انتقاد نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس

راه‌آهن بوشهر- شیراز در پیچ و خم وعده‌ها/ اراده‌ای دیده نمی‌شود

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان از دولت‌های مختلف بوده که همچنان در پیچ و خم وعده‌ها گرفتار است و اراده قوی برای تکمیل آن دیده نمی‌شود.

سال‌ها از پیگیری‌های مسئولان استان بوشهر و نمایندگان این استان برای طراحی و اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر و اتصال استان به خط راه‌آهن سراسری می‌گذرد ولی هنوز تا رسیدن قطار به بوشهر زمان زیادی مانده است.

اتصال استان بوشهر به خط راه‌آهن سراسری یکی از مهمترین مطالبات مردم استان است که تاکنون در دولت‌های مختلف وعده‌های رنگارنگی به مردم داده شده است ولی تا عمل به این وعده‌ها فاصله بسیار است.

بی‌شک راه‌آهن بوشهر – شیراز نه تنها محور مواصلاتی این دو استان بلکه محور اتصال همه استان‌های کشور به خلیج فارس است و می‌تواند مزایای اقتصادی فراوانی برای کل کشور داشته باشد.

در حال حاضر ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد ولی پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است و با این روال باید بیش از ۱۰۰ سال انتظار کشید تا این پروژه به ثمر بنشیند.

پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

لزوم تکمیل پروژه ملی

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: راه‌آهن بوشهر- شیراز یک پروژه مهم ملی است که تاکنون پیگیری‌های فراوانی را برای تکمیل‌آن داشته‌ایم.

عبدالکریم جمیری با انتقاد از رویکرد مسئولان نسبت به استان بوشهر اظهار داشت: بارها تا پای تأمین منابع برای راه آهن پیش رفته‌ایم و قول‌های قطعی داده شده اما باز می‌بینیم که آن اراده قوی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه توان و پتانسیل برای توسعه، پیشرفت، تولید، ایجاد ثروت برای بالا بردن سرانه درآمدی کشور لازم است در استان بوشهر وجود دارد.

راه‌آهن بوشهر- شیراز در پیچ و خم وعده‌ها/ اراده‌ای دیده نمی‌شود

اراده قوی برای تکمیل دیده نمی‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: منافع به فعلیت رساندن قوت‌ها و پتانسیل‌های استان بوشهر، فقط برای بوشهر نیست بلکه برای کل مملکت است.

بارها تا پای تأمین منابع برای راه آهن پیش رفته‌ایم و قول‌های قطعی داده شده اما باز می‌بینیم که آن اراده قوی وجود نداردوی تاکید کرد: بارها تکرار کرده‌ایم ولی متأسفانه این نگاه از جانب مرکزنشینان به بوشهر وجود ندارد.

جمیری بیان داشت: راه آهن یک موضوع ملی و فقط مربوط به بوشهر نیست. این موضوع حتماً می‌تواند کمک کند تا استعدادهای بوشهر شکوفا شود. به طور مثال زیر ساخت قطعی منطقه آزاد راه و راه آهن است.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر تصریح کرد: در همین دوره مجلس بارها تا پای تأمین منابع برای راه آهن پیش رفته‌ایم و قول‌های قطعی داده شده اما باز می‌بینیم که آن اراده قوی وجود ندارد.

جمیری تاکید کرد: توقع مردم اینست که دولتمردان به جد به وعده‌های خود عمل کنند که جای تعلل وجود ندارد.

تأمین اعتبار راه‌آهن بوشهر با تهاتر

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر سال گذشته هیئت دولت به استان بوشهر، در نشست شورای برنامه ریزی استان بوشهر اظهار داشت: یکی از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر اتصال به شبکه ریلی است که در این راستا اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن اعتبار مورد نیاز برای تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز در پروژه‌های تهاتری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این یک پروژه راهبردی است که چهار قطعه آن در حال واگذاری به پیمانکار است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز دارای ۴۵۰ کیلومتر طول ریل گذاری بسیار سنگین است که به ۱.۲ میلیارد یورو اعتبار برای تکمیل شدن نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: پیگیری لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه مهم و زیرساختی با جدیت دنبال می‌شود.

وعده رئیس جمهور به مردم بوشهر

رئیس جمهور نیز در صحبت‌های خود در دور دوم سفر به بوشهر تکمیل این خط راه آهن را یکی از مطالبات اصلی مردم بوشهر عنوان کرده و البته به مردم این مژده را داده است که اعتبار مورد نیاز به این طرح اختصاص می‌یابد و این راه آهن از بن بست خارج خواهد شد.

انتظار می‌رود با ابلاغ مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر شاهد نهایی شدن اعتبارات این پروژه بسیار مهم و تحقق وعده‌ها باشیم و استان بوشهر به خط ریل سراسری متصل شود.