مدیر مرکز مثبت زندگی در شهرستان جم

آموزش خودمراقبتی به نوجوانان آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

بیست و هفتم آبانماه تا سوم آذرماه برابر با ۱۸ الی ۲۴ نوامبر به عنوان هفته جهانی خود مراقبتی (World Self Care Week) با شعار (امسال برای خود مراقبتی از سلامتیت چه قولی به خود میدی؟)نامگذاری شده است. این مناسبت فرصتی را برای افزایش توجه به موضوع خودمراقبتی در سراسر جهان فراهم می‌کند.

به گزارش جنوب استان ساغر محمدی مدیر مرکز مثبت زندگی در شهرستان جم،گفت: خود مراقبتی نوعی واکسیناسیون در برابر آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

خود مراقبتی چیست؟
همونطور که از اسم این کلمه مشخص هست؛ خودمراقبتی به معنای مراقبت از خودمان در برابر آسیب می باشد که خودمراقبتی انواع مختلفی دارد:
خودمراقبتی جسم
روانی
اجتماعی
فرهنگی
معنوی
و..

قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازیم که چرا باید خودمراقبتی انجام بدهیم بیایید با هم بررسی کنیم که اگر خودمراقبتی انجام ندهیم چه اتفاقی می افتد؟
اگر خودمراقبتی نداشته باشیم در طی مسائل روزمره دچار آسیب های زیادی میشویم که این آسیب ها روی ابعاد مختلف زندگی ما ویدئو های غم انگیز و اخبار ناراحت کننده را در طول روز به صورت مداوم گوش بدهیم باعث احساس خشم و ناامیدی در وجود ما میشود درنتیجه انرژی و امیدکافی برای انجام دادن کارهای روزمره، ارتباطات خانوادگی، شغلی ، تحصیلی و.. را از دست میدهیم.
یااینکه خانم خانه داری را درنظر بگیرید که هرروز فقط کارهای تکراری را انجام میدهد، به ورزش و سلامت خود و فعالیت های مورد علاقه اش بی توجه است، دچار کسالت و خستگی روانی میشود که درنتیجه ی آن روی کیفیت ارتباط با فرزند و همسرش تاثیر منفی میگذارد و از زندگی لذت نمیبرد و امکان دچار شدن به افسردگی نیز وجود دارد.

پس بنابراین برای اینکه هرکسی اول از همه خودش از زندگی احساس رضایت و لذت و شوق و امیدواری داشته باشد و ارتباطاتش با اطرافیانش به خوبی حفظ شود باید خودمراقبتی را به صورت جدی درنظر داشته باشید و انجام بدهد.

راه های کسب خودمراقبتی به این شکل میتواند باشد:
۱.مطالعه ی کتاب های مفید
۲.دریافت مشاوره از یک متخصص و روانشناس
۳.پرداختن به فعالیت های مورد علاقه
۴.کسب مهارتهای جدید
۵.اهمیت دادن به ورزش و سلامت جسمی
۶.ایجاد هدف و تلاش برای رسیدن به آن.

به دلیل اهمیت زیادی که مسئله ی خودمراقبتی دارد، از ۲۷آبان ماه تا ۳ آذرماه هفته ی خودمراقبتی نامگذاری شده است و در جامعه مخصوصا از طرف نهاد بهزیستی توجه ویژه ای به آن شده است و مراکز مثبت زندگی که زیرمجموعه ی بهزیستی می باشند در این زمینه فعالیت هایی را برای آگاهی جامعه از این موضوع انجام می دهند .
در شهرستان جم، مرکز مثبت زندگی با کد ۱۹۹۶۹ با همکاری اداره بهزیستی این شهرستان، اقدام به فعالیت های موثری در این راستا از جمله انتشار کلیپ آموزشی، تهیه پوستر، برگزاری جلسات آموزشی و..نموده است.