یادداشت : صیب سالارپور

واکنش صیب سالارپور به صحبت های حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به حضور دانش آموزان در اعتراضات

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، گفت: معلم انسان‌ساز است و اگر کار خوب یاد دانش آموز بدهد در کار خیر آن فرد و اگر کار بدی آموزش بدهد در گناه آن شریک است. در حوادث اخیر شاهد حضور برخی از نوجوانان بودیم؛ یعنی نسلی که توسط معلمان جمهوری اسلامی تربیت شدند و این نشان می‌دهد که برخی از معلمان ما در تربیت صحیح دانش آموزان، موفق نبودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جمع دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: معلمی شغل نیست بلکه یک عبادت است.

وی بیان کرد: اگر انسان توانست علم را از یک فلش کامپیوتر که یک قطعه فلزی است به کامپیوتر دیگری منتقل کند، خداوند هم می‌تواند علم را از امام حسن عسکری (ع) به یک کودک مانند امام زمان(عج) منتقل کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با اشاره به اینکه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: هر جا کمبود داشتید، ببینید کجا قوت دارید و فقط به عیب‌ها نگاه نکنید، گفت: حضرت زینب(س) در کربلا با تمام سختی‌هایی که متحمل شد فرمود: ما رایت الا جمیلا؛ جز زیبایی چیزی ندیدم.

وی با بیان اینکه هر فردی یک مهارتی دارد، ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌های ما فقط مدرک‌هایی مانند لیسانس می‌دهند و متاسفانه از مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های ما غفلت شده است.

قرائتی با اشاره به اینکه فردی می‌خواست ازدواج کند به او گفتند:چه داری؟ گفت:چیزی ندارم بجز آمادگی، افزود: برای پیدا کردن شغل درست است که باید آمادگی داشته باشیم، اما مهارت هم لازم است.

وی با توصیه به دانشجویان که درس دانشگاه را بخوانید اما بدانید که علم فقط در دانشگاه نیست، بیان کرد: نسل آینده باید مهارت داشته باشد تا بتواند موفق شود و پدر و مادرها باید استعداد بچه‌های خود را کشف کنند و این نکته توجه داشته باشند که خیلی از افراد دانشگاه رفتنشان الکی است در حالی‌که استعدادهای خیلی بهتری در آنها وجود دارد.

این مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه رگبار شبهات در کشور از سوی دشمن وجود دارد و شبهات نسل جوان باید پاسخ داده شود، گفت: توجیه کردن حماقت است و متاسفانه خیلی از مسئولان ما سعی می‌کنند، توجیه کنند.

وی با اشاره به اینکه تضعیف نظام جنایت است و نباید با یک حرف و سخنرانی که اصالت هم ندارد، نظام اسلامی را تضعیف کرد، افزود: تکمیل رسالت ما در نظام است و همه ما با هر توانی که داریم، وظیفه داریم در جهت تکمیل نظام مقدس اسلامی تلاش کنیم.

قرائتی با بیان اینکه خدا به ما نیازی ندارد و این ما هستیم که در هر شرایطی به خداوند نیازمند هستیم، ادامه داد: دانشجویان، دانشمندان و اساتید؛ در هر سطحی که هستید، خودتان را باسواد ندانید و بدانید که قرآن می‌فرماید: همه شما با هم در مقابل خداوند یک ذره سواد دارید.

وی با توصیه به اینکه خودتان را برای تربیت یک نسل بزرگ آماده کنید و در این راه اطلاعات خود را برای پاسخگویی به شبهات دینی این نسل تکمیل کنید، گفت: معلم کار پخش علم به مغز انسان‌ها را در برعهده دارد و معلم باید هم علم یاد بگیرد و هم تولید کننده و هم توزیع‌ کننده علم باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با بیان اینکه اگر کار خوب یاد یک دانش آموز بدهید تا زمانی که آن فرد در دنیا آن کار خیر انجام می‌دهد معلم نیز در ثوابش شریک است، افزود: اگر کار بدی را آموزش بدهید تا زمانی که آن گناه انجام می‌شود، شما نیز در آن گناه شریک هستید و بدانید که معلم انسان‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه در اغتشاشات اخیر شاهد حضور برخی از نوجوانان بودیم؛ یعنی نسلی که توسط معلمان جمهوری اسلامی تربیت شدند و این نشان می‌دهد که برخی از معلمان ما در تربیت صحیح دانش آموزان، موفق نبودند، گفت: معلمان باید بچه‌ها را نمازخوان تربیت کنند و بدانند که دیپلم و لیسانس تارک‌الصلوه به هیچ دردی نمی‌خورد.

قرائتی با بیان اینکه اشتباه من این بود که به تلویزیون رفتم، چرا که اثر گفت‌وگوی چهره به چهره خیلی بیشتر است، افزود: معلم باید با بچه‌ها چهره به چهره حرف بزند، آموزش بدهد و با آن‌ها انس بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید با بچه‌ها با محبت برخورد کنید و بدانید نسل آینده ما به محبت نیاز دارد، ادامه دارد، گفت: ما در دنیا مشکل علم نداریم و مشکل ما اخلاق است؛ آمریکا این همه علم دارد اما اخلاق ندارد به همین علت در دنیا از او نفرت دارند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با بیان اینکه علم باید انسان را به تکامل برساند و هر علمی مفید نیست، افزود: متاسفانه بسیاری از روزنامه‌ها و فیلم‌هایی که وجود دارد، هیچ اثری در رشد و تعالی انسان ندارد.

وی با تاکید بر اینکه معلمان باید چیزهایی را یاد بچه‌ها بدهند که مشکلی از جامعه را برطرف کند و علم باید مفید باشد، گفت: دانستن علم باید یا واجب باشد یا مستحب و یا اینکه مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند و دانستن هر چیزی واجب نیست.

