تاکید نمایندگان بر توجه جدی به توسعه و نگهداشت صنعت نفت و گاز و اشتغالزایی برای بومیان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت از فروش نفت، حق مسلم بخش نفت است که سازمان برنامه و بودجه در دولت های مختلف به آن دست اندازی کرده است.

به گزارش جنوب استان از روابط عمومی دکتر احمدی : رئیس کمیسیون به همراه جمعی از نمایندگان کمیسیون انرژی پس ازبازدید از مناطق عملیاتی صنعت نفت در عسلویه در جلسه ای با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت حاضر شدند.
بنابراین گزارش در ابتدای این جلسه فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی گفت: از آنجا که قریب به ۸۱ میلیارد دلار تاکنون در منطقه عسلویه سرمایه گذاری شده است، نخست باید  وضع موجود را تثبیت کرد و در ادامه گام های بلندی برای تکمیل پروژه ها برداشت. به همین دلیل باید پارس شمالی به عنوان زنجیره تکمیلی در این منطقه هر چه سریعتر به نتیجه برسد. هر چند منابع مالی موجود کفاف طرح های وزارت نفت را نمی دهد اما کمیسیون انرژی باید با ارائه طرح و برنامه، منابع مالی جدید تعریف کند تا شرکت ملی نفت بتواند مأموریت های خود را انجام دهد.
وی در ادامه افزود: ۱۴٫۵ درصد حق مسلم وزارت نفت از بودجه سالانه است که بعضا سازمان برنامه و بودجه در دولت های مختلف به آن دست اندازی می کند بنابراین باید این ۱۴٫۵ درصد به طور خالص قبل از هرگونه تخصیصی به شرکت نفت داده شود چرا که حفظ و نگهداری پروژه ها از همین محل محقق می شود.
نماینده مردم اندیشمک در مجلس اظهار کرد: در حالی سرمایه گذاران بخش خصوصی باید حمایت شوند که هنوز برخی افراد ضرورت سرمایه گذاری در بخش های پایین ارکان دولتی جدی نگرفته و متوجه آن نیستند.
وی همچنین بر ضرورت انجام وظایف وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی تأکید کرد و گفت: به گفته مقام معظم رهبری تمامی کارهای ما باید پیوست عدالت داشته باشد، عدالت به این معناست که یک منطقه خود نیز از نفت و گازش که به همه جای کشور صادر می شود بهره مند شود.
احمدی: آیا سزوار است جوانان کنگان، جم، دیر و عسلویه مشکل اشتغال داشته باشند؟    
بنابراین گزارش در ادامه موسی احمدی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عسلویه قطب اقتصادی کشور است و ۴ شهرستان حوزه انتخابیه اینجانب میزبان صنعت هستند، گفت: اگرچه زمینه سرمایه گذاری صنعتی، شیمایی، پتروشیمی، گردشگری و رفاهی در این منطقه بسیار فراهم است این در حالی است که بخش خصوصی هر روز خواهان سرمایه گذاری در منطقه است لذا این بخش نیاز به حمایت جدی دولت دارد.
وی به چالش های حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و افزود: متأسفانه انفجار صنعت در منطقه بدون ایجاد زیرساخت ها و پیوست های فرهنگی مشکلات متعددی برای منطقه ایجاد کرده هر چند صنایع توسعه یافته در عسلویه نفع ملی دارد اما مردم منطقه آن طور که باید از آن منتفع نشده اند.
