مدیرکل فرهنگ و ارشاد بوشهر:

توجه به مساله اقتصاد نباید موجب غفلت از فرهنگ شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: هرچند اقتصاد، اشتغال و معیشت به عنوان اولویت‌های نخست جامعه مطرح است اما این مسائل نباید باعث شود تا بخش فرهنگ از اولویت خارج و کمرنگ شود.

به گزارش جنوب استان  عبدالرحیم افروغ روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان بوشهر افزود: باتوجه به اهمیت مساله فرهنگ بویژه در شرایطی که دشمن از کوچکترین فرصت برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کند باید به تمام ابعاد مسائل فرهنگی با دقت پرداخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: کم و بی توجهی به ابعاد مختلف مسائل فرهنگی باعث بروز مشکلات مختلفی در جامعه می‌شود.

افروغ ادامه داد: هرچند جمهوری اسلامی یک انقلاب فرهنگی است اما از حیث زیرساختی، نیروی انسانی و همچنین نیازهای جاری به این حوزه در سال‌های متمادی توجه جدی نشده است.

وی تاکید کرد: بی توجهی به حوزه فرهنگ رویکرد غلطی است که در دهه‌های مختلف اعمال شده و امروز منجر به آسیب شده است.

افروغ یادآورشد: امروز اگر اقتصاد، اجتماع و خانواده آسیب می بیند به این علت است که زیرساخت فرهنگی در جامعه مهیا نبوده  و همین شرایط باعث شده سکوهای فرهنگی و هنری ما به خوبی نقش آفرینی نکنند.

وی ادامه داد: در زمان های مختلف بسیاری از فعالان حرفه ای بخش فرهنگ برای تامین مایحتاج خود و تامین معاش خانواده حرفه خود را رها کرده و به کار دیگری در مجموعه دیگری روی آورده اند.

 

به گفته افروغ همین امر باعث شده افق‌های بلندی که می‌تواند پیش روی جامعه فرهنگ باشد تحت شعاع قرار بگیرد و کسانی که استعداد این کار را دارند کمتر به سمت فرهنگ و هنر گرایش یابند و این رخداد در حوزه فرهنگ آسیب زا و ضربه‌های جبران ناپذیری در بلند مدت وارد می کند که در افق آینده خود را نشان می‌دهد.

وی با تاکید براینکه جامعه نیاز به یک چارچوب و زیرساخت فرهنگی دارد گفت: امروز اگر مساله حجاب مطرح می شود به این دلیل است که در مقاطعی نسبت به گفتمان حجاب در جامعه کم توجهی کرده ایم و همین امر منجر به آسیب در این مسئله شده است.

افروغ ادامه داد: شهید، قرآن، استقلال، آزادی همه برای جامعه ایرانی ارزش به شمار می روند و این وظیفه جامعه فرهنگی است که آنها را فریاد بزنند و این ارزش‌ها را سر دست بگیرند تا رو دست اجتماعی نخوریم.

وی تاکید کرد: باید به تمام ابعاد فرهنگ در جامعه توجه شود چرا که کم توجهی به این مساله جامعه را در ابعاد مختلف دچار چالش می‌کند.

افروغ با بیان اینکه قناعت، انصاف، طمع، حسادت، ولنگاری و تکبر از جمله موضوعات فرهنگی است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: ما می بنیم به طور مثال وقتی انصاف از جامعه برود نظام سرمایه گذاری شکل می گیرد، وقتی قناعت در جامعه نادیده گرفته شود دندان طمع به میان می آید و شبکه های سرمایه داری شکل می‌گیرد برای اینکه هر طور شده جیب مردم را خالی و به نفع خود مصادره کنند.

وی اظهار کرد: یادمان باشد هرچند اقتصاد در شرایط کنونی در اولویت قرار دارد اما باز هم مساله فرهنگ از اولویت خارج نخواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: وقتی بدنه فرهنگی به این راحتی تحت الشعاع ضربه‌های مختلف قرار می‌گیرد مابقی ساختارهای اجتماعی نظام نیز دچار آسیب  می‌شود.

وی ادامه داد: آسیب بی توجهی به فرهنگ منجر به ضربه به کل جامعه می شود.

افروغ گفت: اساس انقلاب اسلامی، حرکت امام راحل و  شاه بیت بیانات رهبر معظم انقلاب همه تاکید بر مساله فرهنگ است و در جامعه ی ایرانی  همواره تمدن ایرانی، سبک زندگی و اصالت‌ها، ارزش‌ها، بزرگ منشی‌ها، غیورمردی‌ها و جوان مردی ها  پیشینه و افق بلندای ذهن جامعه ایرانی را نشان می‌دهد که در دل خود حائز جایگاه والای فرهنگی بوده است.

به گفته افروغ در شرایطی که جامعه به امید و حرکت جدیدی نیاز دارد هر روز با سیاه نمایی و خبر منفی روبرو می شود و همین اخبار باعث می شود ذهن جامعه به گونه ای به سمت دیدن بهتر بدی‌ها و پررنگ شدن حاشیه ها حرکت کند.

وی تاکید کرد: جامعه در بخش فرهنگ عقب ماندگی هایی دارد که برای حرکت به سمت جلو باید این مسائل و مشکلات را در این بخش مهم برطرف کرد.