قرائتی با بیان اینکه مزه قرآن را بچشید و به نسل جوان بچشانید و فرزندان خود را با قرآن مأنوس کنید، افزود: لغزش نسل نو از غفلت معلمان است و خیلی بد است در کشور ما فردی دیپلم بگیرد، لیسانس بگیرد اما نتواند قرآن بخواند.


آقای قرائتی!

# ما معلم ها هم خوب آموزش دادیم و هم خوب پرورش دادیم.
اما دانش آموزان دهه هشتادی ها و دهه نودی ما نه به آموزش ما معلمان وقعی نهادند و نه به پرورش ما, بلکه آنچه را به چشم دیدند, پذیرفتند و نه آنچه را با گوش شنیدند.

# ما معلم ها در مدارس به دهه هشتادی ها و دهه نودی ها آموختیم که قناعت پیشه کنید, کم تر بخورید و کم تربپوشید, اما دانش آموزان ما حرف های ما را شنیدند اما دقیقا در روزها و ایامی که مردم ما در سخت ترین اوضاع اقتصادی کشور بودند, به چشم خود دیدند که فرزندان مسئولین و آقا زاده های کشور چه طور بی شرمانه می خوردند و چطور همراه با مد های جهان مدرن بی شرمانه می پوشیدند.

# ما معلم ها در مدارس صادقانه به دانش آموزان مان آموختیم که برای حمایت از تولید ملی, کالای ملی و وطنی را بخرند و تعصب نسبت به کالای تولید داخل را به آنها آموختیم, اما دانش آموزان ما حرف های ما را شعار خواندند وقتی که به چشم خود دیدند که بالاترین رده های مسئولین کشور هیچ اعتقاد و اعتمادی به تولید ملی نداشتتد و برای خرید لباس و جهیزیه و سیسمونی و سایر ملزومات شخصی فرزندانشان, کالای خارجی را ترجیح دادند و برای خرید به کشورهای خارجی رفتند و به تولید ملی و داخلی پشت کردند.

# ما معلمان این کهن دیار به دانش آموزان دهه هشتادی و دهه نودی مان در مدارس از آموزه های دینی و مذهبی گفتیم و از جمله گفتیم که در دین اسلام خوردن ربا حرام است و دادن قرض به هم نوع به قصد کسب سود حرام است, اما دهه نودی ها و دهه هشتادی ها حرف های ما را فقط شنیدند اما به چشم خود دیدند که پدران و مادران شان از بانک های جمهوری اسلامی هر چه وام گرفتند , آنقدر قسط و وام و سود پس دادند که در نهایت در برابر سود و جریمه و سود مرکب و کارمزد, دیگر خود اصل وام مبلغ ناچیزی بحساب می آمد.

# ما به دانش آموزان مان آموزش دادیم که تبعیض از هر نوعش, ناپسند است اما آنها فراوان دیدند که چگونه عده ای با رانت و تبعیض به درجات بالای اجتماع رسیدند.
آنها به چشم خود فراوان دیدند که فرزندان هیئت علمی در دانشگاهها چگونه با یک مصوبه پدران و مادران شان, از رشته های کارشناسی کتابداری و کارشناسی امور دام و بهداشت محیط و … به صندلی های پزشکی در بهترین دانشگاههای کشور رسیدند.

# ما به دانش آموزان مان آموزش دادیم که همه در برابر قانون برابرند اما آنها پدران و مادران شان را دیدند که برای گرفتن یک وام ۱۰ میلیونی چقدر از این اتاق به آن اتاق دویدند و در نهایت چون ضامن معتبر نداشتند عطای وام را به لقایش بخشیدند, اما دقیقا همان روزها به چشم خود دیدند که یک نفر که نه صدها نفر, وام های میلیاردی گرفتند بدون ضامن و وثیقه. و البته وام ها را هم پس ندادند.

# ما به دانش آموزان مان با اعتقاد قلبی گفتیم که دروغ نگویند و دروغ گناه کبیره است اما آنها بارها و بارها از کسانی که باید الگوی آنها می بودند دروغ شنیدند.
دقیقا در همان لحظاتی که اولیای دانش آموزان بیمار ما تمام داروخانه های شهر را برای تهیه یک قلم دارو گشتند و نیافتند دقیقا همان روز و همان ساعت وزیر بهداشت کشورشان در اخبار ۲۰ و ۳۰ از فراوانی دارو در کشور گفت.

دانش آموزان ما کمبودهای فراوان را در کشور به چشم دیدند و دیدند که از جمله روزهایی که روغن خوراکی در کشور نایاب شده بود اما دوربین به همراه خبرنگار ۲۰ و ۳۰ به چند فروشگاه رفت و قفسه ها مملو از انواع روغن خوراکی بود.

# دانش آموزان ما حرف های ما را شنیدند. آن ها درس های ما را خوب گوش دادند, اما دیدند که دروغ گفتن چقدر راحت است و بی تاوان.

# ما فرهنگیان اتفاقا معلم های خوبی بودیم, و آنچه را که لازم بود به دانش آموزان مان آموزش دادیم اما دانش آموزان دهه هشتادی و نودی ما باهوش بودند و در مورد هر یک از مباحثی که ما به آن ها آموزش دادیم , تحقیق کردند. و این اعجوبه های دهه هشتادی و دهه نودی, مطالب را از ما شنیدند ولی افسوس, آنچه را به چشم دیدند آنچنان روشن و واضح بود که هوشمندانه آموزش های ما را به نفع واقعیت ها, کنار گذاشتند.

آقای قرائتی, آموزش های ما معلمان اشکال نداشت, واقعیت ها طور دیگری بود.