مسئولیت های اجتماعی

گلایه مندی و اعتراض مسئولین جنوب استان بوشهر در تقسیم حوزه مسؤلیت های اجتماعی نفت

نحوه تخصیص اعتبارات مسئولیت های اجتماعی نفت موجب اعتراض مردم ، ائمه جمعه و مسئولین جنوب استان بوشهر شد.

امام جمعه کنگان:
در حوزه مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت، میزبانان باید به صورت خاص دیده شوند/ اینکه سهم میزبانان پارس جنوبی با سایر شهرستان ها مساوی باشد، پذیرفتنی نیست

حجت الاسلام محمودی در اجتماع نمازگزران جمعه این شهر با تشکر از نگاه خاص دولت سیزدهم به مسئولیت های اجتماعی و اهتمام وزیر نفت و استاندار بوشهر و بزرگان استان و اختصاص ۱۳۷۷ میلیارد تومان به استان در قالب مسئولیت های اجتماعی صنعت، افزود: برخی خبرها حکایت از این دارد که شهرستان هایی مانند کنگان که میزبان صنعت است سهمی مساوی و یا اندک سهمی بیشتر در دریافت این اعتبارات دارد که اگر این واقعیت داشته باشد خلاف قاعده عدل و انصاف است.

وی بیان کرد:  اینکه سهم شهرستان های میزبان و متاثر از صنعت با دیگر شهرستان ها مساوی باشد پذیرفتنی نیست و نباید برخورداری شهرستانی مانند کنگان، سهم ناچیزی از این اعتبار و تفاهمنامه باشد.

شهرستان کنگان میزبان ۶۰ درصد از اراضی تحت مالکیت پارس جنوبی و شهرستان عسلویه میزبان ۴۰ درصد دیگر است.


امام جمعه اهل سنت شهرستان کنگان:
کمکهای مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت به مناطق میزبان، حق غیر قابل مناقشه جنوب استان است/ مسئولان شمال استان باید این واقعیت را بپذیرند

شیخ محمد جمالی امام جمعه اهل سنت شهرستان کنگان عنوان کرد: نزدیک به ۲۴ سال از عمر حضور صنعت و انرژی پارس جنوبی در شهرستان های کنگان و عسلویه می گذرد و با کمال تأسف در نحوه توزیع اندک کمکهای قطره چکانی نفت در راستای مسئولیت های اجتماعی ، حق مطلب برای مناطق پیرامونی ( شهرستانهای کنگان و عسلویه ) ادا نمی شود .

مسئولیت های اجتماعی حقی است که بومیان منطقه بر گردن صنایع دارند و آنها موظفند در مقابل حضور خود و برهم زدن آرامش مردم و به زحمت انداختن آنها ، بسترهای رفاهی ، آموزشی ، بهداشتی ، تفریحی و در یک جمله «زیست آبرومندانه و بی خطر را برای مردم مناطق پیرامونی و محلی فراهم کنند» ، اما تاکنون به جز حرف و انجام یک سری کارهای نمادین و ساخت و سازهای محدود که بیشتر شبیه کارهای خیرخواهانه است ، قدم مثبتی که توانسته باشد تبعات این حضور را برای مردم جبران نماید ، انجام نشده است .

اکنون که در دولت جناب آیت الله دکتر رئیسی و با پیگیری همه دولتمردان استانی و شهرستانی ، کمک های نفت هر چند به حد مطلوب نرسیده و با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد، اما امیدوار کننده شده ، انتظار این بود که حق مطلب ادا شود و حقوق شهرستانهای میزبانی همچون کنگان که مردم آن سالهاست تاوان حضور نفت را با تحمل محرومیت ، آلودگی‌های زیست‌محیطی ، به شماره افتادن نفس‌ها ، بیماری و بیکاری ، تنوع فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند ، جناب استاندار و دیگر متولیان امر ، به صورت ویژه و خاص ببینند و اجازه ندهند حقوق حقه مردم شریف و نجیب این شهرستان که در همه حوزه‌ها با معضلات جدی روبرو است ضایع شود .

