رئیس محیط زیست عسلویه:

بخشی از شهر عسلویه تحت تاثیر آلودگی صوتی صنایع است

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه استان بوشهر گفت: بر اساس پایش‌ها و پژوهش‌ انجام شده، بخش شرقی شهر عسلویه تحت تاثیر آلودگی صوتی صنایع مستقر در این منطقه قرار دارد.

به گزارش جنوب استان مصطفی موذنی گفت: آب شیرین کن شرقی پالایشگاه عسلویه مهمترین عامل این آلودگی صوتی است که باعث انتشار بیش از استانداردهای صوت می‌شود و با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان، این واحد محکوم به برطرف کردن این آلودگی صوتی شده است.

وی افزود: در زمان حاضر فرآیند تعویض و اصلاح برخی از تجهیزات این آب شیرین کن برای کاهش انتشار این نوع آلایندگی آغاز شده که با اتمام آن میزان انتشار این آلودگی به میزان چشمگیری کاهش می‌ یابد.

موذنی اضافه کرد: همچنین ۲ مورد دیگر از پیگیری‌های قضایی علیه صنایع آلاینده صوتی این منطقه مربوط به پاکسازی خطوط انتقال نیروگاه‌ها در هنگام راه اندازی در شهر بیدخون و منطقه صنعتی بوده است که بررسی های قضایی نشان می دهد که این آلودگی مقطعی بوده و با پاکسازی خطوط از بین می رود.

وی با یادآوری اینکه استاندارد انتشار آلودگی صوتی در نواحی صنعتی بالاتر از نواحی شهری است، گفت: آلودگی ناشی از انتقال بخار میان واحدهای پتروشیمی یکی دیگر از آلاینده‌های صوتی این منطقه است که هر چند با محدوده شهری فاصله دارد و بر جامعه انسانی پیرامون اثرگذار نیست اما با اصول بهداشت محیط مغایرت دارد و باید اصلاح شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه عنوان کرد: بر اساس پایش‌های انجام شده، مشعل‌های پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی تنها در زمان توقف‌های کلی سایت‌های صنعتی آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند که مقطعی است و در ناحیه صنعتی قرار دارد و جوامع انسانی را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

وی افزود: پایش‌های زیست محیطی در مناطق مسکونی نشان می‌دهد که برخی از نقاط شهر بیدخون به صورت مقطعی به هنگام فعالیت مشعل‌های پالایشگاه‌ها در توقف‌های کلی متاثر از این نوع آلودگی قرار می گیرند.

موذنی در ارتباط با نحوه پایش آلودگی صوتی در این شهرستان به عنوان قطب استقرار صنایع استان بوشهر، توضیح داد: در ابتدا شناسایی منابع انتشار صوت انجام می‌شود و بر اساس دستورالعمل‌های موجود با استفاده از یک دستگاه دقیق و قابل حمل، نقاط مسکونی و صنعتی مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: محدوده خطوط انتقال بخار با فشار بالا، محوطه مشعل‌ها، آب شیرین کن‌ها و نیروگاه‌ها از جمله منابع ثابت تولید صوت به شمار می‌روند که به طور مداوم پایش می‌شوند.

موذنی با اشاره به پژوهش انجام شده از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، اعلام کرد: نتایج حاصل شده بیانگر آلودگی صوتی در شرق شهر عسلویه است و دیگر مناطق همجوار شهری فاقد تراز صوتی بالاتر از حد استاندارد است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه اعلام کرد: بر اساس این پژوهش نقشه تراز صوتی شهرستان عسلویه تدوین و در ناحیه صنعتی نیز نقاط دارای آلودگی صوتی تعیین شده است.

موذنی یادآور شد: واحد سنجش آلودگی صوتی دسی بل و میزان استاندارد آن در نواحی صنعتی، مسکونی و تجاری در ساعت‌های روزانه و شبانه متفاوت است.