احمدی با اشاره به کمبود امکانات آموزشی و رفاهی در حوزه انتخابیه خود و نبود زیرساخت هایی مانند آب و برق، اظهار کرد: بیمارستان فرسوده منطقه جوابگوی مردم بومی و مهاجرانی که برای رونق صنعت به این منطقه آمده اند نیست لذا ساخت یک بیمارستان به روز و مجهز در دستور کار صنعت نفت قرار گیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید از نیروهای تحصیلکرده، زبده و کارآمد در پست های مدیریتی وزارت نفت استفاده کرد، گفت: وضعیت استخدام نیروهای بومی در صنعت نفت جای انتقادها و گله های بسیاری دارد چرا که با وجود رشد صنعت نفت و پتروشیمی ها در منطقه سزوار نیست جوانان ما مشکل اشتغال داشته باشند.این در حالی است که مردم منطقه چشم انتظار تغییر شرایط شان هستند لذا نباید آنها را بیشتر از این در مضیقه قرار داد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر ضرورت انجام وظایف وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی در منطقه کنگان، دیر، جم و عسلویه، گفت: مردم از وضعیت شورای راهبردی به هیچ عنوان راضی نیستند چرا که ۷۰ درصد گاز کشور در منطقه ما تولید می شود لذا این سوال مطرح است چرا باید وضعیت رفاه و زیرساخت های رفاهی منطقه اینگونه باشد.
وی ادامه داد: رسیدگی به موضوع فلرها و آلایندگی که برای مردم منطقه ایجاد می کند باید اولویت اول وزارت نفت باشد لذا تسریع در بحث فلرینگ ضرورت دارد تا مردم از این آلایندگی ها نجات پیدا کنند چرا که متأسفانه امراض بسیاری در منطقه شیوع پیدا کرده است.
رحیمی مظفری: جمع آوری گازهای فلر نیازمند کمک گرفتن از بخش خصوصی است
عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: اگر به بخش خصوصی میدان داده شود تا گازهای در حال سوختن در منطقه عسلویه را جمع آوری کنند، علاوه بر کسب درآمد برای کشور، جلوی این آلایندگی ها نیز گرفته می شود لذا از مدیران عامل شرکت های ملی نفت و گاز خواهش می کنم بخش خصوصی را درگیر این مهم کنند.
حسین زاده: ۶۰ درصد اتلاف انرژی در کشور در دو وزارتخانه نفت و نیرو اتفاق می افتد
حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان، خنج ، گراش و اوز گفت: اگرچه طرح های بسیار خوبی در شرکت ملی نفت در حال پیگیری است اما نکته ای که در این شرکت مغفول مانده پتانسیل صرفه جویی است؛ چرا که امروز به طور متوسط هزینه یک واحد صرفه جویی، معادل ۴۰ درصد یک واحد تولید است لذا با توجه به منابع مالی محدود کشور بهترین راه جبران گاز صرفه جویی است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی با بیان اینکه ۶۰ درصد اتلاف انرژی ما در دو وزارتخانه نفت و نیرو اتفاق می افتد، گفت: کمیسیون انرژی آمادگی کامل جهت حمایت از وزارت نفت را دارد.
شریعتی: باید توسعه و نگهداشت صنعت نفت و گاز در اولویت اقتصادی کشور باشد 
همچنین مالک شریعتی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس در ادامه بیان کرد: بند ل تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۰ تکالیفی را برای وزارت نفت مشخص کرده است که پشتوانه علمی دارد، در واقع ما نمی توانیم بگوییم توسعه وزارت نفت در اولویت اقتصادی کشور نباشد. همچنین نمی توان گفت به دلایلیهمچون تحریم و مشکلات اقتصادی توسعه و نگهداشت را متوقف کنیم چرا که در  این شرایط دیگر گاز و برق نداشته و دچار خاموشی می شویم و مردم چنین مسئله ای را از ما نمی پذیرند لذا همواره باید توسعه و نگهداشت صنایع نفتی و گازی در اولویت اقتصادی کشور باشد البته این مهم به منابع نیاز دارد و ما باید در جهت تأمین این منابع اقدامات لازم را انجام دهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس پیشنهاد داد وزارت نفت فهرست پروژه های خود را تهیه و به کمیسیون انرژی دهد تا اعضای کمیسیون بتوانند جهت تأمین منابع، همراهی و همکاری لازم را با وزارتخانه داشته باشند.