هدف از تصویب قانون مسئولیت های اجتماعی و اولویت کاری آن، محرومیت زدائی از مناطق پیرامونی ، با هدف کاهش آلام مردم و جبران خسارت‌ها و تبعات ناشی از حضور نفت در مناطقی است که تحت تأثیر قرار گرفته و انتظار این بود که جناب محمدی زاده استاندار محترم بوشهر این بدعت گذشته را برای همیشه در این دولت انقلابی و مردمی جناب دکتر رئیسی بشکند و برای همیشه کنار گذاشته و مسئولان و مردم شمال استان نیز باید از این پس، خود را با این واقعیت وفق دهند که کمکهای نفت در راستای مسئولیت های اجتماعی حق مسلم و غیر قابل مناقشه مناطق پیرامونی طبق قانون است و آقایان متولی امر استانی در صورت زیر پا گذاشتن این حقوق مسلم ، فردا در دادگاه عدل الهی باید پاسخگوی اعمال خویش باشند .

سالهاست که حقوق مردم شریف شهرستان کنگان در دولت‌های قبلی ، همچون کمکهای مسئولیت های اجتماعی ، عوارض آلایندگی و ارزش افزوده ، اعتبار سفر مقام معظم رهبری ( حفظه الله ) ، اعتبار سفر مقام محترم ریاست جمهوری و دیگر کمکها ، با مسامحه کاری و سوء استفاده از غفلت و تعلل مسئولین محلی توسط مدیران استانی به صورت مصلحتی و بر اساس معیارهای غیر منطقی همچون مساحت و جمعیت تقسیم می‌شد ، ولی انتظار ما از استاندار ارزشی و انقلابی دولت جناب دکتر رئیسی در استان بوشهر ، حمایت از حقوق مردم کنگان و رعایت انصاف و عدالت است .


رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان :
سهم میزبان پارس جنوبی از مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت غیر منصفانه و کم است/ حق میزبان، قابل تقسیم نیست
ابوذر حسین پور رئیس شورای اسلامی شهر کنگان در این جلسه گفت: در ادامه تلاش خواهد شد تعداد بیشتری از جلسات شورای اسلامی شهر کنگان به شکل علنی برگزار شود.

ابوذر حسین پور رئیس شورای اسلامی شهر کنگان ضمن تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی افزود: براساس تعهد در راستای ایفاء شفافیت، گزارش عملکرد یکساله شهرداری و شورای اسلامی بندر کنگان تا پایان مهرماه تقدیم مردم شریف شهر کنگان می شود. علنی نمودن جلسات شورای شهر کنگان اقدامی در جهت شفافیت با آحاد مردم است.

رئیس شورای اسلامی شهر کنگان در ادامه جزئیات جلسات علنی شورای اسلامی شهر کنگان را تشریح نمود و افزود: در اولین جلسه با دعوت از اصحاب رسانه جلسات علنی آغاز شد و در ادامه با دعوت از قشرهای مختلف مردم ادامه خواهد یافت که در هفته های آینده نحوه حضور شهروندان در جلسات شورا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ضمن تشکر از اصحاب رسانه و خبرنگاران در راستای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم افزود: خبرنگاران طلایه داران جهاد تبیین و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اند که سهم مهمی در رساندن صدای مردم به مسئولین و نیز پیگیری مسائل تا حصول نتیجه مطلوب دارند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر تکریم ارباب رجوع و لزوم پاسخگویی همه واحدهای شهرداری به شهروندان به احیاء نشست های محله ای اشاره کرد و عنوان داشت: نشست های محله ای به عنوان تجربه موفق در این دوره شورای اسلامی با اهتمام ویژه در محلات بندر کنگان پیگیری می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کنگان به اهمیت مصوبات و نشست های محله ای اشاره و عنوان کرد: در راستای پیگیری قول ها ، وعده ها و مصوبات محله ای ، طی حکمی آقای کاظم احمدی مسئول دفتر شورا بعنوان مسئول پیگیری مصوبات نشست های محله ای منصوب تا شهروندان نگران بر زمین ماندن مصوبات نباشند.

ابوذر حسین پور در ادامه با انتقاد از برخی خبرها مبنی بر احتمال توزیع ناعادلانه وعده ۱۳۷۷ میلیاردی وزیر نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی نفت ، خطاب به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران افزود: رئیس جمهور محترم و مردمی دولت ایران قوی ، سهم شهرستان کنگان بعنوان میزبان ۶۰ درصد از میدان بزرگ پارس جنوبی نباید با شهرستان های دیگر استان یکسان باشد که در این صورت این اقدام وزارت نفت خلاف عدالت و انصاف است.

وی با تشکر از دولت سیزدهم بدلیل توجه بهتر و بیشتر نسبت به مسئولیت های اجتماعی و نیز تقدیر از همه مطالبه گران به ویژه امام جمعه و فرماندار شهرستان کنگان ، جمعی از جوانان و مردم و نیز جامعه بزرگ رسانه و مطالبه گران اجتماعی به تهیه طومار مردمی در این زمینه اشاره و با تشکر از جوانان بیان کرد: سهم کنگان از ۱۳۷۷ میلیارد وزارت نفت می بایست متناسب با میزان میزبانی و تاثیر پذیری شهرستان ها از آلایندگی و بر اساس عدالت انجام شود ، که انتظار جدی می رود نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچون همیشه با کمک سایر دلسوزان و دغدغه مندان از طریق مقام عالی وزارت نفت و نماینده عالی دولت و استاندار محترم بوشهر زمینه را برای توزیع عادلانه این اعتبار فراهم نمایند که در این راستا شورای اسلامی شهر و شهرستان کنگان نیز پای کار است.

رییس شورای اسلامی شهر کنگان با بیان اینکه منکر اهمیت و ارزش پروژه های ملی و البته برخی خدمات و تلاش ها در این زمینه نیستیم، گفت: مردم شهرستان های کنگان و عسلویه به دلیل تاثیر مستقیم صنعت علاوه بر مشکلات متعدد اجتماعی و هجوم خرده فرهنگ ها با مسائل و مشکلاتی از قبیل: تورم ، افزایش بی رویه برخی خدمات ، بالا رفتن بی حساب و کتاب نرخ مسکن ، بیکاری جوانان به رغم حضور صنعت ، حوادث، بیماری های پوستی ، تنفسی ، سرطان و…. دست و پنجه نرم می کنند و روا نیست در دریافت خدمات از جمله اندک اعتبارات ناشی از مسئولیت های اجتماعی صنعت با دیگر شهرهای استان یکسان لحاظ شوند.


رئیس شورای اسلامی شهر عسلویه:
عسلویه و کنگان میزبان اصلی پارس جنوبی هستند/ انتظار مردم جنوب استان از استاندار، نماینده مجلس و وزیر نفت، اجرای عدالت در توزیع اعتبارات مسئولیت های اجتماعی است

