جشنواره

برترین‌های جشنواره سحری خوانی ماهور در بوشهر تجلیل شدند

برترین‌های جشنواره سحری خوانی ماهور در بخش‌های سحری خوانی، نیایش ، مناجات خوانی و دم دم سحری ماه رمضان در استان بوشهر در آئینی با حضور شماری از مسئولان ، مداحان و مناجات‌خوانان تجلیل شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر روز سه‌شنبه در این آیین گفت: آیین‌ها و سنت‌های متعالی همانند سحری خوانی باید به طور جد مورد توجه قرار گیرند در غیر این صورت مسائلی با درجه و اهمیت بسیار پایین جای آنها را پر می‌کند.

عبدالرحیم افروغ افزود: سنت‌های کهن استان بوشهر با آواها و نواهایی خاص نسلی تربیت کرده که تلالو آن در تاریخ کشور و جهان بشریت بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: برای تربیت نسلی دیگر در این مسیر نورانی نسل امروزی پای منبرها و صوت زیبا و هنرمندانه مداحان و مناجات خوانان می‌نشینند که این خود نشان ارزش و اهمیت آیین‌ها و سنت‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: این اداره کل به دنبال طراحی‌های مختلفی در حوزه آیینی است تا با راهنمایی و هدایت فعالان این عرصه قدم‌های فاخر و ارزشمندی در این حوزه برداشته شود.

افروغ یادآور شد: در سال‌های نه چندان دور برای انجام امور سحری روزه داران خبری از رادیو و پخش صوت دعا نبود بلکه خود سحرخوانان با گذشتن از گرفتگی صدا و بی خوابی صوتی الهی و ماندگار طنین انداز می‌کردند.

وی اظهار کرد: با هدف احیا و رونق این آیین‌ها باید همگان برای رسیدن به هدف‌ها و مقصدهای متعالی در این حوزه تلاش کنند تا موفق به برداشتن گام‌هایی فاخر شویم.

رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر نیز گفت: در عرصه موسیقی مذهبی نقش آفرینی خالصانه و هنرمندانه این استان برای زنده نگه داشتن یک فرهنگ و نظام موسیقایی قابل تقدیر و ستایش است.

حماسه حق پرست افزود: برنامه سحری خوانی در استان بوشهر بسیار متفاوت و پربارتر از سایر نقاط کشور است چرا که برخلاف روند آوازی با ساز نیز همراه شده است.

وی اظهار کرد: موسیقی مذهبی استان بوشهر بیشتر در ماه‌های محرم و صفر نمایان شده اما این مهم در ماه رمضان اندکی مغفول مانده است که باید بخوبی به آن پرداخته شود.

حق پرست گفت: در جشنواره سحری خوانی ماهور ۴۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی و کارشناسی آثاری ژرف و عمیقی دریافت شد.

حسین دهقان زاده از شهرستان کنگان بندر پرک مقام اول این جشنواره را کسب کرد.

در پایان از برترین‌های جشنواره سحری خوانی، نیایش ، مناجات خوانی و دم دم سحری ماه رمضان استان بوشهر با اهدا لوح تجلیل شد.