نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها

تنها راه حل مشکل کم آبی استان بوشهر نصب آب شیرین‌کن است

نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها گفت: تنها راه حل مشکل کم آبی شهرستان‌ها 10 گانه استان ساخت آب شیرین کن کنار دریا است که به تازگی جهشی در این حوزه صورت گرفته است.

به گزارش جنوب استان سید محمد حسینی اظهار داشت: استان بوشهر با وجود مرز آبی وسیع و پتانسیل و ظرفیتی که برای  شیرین کردن آب دریا از طریق دستگاه های آب شیرین کن دارد اما متاسفانه این اتفاق در دولت‌های قبل نیفتاد.  به تازگی جهشی در این حوزه صورت گرفته و قرار شده آب شیرین کن هایی تاسیس شوند که بتوانند آب شرب و آشامیدنی شهرستان های ۱۰ گانه استان را تامین کنند.

وی افزود: تا این لحظه بخشی از آب شرب دشتستان از شهرستان کازرون استان فارس تامین و بخشی دیگر از آب این شهرستان نیز از سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود. این خط تامین آب ادامه پیدا کرده و به دیر هم آبرسانی می کند اما هر چه این خط آبرسانی پیش تر می رود ضعیف تر عمل می کند.

عضو شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه مردم استان بوشهر در حالی که با چشم آب دریا را می بینند اما از نعمت این آب در لوله های آب آشامیدنی شان محروم هستند، گفت: بهترین راه برای رفع مشکل آب شرب این است که دستگاه های آب شیرین کن نصب کنندچرا که هر ساله به محض اینکه فروردین ماه به پایان می رسد و وارد گرمای جنوب می شویم مشکلات بحران آب شروع و باعث تجمعات و اعتراضات میدانی مردم می شود که همیشه از ضعف در خدمات رسانی مسئولان در حوزه آب شکایت داشته و دارند.

حسینی عنوان کرد: به عنوان نماینده مردم استان بوشهر در شورای عالی استان ها پیشنهادم برای رفع مشکل بی آبی در این استان توسعه دستگاه های آب شیرین کن است.

۷۰ درصد پوسیدگی در لوله‌های آب

نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: تنها در یکی از شهرستان‌های استان ۷۰ درصد فرسودگی لوله‌های آبرسانی را داریم که مطمئنا در مابقی شهرستان ها هم این مشکل صدق می‌کند. بخش زیادی از آبی که مورد استفاده ما قرار می گیرد قبل از استفاده از طریق همین لوله‌های فرسوده هدر می رود و اصلا به دست مصرف کننده نمی رسد.

وی بیان کرد: اعتباری که برای تعمیر، مرمت و بازسازی لوله‌های فرسوده آبرسانی در نظر گرفته می شود بسیار کم است. در دهیاری و شهرداری‌ها عمده یا بخشی از اعتبارات عمرانی که می‌بایست در حوزه اجرایی از جمله زیرساخت‌های آسفالت و فضای سبز و به مصارف عمومی و این چنینی برسد، نمی‌رسد و در عوض از وظیفه‌ای که بر دوش شرکت آبفا است پشتیبانی می کند. آبفا حتی از لایروبی یک کانال آب هم متاسفانه ناتوان است چه برسد به اینکه بخواهد لوله‌های فرسوده را نوسازی یا مرمت کند.

برخلاف لوله‌های آب در استان لوله‌های  نفت و گاز هیچ وقت نمی‌پوسند

حسینی گفت: مشکل کمبود آب شرب در همه استان بوشهر وجود دارد از شهر دالکی گرفته تا عسلویه که منطقه نفت خیز است. برخلاف لوله‌های آب در استان لوله‌های  نفت و گاز هیچ وقت نمی پوسند که هدر رفت داشته باشند و همیشه نوسازی می شوند. اما لوله های آب شرب متاسفانه مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته‌اند و کمتر دیده شده که نوسازی و مرمت شوند و همیشه ما شاهد هدر رفت آب از این لوله ها هستیم.

عضو شورای عالی استان ها افزود:  فرسودگی لوله ها باعث صدمه زدن به زیرساخت تاسیسات هم شده است. یعنی شکست یک لوله خرابی آسفالت را هم در بر دارد و وقتی آسفالت را می شکنند اداره آبفا باید هزینه‌های تعمیر آسفالت را بپردازد که متاسفانه هزینه‌ای در این باره پرداخت نمی کند.

وی بیان کرد: دهیاری‌ها و شهرداری‌های ما موقعی که می خواهند یک کوچه یا گذری را آسفالت کنند به شرکت آب، گاز و … نامه می زنند که اگر تاسیساتی دارید و نیاز به نوسازی دارد در این شرایط اقدام بکنید. که اکثرا در این مواقع اقدام نکرده و بعد از اتمام کار دهیاری و شهرداری اقدام به تخریب آسفالت می کنند و بعد از پایان کار برای ترمیم هیچگونه اقدامی نمی کنند.

