وزیر نیرو

اعتبارات سد دشت پلنگ تأمین شد/ لزوم تسریع در تکمیل پروژه

وزیر نیرو در بازدید از سد دشت پلنگ با اشاره به اینکه اعتبارات مورد نیاز این سد تأمین شده است بر ضرورت تسریع در روند احداث آن تاکید کرد.

به گزارش جنوب استان علی اکبر محرابیان عصر شنبه در بازدید از سد دشت پلنگ در شهرستان دشتی افزود: حجم مفید مخزن این سد ۹۵ میلیون متر مکعب است و حجم تنظیم آن ۴۶ میلیون متر مکعب در سال است.

وزیر نیرو میانگین بارندگی سالیانه را ۲۷۶ میلیمتر عنوان کرد و ادامه داد: ارتفاع سد ۵۴.۵ متر و طول کل تاج نیز هزار و ۳۰ متر است.

محرابیان گفت: تأمین آب شرب و صنعت و تأمین آب مورد نیاز اراضی دشت پلنگ را از جمله اهداف این طرح است.

وی همچنین بر ضرورت مطالعات کانال انتقال آب شرب تاکید کرد و گفت: تلاش داریم بتن بدنه تا دو ماه آینده شروع می‌شود.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر علی محمدی عصر شنبه در حاشیه بازدید وزیر نیرو از سد دشت پلنگ در شهرستان دشتی استان بوشهر اظهار کرد: بخش وسیعی از مساحت استان بوشهر در حوضه آبریز مند واقع شده و ختم شدن این حوزه به خلیج فارس، ضرورت بهره برداری از سیلاب‌ها و روان آب‌های فصلی را دو چندان می‌کند.

وی افزود: این طرح بر اساس برنامه ریزی منابع آب سد، تأمین آب شرب مورد نیاز مناطق دارای انشعاب از خط محرم در جنوب استان و تأمین آب مورد نیاز صنعت در مناطق پارس جنوبی و شمالی هدف گذاری شده است.

محمدی تصریح کرد: این سد با حجم مخزن ۱۵۰ میلیون مترمکعب از نوع بتنی FSHD و دارای ارتفاع ۵۴ متر است.
ساخت سد با فاینانس خارجی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: سد دشت پلنگ یکی از معدود طرح‌های دارای فاینانس خارجی استان بوشهر با ۳۲۵ میلیون یوان چین است که ۸۵ درصد آن توسط سرمایه گذار و ۱۵ درصد توسط کارفرما تأمین می‌شود.

محمدی پیشرفت کنونی این سد را ۱۹ درصد عنوان کرد و گفت: تا پایان امسال، عملیات اجرایی بدنه سد نیز آغاز می‌شود.

وزیر نیرو که به منظور بهره‌برداری، کلنگ زنی و بازدید از طرح‌های صنعت آب و برق استان بوشهر به این استان سفر کرده است، در دیگر برنامه خود از سد دالکی دشتستان نیز بازدید خواهد کرد.