آفت چوبخار به جان نخل‌های بوشهر

آفت چوبخار به جان نخل‌های بوشهر افتاد؛ اینبار جدی‌تر از قبل

عاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت چوبخار یکی از تهدیدات جدی این روزهای نخیلات استان است که اگر چه در سال‌های قبل هم وجود داشته است اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر و تغییر اقلیم نخیلات ضعیف‌تر و این آفت مهاجم‌تر شده‌ است

به گزارش جنوب استان خسرو عمرانی: با اشاره به اینکه و آفت چوبخوار شامل سوسک شاخ دار و سوسک شاخک بلند، نخیلات استان را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار کرد: خشکسالی‌های مداوم باعث محدود شدن آبیاری نخیلات افزون براین کاهش کیفیت آب نیز از جمله عوامل تشدیدکننده فعالیت آفت‌های چوب‌خوار و ضعیف‌تر شدن نخیلات استان است.
وی اضافه کرد: اگرچه این آفت همیشه در نخلستان های استان بوشهر بوده و در ردیف آفت‌های درجه ۳ به شمار می‌رفت اما خشکسالی‌ها و کاهش کمی و کیفی آب و تغییر رفتار آفات چوبخوار باعث شد تا اکنون آفت درجه یک نخیلات این استان شناخته شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: سوسک شاخک بلند وارد تنه درخت می‌شود و از تنه استوانه‌ای نخل تغذیه و سوسک شاخ‌دار نیز از قسمت انتهای نخل و خوشه آن شروع به تخریب می‌کند در نتیجه تنه درخت پوک می‌کند و نخل علاوه بر کاهش عملکرد با وزش باد می‌شکند.

عمرانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ هکتار از نخیلات استان کانون آلودگی شدید و ۲۱ هزار هکتار کانون متوسط و ضعیف آفت چوبخار در استان بوشهر شناسایی شده است، بیان کرد: در صورت بی‌توجهی به کنترل کانون‌های متوسط و ضعیف این مراکز به شدید تغییر وضعیت خواهند داد.
وی ادامه داد: کانون‌های آلودگی شدید ۳۰ درصد و کانون‌ها با آلودگی متوسط و ضعیف نزدیک به ۱۵درصد به درختان نخل آسیب‌زا هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اهمیت نخل و نخلداری اظهار کرد: در این استان ۱۵ هزار بهره‌بردار به صورت مستقیم در عرصه نخل و خرما فعالیت دارند و اشتغال استان وابستگی بالایی به این بخش دارد.

عمرانی یادآور شد: طبیعت، محیط زیست، اشتغال و پایداری روستا در استان بوشهر به خرما وابسته است از این رو صیانت از این سرمایه ملی بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر پیگیری‌های متعددی برای مقابله با آفت چوبخار انجام شده است و به‌تازگی گروهی از کارشناسان سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان حفظ نباتات، معاونت باغبانی، مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی به استان بوشهر سفر کردند و در جریان این بحران قرار گرفتند تا پیامدهای این آفت را بررسی کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه کشاورز تنهایی به تنهاییی نمی‌تواند با آفت چوبخوار مقابله کند، افزود: بخش دولتی و کشاورز باید در کنار هم و همکاری یکدیگر به مبارزه با این آفت بروند چرا که برای مدیریت آفت چوبخار برای هر هکتار ۳۰ میلیون تومان هزینه لازم است و اگر قرار بر انجام عملیات به‌زراعی و به‌باغی باشد به ۵۵ میلیون تومان نیاز است.
عمرانی با بیان اینکه مبارزه باید به صورت گروهی انجام شود و مقابله انفرادی و محدود پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: از آنجا که آفت در تنه درخت قرار دارد مبارزه با آن سخت و از چند روش باید بهره گرفت.

وی عنوان کرد: منابع مالی برای مقابله با این آفت باید در قالب تسهیلات بانکی ارزان قیمت و اعتبارات دولتی تأمین شود تا کشاورزان بتوانند مدیریت آفات را به صورت گسترده انجام دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای مقابله با آفات مزبور انجام عملیات به‌زراعی نخیلات شامل تغذیه مناسب با کودهای آلی و شیمیایی، آبیاری مناسب(در حد امکان)، تکریب(قطع قاعده دمبرگ) و از بین بردن بقایای آن، حذف دم خوشه‌ها و برگ‌های اضافی و از بین بردن آن‌ها، مبارزه با علف‌های هرز، استفاده از تله نوری جهت به دام انداختن حشرات کامل در خرداد و تیرماه و استفاده از سموم تدخینی از قبیل فسفید آلومینیوم(فستوکسین) با کشیدن پلاستیک دور تنه درختان به منظور نفوذ در تنه، استفاده مستقیم از حشره‌کش‌های تدخینی نظیر دورسبان، اکتیلیک و پروفنفوس به صورت محلول پاشی قابل توصیه است.

عمرانی گفت: آفت چوبخار در سراسر استان بوشهر مشاهده شده است اما چون عمده نخیلات استان بوشهر در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان است این آفت در مناطق ذکر شده مشهودتر هستند.

 

fekrshahr,,8589.jpg (640×480)