واضح است که برای کادر مدیریتی این مرکز، تسویه بدهی‌ها در اولویت است، زیرا بدهی‌های سنگین و در کنار آن خیل عظیم مراجعین، مشکلات روزانه و شرایط سختی را برای تهیه اقلام مصرفی و ملزومات جاری ایجاد کرده است تا جایی که این معضل به بزرگترین دغدغه مان مبدل گشته است.

وی گفت: البته یادآوری می‌شود که به واسطه درآمد ناکافی این بیمارستان از خدمات ارائه شده و احتساب نرخ‌های دولتی و بودجه محدود، این انباشت بدهی‌ها روز به روز افزایش می‌یابد که به همین دلیل باید راه حل مناسبی اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر لزوم تسویه بدهی بیمارستان کنگان، نیازمندی‌های این مرکز درمانی را می‌توان به چهار بخش عمرانی، تأسیسات، تجهیزات و جاری تقسیم کرد.

رئیس بیمارستان امام خمینی کنگان در ادامه به نیازمندی‌ها و موارد ضروری حال حاضر بیمارستان همچون تأمین منابع مالی برای بازسازی زیرساخت‌های بیمارستان و پانسیون‌های داخلی، بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی بخشی از سازه بیمارستان، تعویض تأسیسات مکانیکی با قید فوریت (در طبقه منفی بیمارستان)،تأمین منابع برای تهیه اقلام مصرفی ضروری و جاری روزانه، تأمین منابع برای تکمیل درمانگاه تخصصی شهید هاشمی نژاد این بیمارستان و پانسیون شش واحد در حال ساخت، تأمین منابع برای احداث واحدهای داخلی بیمارستان با توجه به نیاز مبرم این مرکز درمانی و با توجه به نیازهای جامعه هدف، تأمین تجهیزات اتاق عمل، اورژانس و بخش‌های ویژه، تأمین منابع به‌منظور در نظر گرفتن بانک خون دائمی با توجه به شرایط بیمارستان کنگان و انجام تمهیدات لازم پیش از وقوع بحران یا حوادث بزرگ صنعت و حوادث غیر مترقبه اشاره کرد.

وزارت نفت بی تفاوت نباشد

سجادی زاده عنوان کرد: به موجب مصوبه هیأت وزیران این مرکز درمانی به عنوان بیمارستان معین نفت در منطقه انتخاب گردیده ولی بنا بر دلایلی عملیاتی نشد و امروزه ضرورت احیا و به جریان انداختن این مصوبه با توجه به انباشت روزافزون مشکلات این بیمارستان بیش از پیش احساس می‌شود.

وی در توضیح این بخش اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد جامعه خدمات دهی بیمارستان امام خمین (ره) شهرستان کنگان را کارکنان صنعت و خانواده‌هایشان تشکیل می‌دهند اما متأسفانه در بزنگاه‌های تعریف پروژه‌های توسعه‌ای و توزیع بودجه توسط نفت، این واقعیت و سطح خدمات توسط این وزارتخانه دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که این بیمارستان معین نفت است طبیعتاً مسئولین این وزارتخانه باید خدمات بی شائبه و پر هزینه این بیمارستان در طول سال‌های سال که مسبب افزایش فشار به این مرکز درمانی و بدهی‌های کلان شده است را مورد توجه قرار دهند و ما نسبت به تصمیمات اخیر وزارت نفت بسیار گلایه مند هستیم.

بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان کنگان تاکنون از پر مطالبه ترین خواسته‌های رسانه‌ها، فعالین اجتماعی، مطالبه گران، خبرنگاران استان بوشهر بوده است و کمتر مرکز درمانی وجود دارد که در رسانه‌های استان با این حجم از خبر و مطالبه بدان پرداخته شود.

انتظار می‌رود با همت استاندار بوشهر، نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی، ریاست بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این مطالبات کهنه و به حق نیز محقق شوند.