قطار بوشهری ها کی به مقصد می رسد؟

بوشهری‌ها در انتظار تصمیم دولت برای شنیدن سوت قطار

به گزارش جنوب استان: ۱۶ سال پیش بود که ساخت راه آهن بوشهر به عنوان یکی از مصوب‌های نخستین سفر استانی دولت نهم به تصویب رسید. ۲ سال بعد، یعنی سال ۱۳۸۶ این طرح در قانون بودجه، ردیف اجرایی گرفت و قرار بود ۵ سال بعدش یعنی ۱۳۹۱ به بهره‌برداری برسد. اما این طرح به […]

به گزارش جنوب استان:

۱۶ سال پیش بود که ساخت راه آهن بوشهر به عنوان یکی از مصوب‌های نخستین سفر استانی دولت نهم به تصویب رسید. ۲ سال بعد، یعنی سال ۱۳۸۶ این طرح در قانون بودجه، ردیف اجرایی گرفت و قرار بود ۵ سال بعدش یعنی ۱۳۹۱ به بهره‌برداری برسد.

اما این طرح به گفته رئیس جمهور دولت سیزدهم راه آهن بوشهر- شیراز در ۱۴ سال فقط ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر استانی هیات دولت به بوشهر که ۱۶ مهر ۱۴۰۰ انجام گرفت، به محل ساخت این طرح رفت و این میزان پیشرفت را غیرقابل توجیه خواند.

۳۲ درصد از مسیر راه آهن بوشهر- شیراز در بوشهر قرار دارد

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هدف از ساخت راه آهن بوشهر-شیراز اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور، ایجاد کریدور ترابری از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور، اتصال منطقه پارس جنوبی به شبکه سراسری ریلی به منظور انتقال سریع و ایمن تجهیزات به این منطقه وحمل محصولات تولیدی از این منطقه به سایر نقاط کشور است.

عبدالحسن مشایخی با اشاره به اینکه راه آهن بوشهر-شیراز در سال ۱۳۸۶ در قانون بودجه دارای ردیف اجرایی شد، افزود: این مسیر۴۳۷ کیلومتر است که حدود ۱۴۰ کیلومتر آن شامل ۴ قطعه در محدوده استان بوشهر قراردارد. البته این مسیر اگر بخواهد تا عسلویه برود باید ۲۰۵ کیلومتر دیگر ادامه یابد که این مسیر اکنون در قانون بودجه نیست و عملیات آن متوقف است.

بوشهری‌ها در انتظار تصمیم دولت برای شنیدن سوت قطار

او افزود: راه آهن بوشهر-شیراز پس از عبور از فراشبند در استان فارس وارد استان بوشهر می‌شود و از حوالی بوشکان و کلمه عبور می‌کند و پس از عبور از اَهرَم به بوشهر می‌رسد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر پیشرفت کل طرح را در مرحله زیرسازی حدود ۲۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: از ۴ قطعه راه آهن که در استان بوشهر قرار دارد، یک قطعه با پیشرفت ۷۵ درصد در مرحله زیر سازی متوقف شده است و یک قطعه نیز با طول ۲۵ و نیم کیلومتر و پیشرفت حدود ۲۳ درصد در مرحله زیرسازی فعال است.

قول وزیر پیشین برای تامین هزینه راه آهن بوشهر-شیراز

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وقت ۱۱ دی ۱۳۹۹ پس از بازدید از طرح‌های راهسازی در جنوب استان بوشهر با اشاره به مشکل تامین اعتبار برای راه آهن شیراز – بوشهر گفت: توانستیم مجوز تامین مالی این طرح را از بازار سرمایه از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دریافت کنیم. این را هم در دستور کار قرار خواهیم داد و با شتاب بیشتری این طرح را دنبال می‌کنیم.

بوشهری‌ها در انتظار تصمیم دولت برای شنیدن سوت قطار

او حدود ۲ ماه بعد یعنی ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ وقتی برای افتتاح ۶ طرح دریایی و بندری به بوشهر سفر کرده بود، عنوان کرد: این طرح در فرایند امور حقوقی و مالی است تا با هماهنگی‌های لازم، فعالیت‌های این طرح تسریع یابد و بتوانیم پیمانکاران بیشتری مستقر کنیم و قطعات طرح در آینده طبق برنامه زمان بندی به بهره برداری برسد و اتصال آن به بنادر کامل شود.

اختصاص۲۰۰ میلیون دلار از تهاتر نفت برای فعال شدن طرح

اما، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم که پانزدهم مهر درجریان سفرهیات دولت به استان بوشهر به این استان سفر کرده بود، در جمع نمایندگان قشر‌های مختلف مردم شهرستان دیر گفت: راه آهن بوشهر – شیراز یکی از مطالبه‌های بحق مردم استان بوشهر است که باید با تامین اعتبار لازم فعال شود.

رستم قاسمی افزود: اکنون این طرح مهم و حیاتی راکد است و تلاش می‌شود با تامین اعتبار مشکل آن حل شود.

