مدیرکل بهزیستی استان بوشهر

۳۰۰۰ نابینا استان بوشهر از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند

حسین اسدی‌راد مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با بیان اینکه بیش از ۳ هزار نابینا در استان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند گفت: ۲ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و یک هزار و ۲۶۴ نفر زن نابینا استان از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

به گزارش جنوب استان ۱۵ اکتبر، به‌عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، نامگذاری شده است.

کاربرد عصا به‌عنوان وسیله کمکی در تردد نابینایان، از قرن‌ها پیش متداول بوده ولی استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نماد شناخت نابینایان معرفی شده است.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی اختلال است که دید را کاهش می‌دهد و پیشرفت آن سبب کم بینایی یا نابینایی می‌شود.

از آنجایی که آمبلیوپی بیماری به سبب ظاهر سالم چشم قابل تشخیص نیست و تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است.

اجرا طرح غربالگری تنبلی چشم در استان

به گفته مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بیش از ۱۰ هزار کودک تحت بوشهر طرح غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند.

حسین اسدی‌راد با بیان اینکه غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال امسال در پایگاه‌های سنجش بینایی‌های استان اجرا شده است اظهار داشت: خانواده‌ها با وقت قبلی یا هماهنگی می‌توانند کودکان ۳ تا ۶ ساله خود را در قالب این طرح مورد سنجش بینایی قرار دهند.

وی افزود: استفاده از ابزارهای نوین در این سنجش و غربالگری با کمترین زمان ممکن اجرا می‌شود .

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با بیان اینکه غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال تا پایان سال ادامه دارد گفت: در اجرا طرح غربالگری تنبلی چشم در نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۱۳۶ کودک ۳ تا ۶ سال استان بوشهر مورد سنجش قرار گرفتند.

بهزیستی هزینه خرید عینک کودکان نیازمند پرداخت می‌کند

اسدی‌راد با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۹۹ نفر اختلال چشمی شناسایی شد خاطر نشان کرد: در برخی موارد تشخیص داده می‌شود کودکان نیازمند عینک یا جراحی چشم هستند، در این راستا سازمان بهزیستی از خانواده‌های نیازمند برای تهیه عینک یا جراحی چشم حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه بهزیستی هزینه خرید عینک کودکان نیازمند پرداخت می‌کند تصریح کرد: بهزیستی استان بوشهر هزینه خرید و تهیه عینک ۱۱۷ نفر از کودکان نیازمند پرداخت کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از اجرا طرح غربالگری بینایی سنجی در مراکز مثبت زندگی شهرها خبر داد و بیان کرد: مراکز مثبت زندگی به پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم مجهز شده‌اند و بعد از شناسایی اختلال بینایی، کودک به اپتومتریست و چشم پزشک برای تشخیص و اقدامات درمانی ارجاع می‌شود.

اسدی‌راد اضافه کرد: بهترین زمان درمان تنبلی چشم تا شش سالگی است، از همین رو تلاش می‌شود همه کودکان بتوانند به پایگاه‌ها مراجعه و با تشخیص به هنگام از خدمات مداخله‌ای سازمان بهزیستی استفاده کنند.

۳ هزار و ۴۱۶ نفر نابینا در استان بوشهر

وی کل نابینایان استان بوشهر را ۳ هزار و ۴۱۶ نفر اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و یک هزار و ۲۶۴ نفر زن نابینا استان از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۹۸۴ نابینا در بخش روستایی استان بوشهر وجود دارد تصریح کرد: شهرستان دشتستان بیشترین آمار نابینایان و شهرستان عسلویه کمترین تعداد نابینا را دارا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: امسال برای ۲۱۲ نفر از نابینایان هزینه رفت و آمد فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی به مبلغ ۱۶۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های گویا ویژه نابینایان در استان بوشهر اظهار کرد: ۵۰۰ نفر نابینا در شهرستان دشتستان و یک‌هزار نابینا در بوشهر از خدمات کتابخانه گویا بهره می‌برند.

اسدی‌راد عنوان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده، بیماری‌هایی مانند آب مروارید، عوامل ژنتیکی و مادرزادی از جمله مهمترین عوامل نابینا و کم بینایی در استان بوشهر شناسایی شده است.