مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر

ماجرای زمین‌خواری ۱۲۴ هکتاری در منطقه ویژه اقتصادی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به اینکه پرونده ۱۲۴ هکتار زمین‌خواری در این منطقه ویژه در دادگاه در حال بررسی است، گفت: حکم قضایی ۷۰ هکتار آن صادر شده که پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر به بیت‌المال برگردانده می‌شود.

به گزارش جنوب استان، احمد دشتی‌زاده، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به روند بهبودی وضعیت منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، اظهار کرد: تا بهمن‌ماه سال گذشته این منطقه ویژه ۱۶ میلیارد تومان بدهی در امور پرداخت حقوق کارکنان، مالیات و بیمه داشت که با پیگیری‌های انجام شده حقوق کارکنان به‌روز شده است.

وی از تشکیل ۳ پرونده اقتصادی تخلف در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر خبر داد و بیان کرد: ۱۲۴ هکتار اراضی منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در مقاطع مختلف به برخی افراد به‌عنوان شهرک گردشگری واگذار شد که این افراد از ابر بدهکاران یکی از بانک‌ها هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تصریح کرد: این گروه هیچ مبلغی برای دریافت زمین به منطقه ویژه اقتصادی بوشهر پرداخت نکرده‌اند.
دشتی‌زاده با اشاره به اینکه این افراد ۱۲۴ هکتار اراضی یاد شده را به ۹۲۲ پلاک برای فروش و واگذاری تقسیم کرده‌اند، خاطرنشان کرد: کمتر از ۵۰ درصد آن به فروش رسیده و این در حالی است که طبق قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی زمانی سند صادر می‌شود که پایان کار اجرا طرح‌ها صادر شده باشد.

وی از صدور ۹۲۲ سند تک برگ برای زمین‌های یاد شده خبر داد و بیان کرد: با توجه به غیرقانونی بودن صدور سند برای این اراضی باید اصل سند و تمامی اسناد دیگر باطل شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به اینکه استاندار، مسئولان سیاسی، دستگاه‌های انتظامی، قضایی، امنیتی و بازرسی برای برخورد با متخلفان پای کار هستند و پشتوانه مهمی محسوب می‌شوند گفت: اکنون پرونده این تخلف زمین‌خوار در دادگاه در حال بررسی است.

دشتی‌زاده با اشاره به اینکه حکم قضایی ۶۰ درصد اراضی یاد شده برای بازگشت به بیت‌المال صادر شده است تصریح کرد: حکم قضایی بیش از ۷۰ هکتار از ۱۲۴ هکتار اراضی یاد شده برای باری برگشت به بیت‌المال صادر شده است که ارزش آن ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه زمان فروش اراضی ۱۲۴ هکتار‌‌ به این گروه هر متر مربع ۷ هزار تومان بود، افزود: زمین یاد شده به این فرد هر متر مربع ۱۵۰۰ تومان به فروش رسید که مبلغ آن هم پرداخت نکرد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر پرونده دوم زمین‌خواری در منطقه ویژه را تحت عنوان بازارچه بین‌المللی اعلام کرد و افزود: این فرد ۱۷ سال پیش با یکی از بانک‌های ملی در مناطق شمالی تهران ۳۵ میلیارد تومان وام در مقابل وثیقه این زمین دریافت کرد و این درحالی است که ۱۱ وام در عرصه‌های گوناگون به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان دریافت می‌کند.

دشتی‌زاده  اضافه کرد: ۷۰ هکتار اراضی ۱۲۴ هکتاری یاد شده حکم قضایی آن صادر شده که پس از تایید در دادگاه تجدید نظر، به منطقه ویژه اقتصادی و بیت‌المال برگردانده می‌شود.
وی با اشاره بازگشت ۳ هکتار زمین منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به بیت‌المال بیان کرد: مساحت اراضی منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ۵۵۰ هکتار است که برای ساخت ۲۰۰ واحد اقدام شده و اکنون ۳۶ واحد صنعتی در آن فعال است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به فعال بودن ۴۲ واحد خدماتی در این منطقه خاطرنشان کرد: ۱۶ واجد صنعتی و ۶ واحد خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر راکد است و ۲۰ واحد صنعتی و ۱۳ واحد خدماتی دیگر نیمه تمام است که نیاز به همکاری بانک‌ها برای تکمیل شدن آنها دارد.