فرماندار کنگان:

نشست بررسی مسائل و مشکلات اراضی شهر سیراف

فرماندار کنگان گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر باید هر چه زودتر با همکاری شورای شهر و شهرداری نسبت به شناسایی و تملک عرصه و اعیانی املاک واقع در پهنه تاریخی سیراف اقدام کند.

به گزارش جنوب استان احمد غریبی روز چهارشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات اراضی شهر سیراف در حوزه میراث فرهنگی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان باید نقشه مختصاتی (UTM) پهنه‌های تاریخی کنگان را برای ثبت در کاداستر به اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان ارائه کند و ثبت اسناد نیز هر چه زودتر اقدام به جانمایی این نقشه‌ها کند.

وی افزود: لازم است اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر برای بررسی مجدد پهنه تاریخی سیراف، گمانه‌زنی و کاووش کند.

فرماندار کنگان گفت: اداره کل میراث فرهنگی با همکاری شورا و شهرداری سیراف، متجاوزان به آثار و ابنیه تاریخی این منطقه را برای معرفی به مرجع قضایی شناسایی کنند .

غریبی با بیان اینکه اهمیت میراث و ابنیه تاریخی بویژه در سیراف باید از سوی ائمه جمعه برای شهروندان تبیین شود، عنوان کرد: شهرداری سیراف با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر باید ساخت و ساز متناسب با تاریخ و پیشینه تاریخی سیراف را ترویج کنند.

وی اظهار کرد: در صورت جلب نظر و رضایت شهروندان از سوی دستگاه‌های اجرایی، مردم خود بهترین عنصر برای نگهداری از بناها و آثار تاریخی هستند.

غریبی مصوب کرد: تندیس افراد شاخص این منطقه چون سلیما سیرافی ساخته و در سطح شهر باستانی سیراف نصب شود.

فرماندار کنگان یادآور شد:ثبیت در کاداستر اقدام و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کنگان پس از وصول نقشه به قید فوریت نسبت به جانمایی اقدام و از اخذ استعلام از اداره میراث فرهنگی در خارج از نقشه ارائه شده توسط اداره کل میراث فرهنگی خودداری نماید.

بندر سیراف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد؛ این بندر در دوره ساسانی و اسلامی به ویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین و آفریقای شرقی داشت.

بندر تاریخی سیراف در قدیم یکی از بنادر شاخص دنیا در زمینه تجارت دریایی بوده و ۲۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارد.