فرماندار کنگان خبر داد؛

پرداخت بموقع نیم درصد حق کتابخانه‌های عمومی کنگان توسط شهرداری‌ها

فرماندار کنگان گفت: شهرداری‌های این شهرستان طبق قانون پرداخت نیم درصد از درآمدهای شهرداری‌ها به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی را انجام می‌دهند.

احمد غریبی عصر سه‌شنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کنگان، با تاکید بر اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی، خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

فرماندار کنگان با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در سطح کشور و به تبع آن در شهرستان، تاکید کرد: کتابخانه های عمومی با برگزاری برنامه‌های خلاقانه و بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف، زمینه ترویج بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی در شهرستان را فراهم آورد.

فرماندار شهرستان کنگان با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات و مصوبات آن باید کاربردی باشد، بیان داشت: در تصمیمات جلسه انجمن کتابخانه های عمومی علاوه بر توجه به توسعه زیرساخت‌ها و امکانات کتابخانه ها باید به مقوله فرهنگ سازی توجه شود.

وی با بیان اینکه کتاب ابزار انتقال اندیشه‌ها و افکار به نسل‌های آینده است، افزود: یکی از مظاهر مهم فرهنگی در هر جامعه‌ای میزان اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی است.

فرماندار کنگان نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی را وظیفه‌ای همگانی دانست و گفت: دستگاه‌هایی مانند کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، شهرداری و شوراهای اسلامی در این زمینه نقش مهمی دارند.

وی بیان کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از دوران کودکی در فرد نهادینه شود و توجه به این امر مهم، جامعه را به سمت و سوی آینده‌ای روشن سوق می‌دهد.

فرماندار با اشاره به قانون پرداخت نیم درصد از درآمدهای شهرداری‌ها به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی گفت: خوشبختانه شهرداری‌های سه گانه با توجه ویژه به این قانون و پرداخت نیم درصد به موقع انجام می‌دهند.

ضرورت راه اندازی کتابخانه های سیار

فرماندار کنگان ضمن بیان اینکه تعامل آموزش‌وپرورش با کتابخانه‌های عمومی ضروری است، ابراز داشت: با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش بیشترین ارتباط را با نوجوانان و جوانان دارد لذا باید از این فرصت ارزشمند در راستای ارتقا فرهنگ مطالعه بهره برد که بهترین راه اجرای برنامه‌های مشترک فی‌مابین کتابخانه‌ها و آموزش‌وپرورش است.

غریبی بر ضرورت راه اندازی کتابخانه های سیار در روستاهای پر جمعیت فاقد کتابخانه تاکید کرد و اظهار داشت: همه متولیان فرهنگی باید برای گسترش فرهنگ کتابخوانی تلاش کنند.

در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان با همکاری شهرداری کنگان غرفه‌ای برای رونمایی از کتاب نویسندگان بومی شهرستان برپا کنند.

غریبی با بیان اینکه جامعه ما نیازمند شادابی است خواستار استفاده مناسب از فضای مجازی و بیلبوردهای شهری برای ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی با هدف بالا بردن سطح دانایی عمومی و طراوت در جامعه شد.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان کنگان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود کتابخانه‌های شهرستان از نظر شاخص‌های عضویت، امانت و منابع به برگزاری فعالیت‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه ها (از جمله برگزاری کارگاه‌های مختلف توسط کارشناسان حوزه روانشناسی و تربیتی, قصه گویی، نشست‌های کتاب‌خوان، نشست‌های مطالعاتی برای گروه‌های سنی مختلف و …) پرداخت همچنین پیرو مصوبات جلسه پیشین انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان به ارائه گزارش پیرامون اقدامات صورت گرفته پرداخت.

پشتیبان نژاد همچنین با اشاره به در پیش رو بودن هفته کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های اداره شهرستان از جمله جشن میهمانی کتاب، پویش اهدا کتاب به کتابخانه های عمومی, با کاروان دانایی در روستای پرک و برگزاری مسابقه کتابخوانی و…در این هفته اشاره کرد.