کارکنان بیمارستان کنگان هفت ماه بدون حقوق!

کارکنان بیمارستان کنگان هفت ماه بدون حقوق!

نیروهای پیمانی بیمارستان کنگان نسبت به تأخیر هفت ماهه در پرداخت حقوق خود توسط بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گلایمند هستند و خواهان رسیدگی به این مساله از سوی مسؤولان استان می باشند.

به گزارش خبرگزاری جنوب استان از شهرستان کنگان، حجم بدهی برخی بیمارستان‌های استان بوشهر کار را برای ادامه حیات و خدمات دهی آن مراکز درمانی به قدری سخت و پیچیده و بغرنج کرده است که چنانچه آن بیمارستان به نقطه تعطیلی و ورشکستگی رسمی برسد نیز جای تعجب ندارد. در این میان کرونا، تحریم‌های ظالمانه و افزایش بی سابقه تورم نیز بر شدت این بدهی‌ها و البته کاهش شدید درآمدهای بیمارستانی تأثیر مستقیم گذاشته است.

شرکت‌های دارویی، شرکت‌های تجهیزات پزشکی، بازار، نیروهای بیمارستانی و خصوصاً قراردادی از جمله طلبکاران بیمارستان‌ها هستند.

سؤال مهم این است، که چرا در سفر رئیس جمهور از ایشان درخواست نشد که بخشی از مصوبات خود را تسویه بدهی بیمارستان‌های استان خصوصاً سه بیمارستان شهدای خلیج فارس، شهید گنجی برازجان و امام خمینی کنگان قرار دهند؟ برای مثال، بیمارستان امام خمینی با ۱۹۲ تخت مصوب به عنوان قطب درمان جنوب استان بوشهر روزانه، هفتگی و ماهانه مراجعین زیادی از شهرستان‌های کنگان، دیر، جم، عسلویه از استان بوشهر و فارس، لامرد و گله دار از استان فارس و پارسیان از استان هرمزگان دارد و همواره خدمات خود را در حد بضاعت به شهروندان ارائه می‌دهد.

اما وضعیت این بیمارستان به لحاظ بدهی شاید با تمام بیمارستان‌های استان تفاوت عمده دارد از این منظر که این مرکز درمانی یک منطقه وسیع جغرافیایی را پوشش می‌دهد و اما خود دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله معوقات پرسنلی می‌باشد.

با وجود آن که شهرستان کنگان میزبان ۶۰ درصد از اراضی تحت مالکیت پارس جنوبی می‌باشد متاسفانه بیمارستان امام خمینی کنگان از این همه نعمت، سهم قابل ذکری نبرده است که جای هیچ توجیهی ندارد. مردمی که در کنار صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی زندگی می‌کنند، اما بیمارستان شهرشان، دچار معضلات عدیده‌ای است و سهم عمده این مردم از صنایع، انواع بیماری‌ها و آلایندگی‌های زیست محیطی می‌باشد. آیا واقعاً سهم مردم این خطه از این همه ثروت عظیم فقط باید آلایندگی، بیماری، گرانی افسار گسیخته املاک و بیکاری جوانان باشد؟

در این رابطه انتظار اول مردم از مسؤولینی است که خود را سلامت محور می‌خوانند و در مرحله دوم انتظار از مسؤولین صنعت جهت اجرای مسؤولیت‌های اجتماعی خود در قبال این مردم است.

هفت ماه حقوقمان عقب افتاده است

نماینده واحد آی تی بیمارستان امام خمینی کنگان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر مدت زمان تأخیر در پرداختی بیمارستان کنگان اظهار کرد: هفت ماه است که از بیمارستان طلبکار هستیم.

هادی حیدری افزود: به هر حال ما در این مدت باید مالیات و بیمه خود را مرتب پرداخت می‌کردیم تا جریمه دیر کرد شاملمان نشود اما با این وضعیت پرداختی واقعاً زندگیمان دچار مضیقه، تنگنای شدید و بحرانی شده است.

