آبدان

کاهش تعرفه‌ صادرات گوجه، خواسته کشاورزان «آبدانی»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تعرفه‌های حوزه کشت جالیزی، نوسانی هستند و اگرچه تعرفه‌های معافیت برای تولید محصولات گلخانه‌ای وجود دارد اما ما تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن این تعرفه‌ها انجام خواهیم داد.

به گزارش جنوب استان جلسه بررسی مشکلات کشاورزان با محوریت صادرات صبح امروز با حضور سرپرست تعاون روستایی استان بوشهر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار شهرستان دیر و تعدادی از کشاورزان در شهر آبدان برگزار شد.

مسؤولان محلی و تعدادی از کشاورزان آبدان در این نشست به بیان مطالبه‌های خود پرداختند که از جمله آنها حذف یا کاهش تعرفه‌های سنگین حوزه کشاورزی از جمله گوجه، سیاست گذاری اشتباه در نسبت تولید و مصرف و فرآوری گوجه‌فرنگی و سود بالای وام‌هایی که به بهانه حمایت از کشاورزان گرفته می‌شود، مطرح شد.

کبری توکلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح کیو آر کد (QR Code) در آینده، اظهار داشت: تعرفه‌های حوزه کشت جالیزی، نوسانی هستند و اگرچه تعرفه‌های معافیت برای تولید محصولات گلخانه‌ای وجود دارد اما ما تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن این تعرفه‌ها انجام خواهیم داد.

سیدمحسن معروف سرپرست تعاون روستایی استان بوشهر نیز بیان داشت: هم‌اکنون باتوجه به بررسی‌های به عمل آمده از روند صادرات گوجه فرنگی در مبادی خروجی، قبل از یک مهرماه تا ۱۵ دی ماه سال جاری مبلغ عوارض چهار هزار تومان برای صادرات هر کیلوگرم برای گوجه فرنگی با کد تعرفه صادراتی مشخص، تعیین می‌شود.

سرپرست تعاون روستایی استان بوشهر ادامه داد: در رابطه با مصرف داخلی برای تازه خوری، تعاملی با میدان میوه وتره بار تهران خواهیم داشت چون میدان مرکزی میوه و تره بار کشور در تهران است که بر این اساس تلاش می‌شود یا غرفه در اختیار شما قرار قرار دهند و یا اینکه از اینجا به قیمت روز از شما خرید کنند.

یونس باربرز فرماندار شهرستان دیر گفت: بخش آبدان کانون توجه کشت گوجه فرنگی خارج از فصل استان و کشور است و باید مشکلات کشاورزان این منطقه حل شود.

وی نیز با اعلام همدردی با کشاورزان تصریح کرد: بنده به شخصه پیگیر مشکلات کشاورزان خواهم بود البته بنده به دنبال این هستم تا بلکه بتوانیم همراهی کشور قطر در حوزه کشاورزی، آبزی‌پروری و صیادی را به‌دست آوریم.