اختراعاتی دور از ذهن که برخی از آنها بلای جان بشر شد

اختراعاتی دور از ذهن که برخی از آنها بلای جان بشر شد

بسیاری از ساخته‌های انسان نجات بخش بوده اند و با حضورشان به انسان‌ها در ساخت تمدنی بسیار پربارتر کمک کرده اند. از طرفی برخی دیگر اختراعات بشر کاملاً شیطانی بوده اند و با آن به انسان‌های دیگر آسیب زده اند.

به گزارش جنوب استان به نقل از لیست ورس، بشر از آغاز در تلاش بوده است تا زندگی را از طریق اختراع و نوآوری‌های خود آسان‌تر کند.

در طول تاریخ بدون شک اختراعات زیادی وجود داشته اند که در عین سودمند بودنشان باز هم آسیب زننده هستند. پلاستیک یکی از این موارد است. این اختراع به قدری مفید بوده است که اکنون تصور زندگی بدون آن دشوار است، اما با این حال توده عظیمی از این ماده در اقیانوس آرام وجود دارد که «زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام» نامیده می‌شود و اثرات زیان‌بار یکی از مفیدترین اختراعات بشر را نشان می‌دهد. ادامه این مطلب را بخوانید تا ببینید ذهن مبتکر انسان چقدر می‌تواند بی احساس، و گاهی کاملاً ترسناک شود.

کالسکه ضد گاز
کالسکه ضد گاز

از روی ترس و ضرورت در انگلستان یک وسیله به نام «کالسکه ضد گاز» متولد شد. این کالسکه‌های ضد گاز یا کالسکه‌های مقاوم در برابر گاز محصولی بودند که در اواخر دهه ۱۹۳۰، به دلیل استفاده از گاز خردل و گاز کلر در جنگ جهانی اول توسط رژیم جدید نازی، تولید شد. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد این چیز‌های کوتاه مدت در دسترس نیست، اما این وسایل توسط شخصی به نام مایلز در جنوب شرقی انگلستان برای محافظت از نوزادان و کودکان نوپا در برابر گاز‌های کشنده در زمان تولد تولید شدند. این کالسکه‌ها عموماً مجهز به درپوشی بودند که دارای یک صفحه شیشه‌ای و یک فیلتر گاز در بالای آن بود تا در مقابل حملات هوایی آلمان‌ها مقاوم باشند. در قسمت عقب کالسکه نیز وسیله‌ای تعبیه شده بود تا هوای داخل تهویه کند.

ماشین پنبه پاک کن
ماشین پنبه پاک کن

این وسیله که در سال ۱۷۹۳ توسط الی ویتنی ساخته شده باعث شد انقلابی در صنعت آمریکا رخ بدهد. اتفاقی که باعث شد پنبه طلای سفید نام بگیرد. این رشد صعودی در صنعت پنبه به طور ناخواسته باعث رشد تصاعدی برده داری در جنوب آمریکا شد. چراکه میزان تقاضا برای کارگران هم افزایش پیدا کرده بود. خود دستگاه کار مورد نیاز برای پردازش کارخانه را به شدت کاهش داد و موثر واقع شد، اما از طرفی افزایش نیاز به کارگر هم باعث گسترده شدن برده داری شد. در سال ۱۷۹۰ در شش ایالت آمریکا برده داری وجود داشت، اما در سال ۱۸۶۰ این رقم بیش از دو برابر شد و به ۱۵ ایالت رسید.

بمب خفاش
بمب خفاش

یک دندانپزشک از پنسیلوانیا در تعطیلات خود در غار‌های معروف کارلزبد بود که ژاپنی‌ها در تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۴۱ به پرل هاربر حمله کردند. این غار‌ها محل زندگی حدود یک میلیون خفاش بودند و این دکتر بسیار تحت تأثیر این حیوانات قرار گرفت؛ بنابراین او به سرعت طرح انتقام جویانه و کاملا منحصربه‌فردی را علیه امپراتوری ژاپن ارائه کرد و آن هم بمب خفاش. در کمتر از یک ماه او خبر نقشه خود را به واشنگتن فرستاد برنامه او این بود که به خفاش‌ها بمب‌های آتش زا نصب کنند و آن‌ها را بر فراز آسمان ژاپن که عمدتاً از چوب ساخته شده بودند رها کنند. کمیته دفاع تحقیقات ملی تصمیم گرفت پیشنهاد او را بپذیرد و پس از تحقیقاتی یک بمب ساختگی غیرمسلح به واشنگتن رفت تا این طرح را آزمایش کند. به دلیل پیشرفت پروژه منهتن و موفقیت مورد انتظار بمب اتم، این پروژه کنار گذاشته شد.

