دستگاه رادیولوژی در خانه باغ

سرطانی های استان بوشهر با مرگ دست و پنجه نرم می کنند ، دستگاه رادیولوژی شتاب دهنده خطی سر از خانه باغ در می آورد

جنوب استان: فروردین امسال یک دستگاه رادیولوژی شتاب دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی با هزینه ۱۴ میلیارد تومان با دلار مرجع (۴۲۰۰ تومانی) وارد استان بوشهر شد.

قرار بود این دستگاه که از محل کمک‌های خیرین تامین شده، برای درمان سرطان در بیمارستان هسته‌ای بوشهر مستقر شود اما تاکنون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اقدام به این کار نکرده است. پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که این دستگاه در شرایط نامناسبی در یکی از خانه باغ‌های شهرستان دشتستان نگهداری و خاک می‌خورد.

به نوشته فارس، دستگاه رادیولوژی شتاب دهنده خطی با هزینه دولتی ۱۴ میلیارد تومانی وارد شده اما در بازار آزاد ۸۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

واکنش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص این اتفاق جوابیه ای ارسال کرد که گزیده آن را می خوانید:

١. خرید دستگاه: در راستای ارائه خدمات درمان نجات‌بخش سرطان در استان با تعرفه دولتی، در سال ١٣٩٧ با درخواست این دانشگاه و موافقت معاونت درمان وزارت بهداشت و از طریق هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت با اختیارات حاصله از ماده ۴۰ اساسنامه هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی قرارداد سه‌جانبه‌ای جهت خرید یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی که جهت رادیوتراپی بکار می‌رود منعقد گردید. با توجه به محدودیت دستگاه با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه، از هشت دستگاه وارداتی توسط هیئت‌امنای ارزی یکی از دستگاه‌ها به استان بوشهر اختصاص یافت و حضور خیرین در این زمینه بسیار حیاتی بود. چراکه این دانشگاه به لحاظ فقدان اعتبار و بودجه کافی قادر به خرید این دستگاه نبود. (هیجده میلیارد تومان)

٢. تحویل دستگاه: با توجه به حجم دستگاه (حمل توسط سه تریلی) و عدم وجود فضای مناسب نگهداری دستگاه در دانشگاه، طبق تفاهم‌نامه‌ای حفظ و نگهداری از دستگاه به‌صورت امانی در فضای مناسب و مورد تأیید کارشناسان فنی این دانشگاه تا زمان واگذاری خدمات به بهره‌بردار نهایی، به خیر با تقبل هزینه حفظ و نگهداری توسط ایشان سپرده شد (هزینه نگهداری ماهیانه حدود سی میلیون تومان است).

٣. واگذاری خدمات رادیوتراپی در استان: الف) به دلیل نیاز به اعتبارات هنگفت جهت احداث و راه‌اندازی ساختمان مرکز رادیوتراپی (حدود صد میلیارد تومان) و ب) هزینه‌های جانبی آن و خرید دستگاه‌های تکمیلی (حدود هشتاد میلیارد تومان)، و هزینه خرید دستگاه شتاب‌دهنده (حدود بیست میلیارد تومان) واگذاری خدمت به سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی اجتناب‌ناپذیر بود.

در این راستا و با تأیید هیئت‌رئیسه دانشگاه و مکاتبات انجام شده با معاونت درمان وزارت طی فرایند مربوطه و طبق تفاهم‌نامه، احداث ساختمان طبق استاندارد، تأمین نیروی انسانی طبق دستورالعمل وزارتی، تجهیز مرکز، راه‌اندازی و ارائه خدمات مرتبط با درمان سرطان به بخش غیردولتی مشروط به رعایت تعرفه دولتی مصوب شورای عالی بیمه واگذار گردید.