او بیان کرد: تلاش می‌کنیم راه‌آهن شیراز-بوشهر در دولت سیزدهم به پیشرفت مناسبی دست یابد.

بوشهری‌ها در انتظار تصمیم دولت برای شنیدن سوت قطار

وزیر راه و شهرسازی ۲۲ مهر نیز در جریان سفر هیات دولت به استان فارس در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی این استان، گفت: در سفر بوشهر رئیس جمهور از قطعه دهم راه‌آهن شیراز-بوشهر بازدید کرد. این طرح یکی از طرح‌های بزرگ کشور است و باید بن‌بست راه آهن شیراز با وصل به بنادر جنوب کشور شکسته شود.

قاسمی عنوان کرد: در این سفر اجازه داده شد حدود ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای این طرح در نظر گرفته شود تا طرح فعال شود و سپس مدل مالی اصلی، پیش‌بینی و باقی‌مانده اعتبار از روش‌های دیگر تامین شود.

بن بستی به نام بی‌پولی

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: در موافقتنامه اولیه سال بهره برداری از راه آهن، سال ۱۳۹۱ قید شده بود که به دلیل نبود تامین اعتبار محقق نشد.

مشایخی عنوان کرد: طبق طرح اولیه هزینه ساخت را وزارت‌های راه و ترابری سابق و نفت باید ۵۰-۵۰ تامین می‌کردند، اما نتیجه این شد که وزارت نفت حدود ۴۰ میلیارد تومان به این طرح تخصیص داد و دیگراعتباری تخصیص نداد.

به گفته او، اکنون اعتبارطرح فقط از بودجه عمرانی کشور تعیین می‌شود که تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس جمهور: برای شتاب در ساخت راه آهن بوشهر-شیراز مصمم هستیم

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور که جمعه ۱۶ مهر در ششمین سفر استانی هیات دولت به بوشهر سفر کرده بود، به سراغ راه آهن بوشهر- شیراز هم رفت و در نشست رفع موانع این طرح شرکت کرد.

بوشهری‌ها در انتظار تصمیم دولت برای شنیدن سوت قطار

او در این نشست اتصال به خطوط راه‌آهن را از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر دانست و گفت: مصمم هستیم در تکمیل و راه‌اندازی خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت ۲۰ درصدی این طرح پس از حدود ۱۴ سال غیرقابل توجیه است، بیان کرد: مدیران طرح باید برای تکمیل و راه‌اندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.

۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به تازگی در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها گفته است، راه‌آهن شیراز- بوشهر در واقع در امتداد راه آهن تهران-قم-اصفهان است که به شیراز می‌رود و در نهایت به بوشهر می‌رسد.

خیراله خادمی افزود: با راه‌اندازی این خط ریلی اتصال به استان بوشهر برقرار شده و از آنجا به عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور خواهد رفت.
او در همین حال اشاره کرده است، در مرحله نخست خط ریلی شیراز-بوشهر را در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر در بوشهر (۲ قطعه به طول ۶۵ کیلومتر) و در شیراز (۳ قطعه به طول ۱۰۰ کیلومتر) فعال شدند، اما با توجه به اینکه منابع مالی سنگینی می‌خواهد، نمی‌توان با منابع دولتی پیشرفت خاصی در آن ایجاد کرد.

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشورافزود: این طرح یکی از طرح‌هایی بود که در ابتدا فاینانس آن هم پیش بینی شده بود و در حال پیگیری هستیم تا مشکلات موجود بر سر راه فاینانس این خط ریلی برطرف شود و امیدواریم ۶ قطعه آن فعال شود.

خادمی بیان کرد: اگر بتوانیم از طریق روش‌های تامین مالی مانند تهاتر نفتی برای اجرای این طرح استفاده کنیم می‌توان گفت این نخستین طرحی است که در قالب برنامه‌های پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی از این طریق اجرایی می‌شود.

او گفت: از آنجا که این طرح کلان به اعتبارات بسیار زیادی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و با در نظر گرفتن تعدیل قیمت‌ها در دوران ساخت به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، باید از روش‌های مختلف تامین مالی برای اجرای آن استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشورعنوان کرد: امیدواریم این خط ریلی که هم اکنون حدود ۱۶۵ کیلومتر آن فعال است با نظر مساعد و مثبت رئیس‌جمهور تا ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

بررسی راه‌های مختلف برای تامین اعتبار

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه تکمیل راه آهن بوشهر-شیراز حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اعتبارات تخصیصی از قانون بودجه جوابگوی نیاز‌های این طرح نخواهد بود که در سفر اخیر رئیس جمهور به استان و بازدید از طرح مقرر شده وزارت راه و شهرسازی همه گزینه‌های ممکن تامین مالی این طرح را بررسی کند و با نظارت معاون اول رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری شود.
بوشهری‌ها که سالیان درازی است در انتظار شنیدن سوت قطار در استانشان هستند، منتظر تصمیم‌هایی هستند که آنان را به تحقق آرزویشان امیدوارتر کند.