قفس‌های کودکان در کنار پنجره‌ها
قفس‌های کودکان در کنار پنجره‌ها

در اواخر قرن نوزدهم، دکتر لوتر امت، کتابی به نام «mental floss» نوشت که به والدین پیشنهاد می‌کرد باید کودکان خود را در معرض هوای آزاد قرار بدهند. برخی از افراد متفکر نیز این ایده به ذهنشان آمد که بچه‌ها را در قفس‌های کوچکی که به بیرون آسمان‌خراش‌ها بسته شده بودند قرار دهند البته در آن زمان عده زیادی از والدین هم از این ایده حمایت کردند.

سانحه هیندنبورگ
سانحه هیندنبورگ

مخترعان در گذشته همیشه فکر می‌کردند برای به کار انداختن وسایل نیاز به سوزاندن اشیاء دارند. سیستم‌های حمل و نقل انبوه ما را در نظر بگیرید. همه وسایلی که در زمین، دریا، هوا، راه آهن و فضا حرکت می‌کنند از نوعی سوخت سبک استفاده می‌کند، اما حداقل آن‌ها دارای مخازن سوخت و پیل سوختی هستند که به خوبی از آسیب محافظت می‌شوند. ایده سوزاندن اشیا برای کشتی‌های هوایی ایده مناسبی نبود و در سال ۱۹۳۷ حادثه ساز شد. یک کشتی هوایی در این سال از آلمان عازم آمریکت بود که به علت برخورد زمینی در منچستر، نیوجرسی آتش گرفت و سقوط کرد.

فلوروسکوپی به همراه کفش
فلوروسکوپی به همراه کفش

دکتر جیکوب لو در سال ۱۹۲۰ در یک گردهمایی خرده‌فروشی کفش، فلوروسکوپ کفشی را به نمایش گذاشت. او این کار را دوباره در سال ۱۹۲۱ انجام داد. او در سال ۱۹۱۹ برای ثبت اختراع این محصول اقدام کرد و در سال ۱۹۲۷ تاییدیه آن را گرفت. این محصول از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر متحرک از داخل یک شی استفاده می‌کرد. اما این محصول به مررور نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. چرا که بیشتر تابش‌های این محصول پراکنده می‌شود و همه افرادی که در در اطراف دستگاه قرار دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گزارش‌هایی از آسیب‌هایی مانند درماتیت همراه با زخم، سوختگی‌هایی که نیاز به قطع عضو دارند بر اثر استفاده از این دستگاه اعلام شد و در نهایت تولید و استفاده از آن در سال ۱۹۷۰ ممنوع شد.

گاو برنزی
گاو برنزی

یک مجسمه برنزی در یونان باستان ساخته شده بود که گفته می‌شود حقیقتی هولناک و تاریک در پس آن وجود دارد. این گاو برنزی توسط پریلوس آتنی بین سال‌های ۵۷۰ تا ۵۵۴ قبل از میلاد اختراع شد. این مجسمه در زمان سلطنت فالاریس، به عنوان یک وسیله شکنجه فوق‌العاده بی‌رحمانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مجسمه توخالی بود و کسی را در آن قرار می‌دادند و با آتشی که در زیر آن ایجاد می‌شد وی را شکنجه می‌دادند.

عامل نارنجی
عامل نارنجی

عامل نارنجی که در اصل برای تقویت رشد دانه‌های سویا ساخته شده بود در طول جنگ ویتنام به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. عامل نارنجی یک علف‌کش قوی بود که توسط ایالات متحده برای از بین بردن ویت کنگ و ارتش ویتنام شمالی استفاده می‌شد. ارتش ایالات متحده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ بیش از ۲۰ میلیون گالن از عامل نارنجی را بر روی لائوس در ویتنام و کامبوج پخش کرد که بیش از ۴.۵ میلیون هکتار زمین را پوشش می‌داد. پس از این ماجرا ثابت شد که عامل نارنجی باعث ایجاد مشکلات سلامتی بسیار از جمله ضایعه پوستی، نقص‌های مادرزادی، مشکلات شدید عصبی، مشکلات روانی و سرطان می‌شود. علاوه بر صدمات زیست محیطی عظیمی که این اقدام نظامی به کشور ویتنام وارد کرده این کشور از آن زمان گزارش داده است که ۴۰۰ هزار نفر از مردم در اثر س این علف کش‌ها معلول یا کشته شده اند و ۵۰۰ هزار نفر نیز با نقص مادرزادی متولد شده اند.