سنگدوینی: تلاش کمیسیون انرژی برای احقاق حق نیروی انسانی صنعت نفت  
در ادامه رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان اینکه مجلس و کمیسیون انرژی جهت احقاق حق نیروی انسانی زحمتکش نفت در سال جاری شرایط سختی را گذراندند، گفت: معتقدم نمایندگان مجلس باید در تابستان به عسلویه بیایند تا ببینند چگونه پرسنل وزارت نفت شبانه روز کار می کنند و توانسته اند ۹۵ درصد گاز کشور را تولید کنند.
شکراللهی: وزارت نفت برای اشتغال جوانان عسلویه تلاش کند 
منصور شکراللهی نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس در ادامه این جلسه بیان کرد: از مجموعه وزارت نفت استدعا دارم برای اشتغال جوانان منطقه تلاش کنند چرا که خدمت به نیروهای بومی و استفاده از ظرفیتشان که بسیاری از آنها تحصیلکرده در رشته های نفتی هستند، ضرورت دارد.

جمیری: پروژه های صنعتی شرکت نفت باید پیوست فرهنگی داشته باشند
عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس، گفت: اگرچه سرمایه گذاری عظیمی در منطقه صورت گرفته اما نیاز به توسعه علاوه بر حفظ و نگهداشت ضرورت دارد لذا باید در این مسیر به تأمین منابع مالی لازم توجه کرد ضمن آن که باید در استفاده بهینه از منابع برنامه ریزی داشته باشیم در غیر این صورت گسترش این صنعت نامتوازن خواهد بود.
وی با انتقاد به اینکه پروژه های صنعتی در منطقه عسلویه در ابتدای امر پیوست فرهنگی نداشته اند، اضافه کرد: توجه به مباحث فرهنگی در منطقه ضرورت دارد چرا که در غیر این صورت آسیب های جدی به دنبال خواهد داشت ضمن آن که رضایتمندی کارمندان در سطوح مختلف یکی از عوامل اصلی توسعه به شمار می آید لذا نمی توان نسبت به این مسئله بی تفاوت بود.
به گفته وی ایجاد تعادل و توازن میان نیروهای بومی و غیربومی ضرورت دارد چرا که نباید عدم نگاه عدالت محور در میان مدیران، سبب نارضایتی نیروها شود.
وی در پایان گفت: اکنون زمانی است که مردم منطقه باید تغییر در وضعیت درمانی، رفاهی، تفریحی، آموزشی و … خود را به وضوح لمس کنند لذا امیدوارم با گسترش نگاه عدالت محور در دولت و مجلس شاهد تحول در منطقه باشیم.

خجسته مهر: برای انجام مأموریت های خود در صنعت نفت به کمک جدی کمیسیون انرژی نیازمندیم
بنابراین گزارش مدیرعامل شرکت ملی صنعت نفت نیز در این جلسه با بیان اینکه مجموعا، در منطقه عسلویه و میدان گازی پارس جنوبی ۸۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، گفت: ما همچنان برای توسعه این منطقه به سرمایه گذاری نیازمندیم.
خجسته مهر با بیان اینکه در صورت توسعه پارس شمالی، معادل ۴ فاز پارس جنوبی گاز تولید خواهد کرد، افزود: توسعه این فاز به ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و با توجه به اینکه توسعه پارس شمالی به رونق اشتغال کمک می کند این موضوع و جذب سرمایه برای آن جزو اولویت های وزارت نفت است.
وی ادامه داد: امیدوارم با سرعت بخشیدن به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، تولید گاز این میدان گازی را از نیمه سال آینده آغاز کنیم، همچنین توسعه میدان گازی کیش در اولویت کاری ما قرار دارد.
بنابراین گزارش رئیس و دیگر اعضای کمیسیون انرژی مجلس از تأسیسات فاز ۱۴ پارس جنوبی، شرکت پتروپالایش آدیش، بندر سیراف فارس و بیمارستان امام خمینی کنگان بازدید کردند. /