اداره آبفا همیشه شانه خالی می کند

حسینی افزود: برای آسفالت هایی که تازه هستند و از جانب شرکت هایی نظیر آب، گاز و غیره تخریب شده اند باید کل روکش را عوض بکنند و برای آسفالت هایی که عمرشان از ۵ سال  گذشته است نیز فقط همان نقطه ای که حفاری می کنند را باید تعمیر کنند. منتهی اعتباراتی که در اختیارشان قرار می دهند آنقدر کم است که آنها نمی توانند به این موضوع بپردازند. مگر اینکه یک شهرداری و یا یک دهیاری بخواهد علیه آنها اقامه دعوا کند و حکم بگیرد که آنها را محکوم کند و معمولا هم این اتفاق نمی افتد. دهیاری و شهرداری ها همیشه مدارا می کنند نه تنها هزینه آسفالت را از آنها نمی گیرند بلکه هزینه لوله هایی که  زیر این بستر هم هستند همیشه شاهدم که دهیاری ها می پردازند و اداره آبفا همیشه شانه خالی می کند.

گاهی قطعی آب از ۴۸ ساعت تجاوز می کند

وی عنوان کرد: شهرستان دیر در ساعات کمی از روز آب دارند و معمولا برای ذخیره آب مخازنی دارند که بتوانند زمانی که آب وصل است ذخیره کنند. گاهی قطعی آب از ۴۸ ساعت هم تجاوز می کند. بیشترین ضعف و کمبود آب را در دیر و کنگان داریم و البته این مشکل در همه استان وجود دارد اما این فشار بیشتر بر روی دیری ها و کنگانی ها است. همین باعث شده که مردم این شهرستان ها نسبت به موضوع معترض باشند. علاوه بر کمی بودن آب از کیفیت پایینی هم برخوردار است و عمدتا وقتی به سیمای مردم بوشهر نگاه می کنید اکثرا با توجه به رعایت بهداشت دندان اما باز هم به دلیل نامطلوب بودن آب، دندان های شان زرد و اکثرا دچار پوسیدگی دندان هستند وبه غیر از این خیلی ها هم  مشکل بیماری کلیوی  دارند.

 کشاورزان از کشت های جایگزین استفاده نمی کنند

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکل کمبود آب کشاورزی در استان هم اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزان شهرستان‌های دشتستان، جم، دیر و تنگستان  برای آبیاری زمین های شان با پایین بودن سطح دبی آب مواجهند. به رغم توصیه مسئولان متاسفانه کشاورزان از کشت های جایگزین استفاده نمی کنند و عدم اجرای الگوی کشت باعث شده که مردم به کشت جالیزی روی بیاورند که علاوه بر هزینه مصرف آب بالا درآمد کمی دارد. در بعضی مناطق استان حتی شاهد بوده ایم که با وجود کمبود آب عده‌ای برنج کاشته اند.

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: با وجود سدهای استان معمولا آب را به صورت  جیره بندی به نخیلات و مزارع می دهند و ممکن است برای آبیاری نخیلات  ماه ها در نوبت باشند.

دولت مجوزی برای صدور شهرک های گلخانه ای صادر نمی کند

حسینی تصریح کرد: سد رئیسعلی دلواری  با وجود اینکه کلی از زمین های اطراف آن ملی و مستعد برای کشاورزی هستند، دولت مجوزی برای صدور شهرک های گلخانه ای صادر نمی کند. هزینه انتقال آب از سدها به مزارع سنگین است که باز هم دولت باید در این خصوص چاره اندیشی کند و اعتباری به کشاورزان تخصیص بدهد که از این آبیاری  سنتی به سمت آبیاری مدرن بروند.

ساخت سد دالکی  به کندی پیش می رود

نماینده بوشهر در شورای عالی استان ها اضافه کرد: بسیاری از مناطق استان هم که فاقد سد هستند و آبی که از مناطق شرقی رشته کوه های زاگرس به استان سرازیر می شوند، متاسفانه به دلیل عدم سدی در مسیر این آبها مهار نمی شوند و به دریا می ریزند. هر چند ساخت سد دالکی هم متاسفانه به کندی پیش می رود و فکر کنم تکمیل شدنش زمان زیادی ببرد.

وی گفت: اگر آبخیزداری و منابع طبیعی استان با ایجاد بند، آبهایی که هدر می رود را مهار و در دشت و  زمین ذخیره کند تا حدود زیادی مشکل آب کشاورزی استان حل می شود. این طرح قبلا در استان اجرا شده و نتیجه مطلوبی را در بر داشته است.