وی گفت: ما نیز همپای کادر درمان در تمام مدت کرونا مشغول خدمت رسانی در بیمارستان کنگان به صورت شبانه روزی بوده‌ایم و همچنان هستیم. تأخیر در پرداختی آن هم به مدت هفت ماه، توجیه منطقی از طرف مسؤولین امر ندارد و تقاضا دارم این رویه معیوب و تبعیض آمیز هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

نماینده واحد آی تی بیمارستان امام خمینی کنگان اضافه کرد: هفت ماه از جیب خود، حق بیمه و مالیات را پرداخت کرده‌ایم؛ دیگر پولی در بساط نداریم. در موقع گرفتن مالیات و بیمه، قانون برای همه یکی است اما در زمان کرونا انتظار همکاری موثری از این دو نهاد(تأمین اجتماعی و دارایی) داشتیم که متاسفانه انجام نشد و آن‌ها پول خود را تا ریال آخر از ما اخذ کرده‌اند و حتی تأمین اجتماعی با افزایش حقوق (طبق قانون کار)، دریافتی خود را بابت حق بیمه افزایش داده است این در صورتی است که در قرارداد ما با بیمارستان به عنوان کارفرما هیچ گونه افزایشی نداشته‌ایم و پس از پایان قرارداد قبلی، در تمدید قرارداد جدید، تازه ۲۵ درصد به مبلغ قرارداد ما توسط بیمارستان افزوده شد که آن مبلغ نیز با توجه به تورم سر سام آور و گرانی‌های موجود کم می‌باشد و ما به ناچار مجبور به تعدیل نیرو شده‌ایم و این یعنی فشار کاری بیشتر برای ما.

حیدری ادامه داد: به شکل شبانه روزی مشغول کار در بیمارستان هستیم اما یکی از تبعیض‌های موجود، بحث عدم رعایت عدالت مزدی است. ما از کارانه، اضافه کاری، حق بدی آب و هوا، سختی کار و… محروم می‌باشیم و عملاً عدالت مزدی در اینجا رعایت نمی‌شود و تمام دریافتی ما فقط و فقط یک حقوق ساده است که آن هم در حال حاضر هفت ماه است که به ما پرداخت نکرده‌اند. سؤال این است که دقیقاً چطور باید امرار معاش و زندگی کنیم؟

وی در پایان گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در باب حمایت از نیروهای جوان از دولت انقلابی جناب آقای رئیسی خواهشمندیم تا از پیمانکاران جوان، متخصص و متعهد حمایت نماید تا ما نیز سهمی هر چند کوچک در پویایی و توسعه کشور عزیزمان ایران اسلامی داشته باشیم.

معوقات ۵ ماهه نیروهای تاسیسات بیمارستان کنگان

مسئول تاسیسات بیمارستان اظهار کرد: از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تا کنون هیچ دریافتی از بیمارستان امام خمینی کنگان نداشته‌ایم.

یونس رومینا افزود: در وضعیت کرونایی که واقعاً شرایط و رغبت برای کار نیز کمتر است، نیروهای ما همواره با تمام انرژی در بیمارستان کنگان خدمات رسانی می‌کنند.

وی افزود: این حق مسلم و اولیه ما است که حداقل حقوق واحد تاسیسات را به روز و به موقع پرداخت نمایند. این بندگان خدا هم خانواده و زندگی و مشکلات خاص خود را دارند.

مسؤول واحد تاسیسات بیمارستان کنگان عنوان کرد: به هر حال حق بیمه و مالیات را باید سر موقع به نهاد مربوطه از جیب پرداخت کنیم و این در حالی است که ماه‌ها هیچ دریافتی از بیمارستان نداشته‌ایم. آیا واقعاً با این شرایط می‌توانیم سرپا بمانیم؟

دستمان خالی است

 

مسئول روابط عمومی بیمارستان امام خمینی کنگان نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس ضمن تأیید تأخیر فراوان در پرداختی‌های بیمارستان افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا این لحظه (۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰) یک ریال نیز دریافت نکرده‌ایم.

مصطفی صفایی ادامه داد: بیمارستان هر زمان که برای مطالبه حقوقمان مراجعه می‌کنیم می‌گوید: «دستمان خالی است».

وی افزود: شرایط بحرانی است، قبول؛ اما ما باید چکار کنیم و به خانواده‌هایمان چه جوابی دهیم؟ ای کاش مسؤولین در کنار میلیاردها تومان مصوبات سفر اخیر رئیس محترم جمهور برای پروژه‌های جدید، فکری اساسی برای معوقات و بدهی‌های بیمارستانی و نیروهای پیمانی می‌کردند.

به گزارش فارس به نظر می‌رسد پرداختی‌های بیمارستان کنگان به ویژه به پرسنل قراردادی موجی از نارضایتی را در این مرکز درمانی ایجاد کرده و نیاز است که دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، نماینده مردم جنوب استان بوشهر و استاندار بوشهر برای پرداخت حقوق اولیه این پرسنل بیمارستان کنگان راهکاری پایدار پیدا کنند. اینکه پرسنل بخواهند هر روز جلوی درب اتاق رئیس بیمارستان برای حق و حقوق خود خواهش و التماس کنند، اخلاقی نیست و کرامت این افراد نیز حفظ نمی‌شود.