علی محمدی عنوان کرد: شهرستان های عسلویه و کنگان میزبان بزرگ ترین پروژه کل تاریخ صنعت نفت در ایران می باشند. پروژه ای که نام آن پارس جنوبی است.
موضوع مسئولیت های اجتماعی نفت نیز زمانی مصداق پیدا می کند که نفت با حضور خود در یک منطقه، تبعات و تهدیداتی را برای آن منطقه و مردم آن داشته باشد؛ تبعات و تهدیداتی مانند: آلودگی هوا، آب، خاک، حوادثی محتمل مانند انفجار و آتش سوزی و تصادفات جاده ای پر شمار، گرانی افسار گسیخته اجاره ها و مَسکن و اراضی[ به شکلی که یک جوان بومی شهرستان عسلویه و کنگان توان تهیه یک مَسکن را ندارد و برای اجاره نشینی نیز به سختی می تواند زندگی را سپری کند و در نتیجه این موضوع تاثیر مستقیم بر ازدواج جوانان این منطقه نیز دارد] ، پدیده انفجار جمعیت و بر هم خوردن توازن جمعیت بر اساس جنسیت[ هم اکنون جمعیت کارگری، که عموما مرد و مجرد می باشند در این منطقه چند برابر جمعیت بانوان می باشند که خود یک تهدید بالقوه محسوب می شود]؛ جوابگو نبودن زیر ساخت های منطقه برای این حجم از جمعیت، خود معضلی دیگر است که به شدت شوراها، شهرداران و فرمانداران را تحت فشار قرار داده و ما نیز ناچاریم از بودجه شهرداری و شهرستان که باید صرف امور دیگری شود، برای این موضوع هزینه نماییم.
استانی کردن اعتبارات مسئولیت های اجتماعی نفت اساسا اشتباه است، چرا که هدف از اجرای طرح های مسئولیت اجتماعی در مناطق میزبان، توسعه پایدار و هدفمند این مناطق متناسب با رشد و سرمایه گذاری صنعت نفت است. شهرها و شهرستان های میزبان صنعت نفت در استان بوشهر مشخص هستند و شهرستان های پیرامون صنعت نفت همینطور مشخص می باشند.
نمی توان حق مسلم مردمی که میزبان صنعت نفت بوده اند و تهدیدات آن را به با گوشت و پوست و جان خریده اند و همواره برای نفتی ها میزبان شایسته ای بوده اند را نادیده گرفت یا حق آنان را کاهش داد.
در زمینه عوارض بر ارزش افزوده شاهد هستیم که ۸۵ درصد شرکت های مرتبط با صنعت نفت در شهرستان عسلویه و همچنین شهرستان کنگان قرار دارد. اما عواید این شرکت ها به مرکز استان می رود و بعد از آن در کل استان براساس شاخص جمعیت تقسیم می شود که عملا عسلویه و کنگان در این مورد باز سهم بسیار ناچیزی دریافت می کنند. این رویه کاملا بدور از انصاف است چون حق مسلم میزبانان صنعت نفت ضایع می شود؛ حق مردمی رنج دیده ای که چشم انتظار آن هستند تا شاید بتوانند بخشی از آلام خود و تهدیدات نفت را با این اعتبارات مرتفع کنند.
متاسفانه در بحث اعتبارات مسئولیت های اجتماعی نیز شاهد همین موضوع هستیم که قرار است این اعتبارات نیز به شکل استانی توزیع شود و ما نسبت به این موضوع معترض هستیم.
شهرستان عسلویه به عنوان قطب انرژی کشور سهم ناچیزی از اعتباراتی که به نام آن است دریافت می کند و این مسیر ناعادلانه موجب نگرانی و نیز رها شدن پروژه های نیمه تمام زیادی خواهد شد که متاسفانه هنوز اعتباری برای تکمیل آن تخصیص نیافته است. نمونه آن در مدارس ناتمام عسلویه شاهد هستیم.
انتظار داریم که مسئولین استانی نیز متقاعد شوند که عسلویه و کنگان میزبان اصلی صنعت نفت هستند و لذا بیشترین تاثیرپذیری از تبعات آن نیز بر این دو شهرستان است؛ از اینرو باید حق آن ها را به شکل کامل پرداخت کنند؛ بنابراین عمده بودجه مسئولیت های اجتماعی متعلق به این دو شهرستان است. البته که شهرستان جم و دیر نیز جزء شهرستان های پیرامون صنعت نفت است و باز حق آنها باید پرداخت شود، ولی متفاوت با دو شهرستان میزبان.
در تمام دنیا و سطح کشور ایران اسلامی، هر جا کُلنگ صنعت یا شرکتی بر زمین می خورد، طبیعتا آن شرکت در قبال تبعاتی که ایجاد می کند، یک سری خدماتی به مردم آن منطقه ارائه می دهد؛ حال انتظاری که ما از صنایع پارس جنوبی منطقه داریم این است که عمده خدمات خود را باید به محلی اختصاص دهند که در مرحله اول میزبان آن هستند[ که شامل شهرستان عسلویه و کنگان است] و در مرحله دوم خدمات خود را به مناطق پیرامونی و متاثر از حضور خود ارائه دهند[ که شامل شهرستان جم و دیر می باشد.


رئیس شورای اسلامی شهر جم:
همه اعتبارات مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت بدون کم و کاست باید در ۴ شهرستان جنوبی توزیع شود؛ در غیر این صورت حق و عدالت رعایت نشده است

سید علیرضا سجادی زاده رئیس شورای اسلامی شهر جم: شکی نیست که وزارت نفت و شرکت های تابعه می بایست نسبت به شهرستان های جنوبی استان ؛ عسلویه ، کنگان، جم و دیر احساس مسئولیت ویژه کنند.

