در پنجره شهروندخبرنگار

روستاهای لاور ده و گل استان بوشهر واقع شده در پارس جنوبی، کاش در استان گیلان بود

روستای «لاور ده» از توابع شهرستان کنگان با جمعیتی بالغ بر800 نفر و «لاور گل» با جمعیتی بالغ بر500 نفر در 14 کیلومتری عسلویه بر روی نقشه هوایی واقع شده اما این روستاها از ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی و اشتغال محر‌وم مانده است.

به گزارش شهروندخبرنگار جنوب استان یکی از مطالبه گران اجتماعی بخش سیراف اظهار داشت: این روزها خبرها و اقدامات دولت در خصوص رفع محرومیت از مناطق محروم باعث خوشحالی همه است اما…، اما ای کاش لاور ده و لاور گل جز استان گیلان بود،تا از نعمت گاز برخوردار می شدند.

(پیرو خبر: شرکت گاز استان گیلان ۲۲۰ روستای صعب العبور و کوهستانی بالای ۲۰ خانوار گاز رسانی خواهد شد) کوزه گر از کوزه شکسته اب می خوره داستان این روزهای مردم روستاهای بخش سیراف می باشد.

متاسفانه این دو روستا لاور ده و لاور گل از توابع شهرستان کنگان در دل قطب گازی کشور یعنی پارس جنوبی ، با فاصله کمتر از ۳ کیلومتر هوایی به مجتمع های گازی عسلویه قرار دارد، خطوط انتقال گاز زیادی از کنارشان رد شده و به سراسر ایران گاز رسانی شده است. ولی مردم این روستا از نعمت گاز بی بهره مانده اند.

این مطالبه گر ادامه داد: در ذهن خیلی ها این تصور وجود دارد چون این دو روستا در محدوده عسلویه قرار گرفته نباید هوای سردی داشته باشد.

اما به دلیل کوهستانی بودن این منطقه با فرارسیدن فصل سرما و کاهش روز افزون دمای هوا، مردم این روستا با سرمای شدیدی دست و پنجه نرم می کنند.

روستای لاورده با جمعیتی بالغ بر ۷۸۰ نفر و روستای لاور گل با جمعیتی حدود ۵۹۰ نفر از مناطق محروم و کمترتوسعه یافته در استان بوشهر می باشد که حداقل ترین خدمات رفاهی بی بهره اند.

در چند سال گذشته چیزی بالغ بر ۱۸ هزار روستا در کشور از نعمت گاز بهره مند شده اند، دور از انصاف است مردم روستاهای که در دل آلودگی فلرهای عسلویه نفس می کشند از این نعمت بی بهره باشند.

با توجه به اقدام قابل تحسین وزیر محترم نفت در خصوص افزایش سرانه گازرسانی در سال ۱۴۰۰ که هر خانوار ۲۵ میلیون بوده و به ۴۵ میلیون تومان افزایش یافته، حال طبق آمار فوق الذکر مطابق با محاسبه آمار اداره آبفا شهرستان کنگان (تعداد اشتراک آب) ، بهداشت (پرونده خانوار) و استعلام محلی از شورای اسلامی روستاهای صدرالاشاره، سهم گازرسانی به این روستاها ۱۳,۵۴۵ میلیارد می باشد.

با نگرش به مصوبه مجلس شورای اسلامی به وزارت نفت که شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط از محل سهم چهارده و نیم‌درصد (۵/۱۴%) شرکت گاز تا میزان سی هزار میلیارد ریال مکلف به گازرسانی به روستاها با اولویت گازرسانی روستاهای صعب‌العبور استان‌های نفت‌خیز و گاز خیز شده است.
حال با توجه به تخمین هزینه اداره گاز شهرستان کنگان ۱۱ میلیارد برآورد هزینه شده است، و این تخمین در صورتی که بیشتر باشد می توان کمبود آن را از اعتبارهای مسئولیت های اجتماعی صنعت و یا حق آلایندگی استفاده کرد.

گفتنی است تمام حمل و نقل های سنگین و فوق سنگین پالایشگاه و پتروشیمی های کنگان و عسلویه (مبدل های حرارتی، بویلر ها، توربین ها و …) تا کنون بر دوش جاده های این دو روستاها بوده و خواهد بود.

به امید همت و تلاش مسئولین استانی و شهرستانی به ویژه وزیر محترم نفت در دولت جدید مشکل گاز این دو روستا حل شود.

 

 

اخبار مرتبط: 

قصه تلخ مردم روستا های لاور ده و لاور گل – یادداشت https://jonoubostan.ir/2533