به فرمان رئیس‌جمهوری:

مخازن نه‌گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به بهره‌برداری رسید

مخازن نه‌گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با ظرفیت ذخیره‌سازی ۴۱۴ هزار مترمکعب فرآورده‌های پتروشیمیایی و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال با دستور رئیس‌جمهوری بهره‌برداری رسمی شد.

سیدابراهیم رئیسی امروز (پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه) در جریان سفر استانی دو روزه به استان بوشهر، دستور بهره‌برداری از مخازن نه‌گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه را به‌صورت ویدئوکنفرانسی صادر کرد.

مخازن نه‌گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه شامل ۶ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی متانول و سه دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های اتیلن گلایکول با مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴۱۴ هزار مترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی مورد نیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۴۰۰ در مدت ۲۴ ماه تکمیل و احداث شده است. فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه شامل ۱۳ مخزن است که اجرای پروژه مخازن نه‌گانه بخش اصلی این فاز محسوب می‌شود و چهار مخزن باقی‌مانده به تناسب تکمیل طرح‌های پتروشیمی فاز دوم پتروشیمی عسلویه وارد مدار می‌شوند.

شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به عنوان بزرگ‌ترین طرح ذخیره‌سازی و صادرات فرآورده‌های پتروشیمیایی کشور با هدف ذخیره‌سازی و انتقال محصولات تولیدی مجتمع‌های فاز دوم پتروشیمی عسلویه به پایانه صادراتی پارس برای صادرات به بازارهای بین‌المللی احداث شده است و تولید پایدار بدون وقفه مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی با وجود فضای کافی برای انبارش محصول تضمین می‌شود.

احداث فاز نخست مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با ۱۳ مخزن به ظرفیت ۳۶۱ هزار مترمکعب طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ تکمیل شد و هم‌اکنون با بهره‌برداری از مخازن نه‌گانه فاز دوم، مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های پتروشیمیایی در مخازن این شرکت از ۳۶۱ هزار مترمکعب به ۷۷۵ هزار مترمکعب افزایش یافته و میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در فاز نخست و دوم به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

انواع محصول مایع و گازی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز ۲ عسلویه در مخازن این شرکت انبارش و ذخیره‌سازی می‌شوند؛ متانول، پروپان، بوتان، انواع فرآورده‌های اتیلن گلایکول، نفتای سبک، اتیلن، بوتادین، استایرن منومر، پروپیلن، نرمال و ایزو بوتانول و دی‌اتیل‌هگزانول انواع محصولاتی هستند که با ظرفیت‌های مورد نیاز و بر اساس تولید از ۶ هزار تا ۷۲۰ هزار مترمکعب در مخازن این شرکت ذخیره می‌شوند و هم‌اکنون شرکت‌های پتروشیمی مروارید، مرجان، بوشهر، کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان و پارس گلایکول از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند.

ایجاد فضای انبارش و ذخیره‌سازی بیش از ۱.۲ میلیون مترمکعب انواع محصولات پتروشیمیایی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دوم عسلویه در ۴۸ دستگاه مخزن از قبیل مخازن کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت در این طرح پیش‌بینی و کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث سه فاز طرح مخازن متمرکز فاز ۲ عسلویه مبلغ ۶۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان سهامدار ۱۰۰ درصد این طرح است و طراحی و اجرای مخازن با اتکا به دانش بومی و توان متخصصان داخلی به‌صورت کاملاً ایرانی انجام و بیش از ۸۰ درصد کالا و تجهیزات از سازندگان و تأمین‌کنندگان داخلی تأمین شده است.

مجتمع مخازن سبز پتروشیمی عسلویه در زمینی به مساحت ۴۷ هکتار در جنوب شرقی فاز دوم پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و در مجاورت پایانه صادراتی پارس و در فاصله ٢٧٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، ۵۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس در خلیج فارس واقع شده است.

رئیس‌جمهوری صبح امروز در سومین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی با استقبال غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه بوشهر و احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر از طریق فرودگاه خلیج فارس عسلویه به‌منظور سفری دو روزه و برای بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و چند طرح توسعه‌ای صنعت نفت وارد استان بوشهر شد.

افتتاح آب شیرین‌کن شماره ۲ بوشهر، دیدار با مردم این شهر و مردم شهرستان خورموج، دیدار با علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر، نشست تخصصی با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی استان بوشهر و شرکت در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان بخشی از برنامه‌های سفر دو روزه رئیسی به استان بوشهر است.

وزیر نفت، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد وحیدی وزیر کشور، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهوری همچنین در پایان این سفر در نشست خبری با اصحاب رسانه نتایج و دستاوردهای سفر دوم دولت مردمی به استان بوشهر را تشریح می‌کند.