هدف از تدوین نظامنامه مسئولیت های اجتماعی ( csr ) همین بوده که وزارت‌ نفت و شرکت های تابعه نسبت به توسعه مناطق پیرامونی خود اهتمام لازم داشته‌ باشند.

پرواضح است که شهرهای شمالی استان بیش از ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر از صنایع مستقر در ۴ شهرستان جنوبی فاصله دارند و این شهرستان های جنوبی استان هستند که میزبان صنعت و خانواده های صنعت هستند و لاجرم از قِبَل مسئولیت های اجتماعی این مناطق پیرامونی هستند که آسیب های زیست محیطی ، اجتماعی و … متحمل می شوند .

به ویژه عسلویه از هر حیث در معرض بیشترین ضرر و زیان است. مردم صبور و مظلوم عسلویه در طول سال حتی دو هفته هوای سالم ندارند ، مردم کنگان دیوار به دیوار صنعت ، حرارت و گرمای شعله های فلرها را در حیاط منازل و کوی و برزن خود احساس و تحمل می کنند ، مردم جم چند دهه است که علاوه بر میزبانی صنعت ، میزبان خیل عظیم خانواده های شریف صنایع گاز و پتروشیمی هستند و همواره سنگ زیرین آسیاب بوده و امروز حتی برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس با مشکل مواجه اند و در تهیه آب که نیاز اولیه زندگی است ، معضلات عدیده ای دارند و [شهرستان] دیر نیز خود حدیث غم بار دیگری دارد که دل هر انسانی را به درد می آورد.

فلذا بی انصافی است که حق مسلم مردم جنوب استان به کل استان تسری داده شود.

لطفی که مجلس وقت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده از خوان بیکران صنعت در عسلویه ، کنگان ، جم و دیر به شمال استان کرد برای همیشه کفایت می کند . فلذا کسانی که فرسنگ ها از صنعت به دورند و فقط و فقط از آسیب ها ، آلودگی ها و محدودیت ها و مشکلات می گویند ، می شنوند و هرگز ذره ای نچشیده اند و نخواهند چشید ، نباید قدر و سهمی از مساعدت های شرکت های مستقر در جنوب استان برای خود مطالبه کنند .

وزارت نفت که تامین کننده این اعتبارات است ، می بایست در خصوص توزیع نیز نظارت کند و مانع هزینه کرد اعتبارات در مناطقی غیر از جنوب استان شود . این خواستِ مردمی است که در جوار صنعت ، حامی و نگهبان صنعت اند.

استدعای ما از استاندار محترم به عنوان نماینده عالی دولت در استان این است که مدافع حقوق حقه مردم جنوب استان باشد.

حوزه پیرامونی یعنی حوزه متاثر از صنعت؛ بنابراین مسئولین استانی نباید در توزیع اعتبارات اعمال سلیقه کنند.

شهرستان جم به ویژه شهر جم میزبان خانواده های شریفی است که عزیزان آنها در صنعت شاغل هستند.

در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد ساکنین در شهر جم ، شاغلین در صنایع گاز و پتروشیمی هستند.

چندین هزار نفر متخصص ، کارمند و کارگر وزارت نفت در جم ساکن هستند و زیرساخت های شهرستان کفاف این جمعیت را نمی کند. قطعا در توزیع اعتبارات می بایست به این موضوع مهم توجه شود.

بنده به جد اعتقاد دارم که همه ی اعتبارات بدون کم و کاست می بایست در ۴ شهرستان جنوبی توزیع شود . در غیر این صورت رعایت حق و عدالت نشده است .


احمد بلوچی

نماینده مردم شهرستان کنگان در شوراهای استان:
اجرای عدالت، تنها خواسته تک تک مردم شهرستان کنگان است

احمد بلوچی نماینده شهرستان کنگان و رئیس شورای بخش مرکزی اظهار کرد: همواره مسئولیت اجتماعی یک شرکت به عنوان یکی از راهبردهای افزایش تاب آوری جامعه و زمینه ای جهت ایفای نقش در راستای ایجاد توسعه پایدار یاد می شود. به گونه ای انجام تعهدات مسئولیت اجتماعی در جهان مهم است که کشورهای مختلف در کسب رتبه های جهانی در این زمینه به رقابت مشغول اند و در این راستا مرکز گزارش های یکپارچه جهان به عنوان یک قالب جهانی برای گزارش و انعکاس مسئولیت اجتماعی شرکت عرضه نموده است.

