درآمد استان بوشهر

۳ درصد درآمد سالانه پتروشیمی‌های استان بوشهر به زیرساخت‌ ها تخصیص یابد

گروه استان‌ها - استاندار بوشهر با اشاره به فعالیت ۳۰ مجتمع پتروشیمی در عسلویه گفت: برآورد اولیه سود سالانه این مجتمع‌های پتروشیمی ۲ میلیارد دلار است که اگر ۳ درصد این درآمد به استان بوشهر اختصاص یابد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری جنوب استان : احمد محمدی‌زاده شامگاه پنجشنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر با حضور اعضا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: با اجرا طرح‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی حداقل باید مشکل اشتغال جوانان بومی برطرف شود.

وی مصوبه جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی در صنایع پارس جنوبی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده حدود ۳۰ درصد از نیروهای شاغل در پارس جنوبی بومی است که نشان می‌دهد که این مصوبه کنار گذاشته شده و اوج بی‌عدالتی است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه صنایع پتروشیمی از امکانات مختلف استان بوشهر بهره‌مند هستند افزود: باید همه ظرفیت و درآمد در صنایع پتروشیمی باید به مطالبات حداقلی مردم بومی توجه شود.

محمدی‌زاده با اشاره به فعالیت ۳۰ مجتمع پتروشیمی در عسلویه گفت: برآورد اولیه سود سالانه این مجتمع‌های پتروشیمی ۲ میلیارد دلار است که اگر ۳ درصد این درآمد به استان بوشهر اختصاص یابد بسیاری از مشکلات استان برطرف می‌شود.

وی حل مشکلات اشتغال نیروهای جوان استان را یک ضرورت دانست و افزود: اکنون بیش از ۸۰ هزار نفر در استان بوشهر تحت پوشش کمیته امداد هستند که با تخصیص اعتبارات یاد شده می‌توان اشتغال بسیاری از مردم این استان برطرف کرد.

استاندار بوشهر ساخت بیمارستان مجهز و پیشرفته در  منطقه پارس جنوبی را یک ضرورت دانست و گفت: با این همه درآمد در منطقه پارس جنوبی چرا نسبت به ساخت بیمارستان پیشرفته و مجهز اقدام نشده است.

محمدی‌زاده درخواست کمک از شرکت‌های پارس جنوبی را روش تکدی‌گری دانست و افزود: باید نگاه به حل مشکلات استان بوشهر از سوی شرکت‌ها، صنایع نفتی، گازی و پتروشیمی‌ها واقع‌بینانه باشد.

وی با بیان اینکه خلیج‌فارس ظرفیت مهمی برای تولید آب محسوب می‌شود تصریح کرد: اکنون در کشور تولید آب از پروژه‌های شیرین‌سازی آب دریا حدود یک میلیون مترمکعب است و این درحالی است که استان بوشهر در کنار خلیج‌فارس دارای جیره‌بندی آب آشامیدنی است.

استاندار بوشهر باتأکید بر تأمین اعتبارات لازم برای تسریع در تکمیل سدها و پروژه‌های آبرسانی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید ۳۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از محل پروژه‌های شیرین‌سازی آب دریا تأمین شود که اکنون این میزان ۹ درصد است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه پروژه سراسری راه‌آهن در شیراز متوقف شده است تأکید کرد: پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز ۱۴ سال پیش آغاز شده و اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که سالانه ۱٫۵ درصد پیشرفت آن می‌شود.

وی با بیان اینکه با این روند اجرا راه‌آهن بوشهر به شیراز ۶۰ سال طول می‌کشد گفت: باید کمک شود تا خط ریلی بوشهر هر چه سریعتر تکمیل و به خط راه‌آهن مرکزی وصل شود.