با همت یک وکیل جوان دیری:

ابطال مصوبه ظالمانه هیات وزیران و دستور وزیر نفت در خصوص بومی گزینی ساکنینِ مهر، لامرد و پارسیان در اشتغال پارس جنوبی

اکنون پس از ده سال، یکی از وکلای بومی جنوب استان بوشهر (حسین حاجیانی) ، در اقدامی خواستار ابطال این مصوبه هیات وزیران و دستور وزیر وقت نفت از دیوان عدالت اداری شد که با تلاش بیش از یک سال، موفق به ابطال این مصوبه از تاریخ تصویب در دیوان عدالت اداری شد.

اواخر سال ۱۳۹۱ و همزمان با دور سوم سفر ریاست جمهوری وقت به استان بوشهر، هیات محترم وزیران با پیشنهاد  مجمع نمایندگان استان فارس و وزیر وقت نفت، مبنی بر بومی تلقی نمودن کلیه ساکنین شهرهای صدر الذکر به عنوان بومی پارس جنوبی در حوزه اشتغال صنعت نفت ‌ و گاز پارس جنوبی، موافقت و این پیشنهاد نمایندگان استان فارس را مصوب کرد.

مصوبه ای که ابتدا فقط ساکنین استان فارس و هرمزگان با شعاع صد کیلومتری را بومی تلقی می کرد اما پس از مدتی، این شعاع صد کیلومتری به صد و پنجاه کیلومتر افزایش یافت. رنگ و بوی این مصوبه بیش از آن که مبتنی بر ضابطه، عقل، منطق و قانون باشد، بیشتر مبتنی بر رابطه و حس شهر دوستی مسولین وقت وزارت نفت بود که به علت تعلق خاطر به محل تولدشان(جنوب استان فارس)، فقط رنگ و بوی احساسی داشت. شگرف آن بود که به تصویب مصوبه هیات وزیران بسنده نکرده و پس از آن با تنظیم و ابلاغ شیوه نامه ای توسط وزارت نفت (وزیر وقت نفت یعنی مرحوم آقای مهندس رستم قاسمی) حتی به کارگیری نیروهای پیمانکاری در پارس جنوبی را نیز تحت الشعاع این حس وطن دوستی قرار دادند. این بدین معنا بود که ساکنین، مهر، لامرد و پارسیان، علاوه بر هنگام شرکت در کلیه آزمون های استخدامی پارس جنوبی، در به کارگیری نیروهای پیمانکاری(بدون آزمون) نیز از حق و امتیاز بومی برخوردار بودند؛  به بیان واضح تر، شخصی که ساکن استان بوشهر بود اما در شعاع صد ‌پنجاه کیلومتری پارس جنوبی بود، بومی تلقی نمی شد، اما شخصی که ساکن استان فارس و هرمزگان بود، اگر در شعاع صد و پنجاه کیلومتری پارس جنوبی زندگی می کرد(صرف نظر از محل تولدش)بومی پارس جنوبی تلقی می شد.

این مصوبه از همان ابتدا رنگ و بوی بی عدالتی داشت. مسولین وقت استان بوشهر، از همان زمان تصویب تا کنون، به دفعات، خواستار لغو این مصوبه بودند اما هیچ کدام از مسولین قوه مجریه، توجهی به این بی عدالتی نکردند. اکنون پس از ده سال، یکی از وکلای بومی منطقه، در اقدامی خواستار ابطال این مصوبه هیات وزیران و دستور وزیر وقت نفت از دیوان عدالت اداری شد که با تلاش بیش از یک سال، موفق به ابطال این مصوبه از تاریخ تصویب در دیوان عدالت اداری شد.  اقدام و ابطالی که در دفترچه آزمون استخدامی حال حاضر وزارت نفت لحاظ شده و فقط افرادی بومی پارس جنوبی هستند که محل تولدشان در آن حوزه بوده یا حداقل ده سال در آن منطقه سکونت دارند. حال باید دید که بعد از ده سال و با ابطال این مصوبه، مسولین محترم حوزه صنعت چه اقدامی را در خصوص حقوق پایمال شده جوانان حوزه صنعت نفت و گاز انجام می دهند؟

دکتر حسین حاجیانی نام وکیلی است که پس از یک سال تلاش مجدانه، دقیق و کارشناسانه، موفق به انجام این کار شد. وی دارای مدرک دکترای تخصصی حوزه نفت و گاز است.

وی از جمله جوانان خوش نامی است که طی سال های اخیر به شکل تخصصی در حوزه نفت و گاز، اقدامات بسیار اثرگذاری برای منطقه انجام داده و خبر آن از طریق همین رسانه به اطلاع عموم رسیده است.

دکتر حسین حاجیانی در گفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جنوب ضمن تایید تمام موارد فوق، از همکاری مدیر مسئول هفته نامه استانی ثلاث جنوب برای همکاری و مشارکت موثر در این پروژه جهت انجام این مهم، قدردانی کرد. | ثلاث