بلوچی خاطر نشان کرد: متاسفانه در اوایل به دلیل نبود شناخت کافی از مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت و فقدان ساز و کارهای لازم، ایران جایگاه مناسبی در رتبه بندی های مربوط به مسئولیت اجتماعی نداشت به نحوی که در سال ۲۰۱۲ رتبه ۹۱ جهان (از بین ۱۳۵ کشور) را کسب کرده است که این رتبه ی فوق العاده نامطلوبی است. در سال های اخیر با تغییر نگرش ها و آشنایی شرکت ها با اهمیت مسئولیت اجتماعی، شرکت های مادر سعی در ایفای نقش بهتر در حوزه مسئولیت اجتماعی کرده و دولت را به عنوان رابطی در راستای تسهیل گری ایفای نقش و ارتباط با جامعه محلی انتخاب کرده است.

وی گفت: مثال بارز و قابل تامل این امر، اشاره وزیر محترم نفت به اعتبار ۱۳۷۷ میلیارد تومانی تعهدات وزارت نفت در حوزه های مسئولیت اجتماعی در جامعه متاثر استان بوشهر می باشد. نکته قابل توجه در این مقوله این است که شاخص توزیع این اعتبارت برای جامعه محلی متاثر و نمایندگان مردم در شوراهای پایه و فرادستی، مشخص نبوده و شفافیت کافی در این زمینه وجود ندارد. بلوچی به عنوان نماینده مردم در شورای استان خواستار شد که استاندار محترم و انقلابی، نسبت به ارائه توضیحات در مورد شاخص های توزیع، پروژه های تعریف شده و … برای توزیع عادلانه این اعتبارات اقدام نمایند.

نماینده شهرستان کنگان در شورای استان بوشهر افزود: عنایت به این نکته حائز اهمیت است که در تعریف جهانی و ملی مسئولیت اجتماعی، جامعه محلی تاثیر گذار و تاثیر پذیر را به عنوان جامعه هدف، جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانسته می شود.

شهرستان کنگان به عنوان اصلی ترین منطقه و جامعه محلی در خور این موضوع مهم است به گونه ای اقدامات و درخواست طومارگونه مردم در این راستا موید این نکته و اهمیت شفاف سازی را دو چندان می کند. لازم به ذکر است که اقدامات جهادی استاندار محترم بوشهر در راستای شفاف سازی و برقراری عدالت در این زمینه را مبتنی بر جهاد عملی خواهیم دانست و به عنوان پیش زمینه ای در راستای تحقق جهاد تبیین تلقی خواهد شد.


رئیس شورای اسلامی شهر سیراف:
منابع مسؤلیت های اجتماعی وزارت نفت می بایست در مناطق میزبان صنایع هزینه شود
حجت جنگجو رئیس شورای اسلامی شهر سیراف عنوان کرد: از زمان ساخت پالایشگاه فجر جم و تاسیسات بارگیری میعانات گازی این پالایشگاه در بندر تاریخی سیراف تا اکنون که در محاصره صنایع متعدد و در میان دو سایت صنعتی پارس یک و دو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار داریم، بیش از سه دهه از میزبانی مردم شهر بندری سیراف از پروژه های وزارت نفت می گذرد. همانطور که می دانید به واسطه آلایندگی شدید و غیرقابل انکار این صنایع و به دلیل آسیب های اجتماعی و فرهنگی ناشی از حضور گسترده قشر کارگری و خرده فرهنگ های جدید در مناطق میزبان و همچنین به دلیل ضرورت ارائه خدمات به حجم بالای نیروهای شاغل در صنایع این منطقه، وزارت نفت ملزم و ملزم و ملزم به ایجاد و تقویت زیرساخت های حوزه سلامت، آموزش، فرهنگ و غیره در مناطق میزبان پروژه های خود می باشد.

