جوابیه سرپرست محترم شیلات استان بوشهر

جوابیه به مطلب مندرج صید ترال کف روب، نابودگر خلیج فارس

جوابیه سرپرست محترم شیلات استان بوشهر به جنوب استان پیرو مطلب مندرج صید ترال کف روب، نابودگر خلیج فارس.

جوابیه به مطلب مندرج صید ترال کف روب، نابودگر خلیج فارس:

صید ترال کف روب، نابودگر خلیج فارس


مدیر محترم پایگاه خبری جنوب استان بوشهر

با سلام
احتراماً ؛ با توجه به درج مطلبی تحت عنوان صید ترال کف روب ، نابودگر خلیج فارس
در تاریخ ۱ – اسفند – ۱۴۰۱ – ساعت ۰۷:۵۹ آن پایگاه خبری ، خواهشمند است پاسخ ذیل را جهت تنویر افکار عمومی عیناً منتشر فرمائید.

صید ترال هم مشابه دهها روش صید دیگر در برخی از فصول صید بصورت مجاز در آبهای ساحلی قابل استفاده است ، البته گرچه این روش سالها پیش جهت صید ماهی و میگو مورد استفاده قرار میگرفت اما کاربرد مجاز کنونی آن صرفاً در فصل صید میگو است که در خلیج فارس تنها توسط قایق و لنج های سنتی بکار گرفته میشود .
بنابراین این روش هم مشابه سایر روشهای صید هنوز مورد استفاده است و بدلیل عدم امکان استفاده از سایر روشهای دیگر برای صید میگو امکان جایگزینی آن میسر نشده است گرچه بکارگیری آن در سایر فصول صید ممنوع و استفاده از آن تخلف است و در صورت کشف با جرائم سنگین مالی و ممنوعیت صید برای شناور همراهست .

از سوی دیگر وسعت محدوده صیدگاهها در آبهای ساحلی استان پهنه ای بیش از محدوده خشکی دارد و به بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع بالغ میگردد بنابراین برای حفاظت از این محدوده به نیروی انسانی ، تجهیزات و امکانات زیادی بیش از آنچه در اختیار این اداره هست نیاز است و چنانچه مشابه کشورهای پیشرو در این زمینه عمل شود بایستی از وسائل و تجهیزات پروازی(پهپاد)هم بهره گرفته شود که فعلاً در اختیار این اداره نیست .

با این حال این اداره اقدامات مهم و موثری جهت برخورد با متخلفین و حفاظت از منابع آبزی به عمل میآورد و حتی در این راه در سالهای اخیر یکی از همکاران به شهادت رسیده است. انجام به گشت های مستمر و استفاده از همکاری و امکانات دریابانی و نیروی دریائی سپاه از جمله این مواردند که سالیانه به توقیف صدها شناور متخلف می انجامد و پرونده های ثبت شده در دادگاههای شهرستان های مختلف استان موید این مطلب است .

شیلات وجود شناورهای متخلف را نفی نمیکند اما اذعان دارد از حداکثر توان خود در این راه استفاده کرده و بنابراین استفاده از واژه بی خیالی توسط آن پایگاه خبری را به دور از انصاف میداند .
این اداره کل مصمم است تا در کنار اقدامات بازدارنده در این راه با استمرار طرح هائی در زمینه بازسازی و غنی سازی منابع آبزی که رهاسازی پست لارو میگو و بچه ماهی ، ایجاد زیستگاههای مصنوعی، و دریابست های منطقه ای از آن جمله اند به بهبود وضعیت ذخائر آبزی خلیج فارس کمک کند که خوشبختانه مساعدت مسئولین استانی و ملی زمینه آن را فراهم کرده و بزودی شاهد اجرای پروژه های بیشتری در این زمینه خواهیم بود.