حال مردم سیراف و مناطق میزبان صنعت یک سوال اساسی دارند و آن اینکه وقتی وزارت نفت در این مدت حضور طولانی خود، هیچ موفقیت حداقلی در زمینه اجرا و تکمیل پروژه های زیرساختی مناطق میزبان خود نداشته است، به چه دلیل قصد هزینه کرد منابع مسئولیت های اجتماعیش در دیگر مناطق استان بوشهر را دارد؟!

مطمئنا این تصمیم وزارت نفت[ و مسئولین استانی] شایسته مهربانی و میزبانی بی بدیل مردم سیراف و خطه جنوب استان بوشهر نیست و قطعا از جانب مردم بومی این منطقه که صاحبان اصلی این آب و خاک هستند پاسخی درخور به این اقدام داده خواهد شد.


رئیس شورای اسلامی بخش سیراف و نایب رئیس شورای بندر شیرینو:

کودکان سرطانی در عسلویه و لابی‌گری تا کجا نفوذ کرده است؟!

ابراهیم بهمنی با طرح این سوال که “بر اساس کدام معیار حق مردم جنوب استان بوشهر را به دیگران بدهیم؟ و با تاکید بر جلوگیری از پرداخت اعتبارات مسئولیت های اجتماعی جنوب استان بوشهر به دیگر شهرها افزود:
شهرهای که با عسلویه و کنگان به عنوان میزبان صنعت فاصله زیادی دارند چرا باید با لابی‌گری و استفاده از رانت در صدد جذب اعتباراتی‌ که حق مسلم مردمی ست که سلامتی آنها به خطر افتاده است، در شرایطی که پایتخت انرژی کشور نیاز به آرامش دارد.

ساکنان شهرستان عسلویه و کنگان در زیر فلرهای پارس جنوبی قرار دارند جا به جایی اعتبارات مسئولیت های اجتماعی نفت که مختص جنوب استان بوشهر می باشد همچن شهرستان های تحت تاثیر آلایندگی مثل جم ، دیر، کنگان و عسلویه به دیگر شهرستان ها ضدآرامش و برهم زننده فضای آرام فراهم شده در جهت توسعه جنوب استان است، لذا نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند تا اعتبارات و حق حنوب استان به طور گتره ای تقسیم نشود.

و این مسائل مهم تنها نشات گرفته از لابی گری برای بردن منابع جنوب استان و خیانت در حق مردم می باشد.

اگر این سنگ بنا کج گذاشته شود قطعا باب خواهد شد و سال‌ها حق مسلّم مردم جنوب استان بوشهر در جابه‌جایی اعتبارات مسئولیت های اجتماعی تضییع می‌شود و این ظلم بخشودنی نیست.

از دولت محترم مردمی جناب آقای رئیسی به ویژه نماینده عالی دولت در استان جناب آقای استاندار انقلابی و ولایی انتظار دارم که اجازه ندهد سنگ بنای کجی در ارتباط با این موضوع گذاشته شود، در این صورت مردم استان بوشهر قطعا هیچگاه این ظلم را فراموش نخواهند کرد.

جا دارد از ائمه جمعه تقدیر و تشکر کنم که همیشه در سنگر دفاع از مردم بوده اند و حتی به این موضوع واکنش نشان داند تا حق آشکار مردم بوشهر با لابی گری جابجا نشود.


حسن رمضانی لوگو

کدامین مسئولیت اجتماعی نفت جایگزین مناسبی برای سلامتی مردم جنوب استان بوشهر می باشد؟!

حسن رمضانی نماینده مردم استان بوشهر در شورای عالی استان ها در واکنش به بحث مسئولیت های اجتماعی نفت در جنوب استان بوشهر،  گفت:  استان بوشهر بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۱۰.۲ درصد ( ۱۰ و دو دهم درصد ) ، بیشترین سهم را در رشد اقتصادی کشور بر عهده خواهد داشت و حاصل این سهم در رشد اقتصادی کشور، دودهایی خواهد بود که بر ریه های ساکنان قلب انرژی ایران می نشیند و آسم، سرطان، سقط جنین و انواع بیماری های پوستی و خونی می آفریند.