تفاهم ۸ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح «اسکان» در منطقه پارس

تفاهم اولیه بانک ملت و گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌منظور سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰ میلیارد تومانی اجرای طرح «اسکان» در حاشیه نمایشگاه «توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های منطقه عسلویه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت‌های پتروشیمی» حاصل شد.

به گزارش جنوب استان به نقل از ستاد خبری نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های منطقه عسلویه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت‌های پتروشیمی، حجت نظری، مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد و دبیر کمیته مسئولیت اجتماعی گروه پتروشیمی خلیج فارس در عسلویه در نشستی خبری که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد با اشاره به توافق گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بانک ملت بر سر امضای تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان با هدف اجرای طرح «اسکان» در منطقه پارس، گفت: هدف از اجرای این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های اسکان در لایه‌های مختلف در منطقه جنوب استان بوشهر است.

وی با اشاره به مذاکره با بانک ملت برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در قالب طرح‌های «بی‌اوتی» یا ارائه تسهیلات بانکی تصریح کرد: ساخت ۵۵۰۰ واحد اقامتی، احداث هتل و مجموعه‌های جانبی اسکان، با هدف اسکان حدود ۱۰ هزار نفر در عسلویه و کنگان به همراه زیرساخت‌های مناسب رفاهی، آموزشی، بهداشت و درمان، زیست محیطی، پایه‌گذاری و رعایت بالاترین استانداردهای زندگی شهری بر مبنای احداث شهرک هوشمند از دیگر اهداف اجرای این سرمایه‌گذاری خواهد بود.

دبیر کمیته مسئولیت اجتماعی گروه پتروشیمی خلیج فارس با تأکید بر اینکه هدف از این حجم سرمایه‌گذاری استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شرکت‌های بومی و محلی استان بوشهر با اولویت عسلویه، کنگان، دیر و جم است، بیان کرد: جزئیات بیشتر این طرح بزرگ سرمایه‌گذاری پس از توافق با بانک ملت اعلام می‌شود.

ایجاد ۱۵۰۰ شغل از محل اجرای تفاهم‌نامه‌های نمایشگاه ماهشهر

جواد گلی، مدیر نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های منطقه عسلویه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت‌های پتروشیمی هم در این نشست خبری با بیان اینکه باید همه ظرفیت‌های صنعت نفت و پتروشیمی با اولویت ظرفیت‌های بومی برای بهبود شرایط کسب‌وکار در منطقه پارس استفاده شود، بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های بومی به منزله نادیده گرفتن تمامی ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور نیست و برای استفاده از این توان و ظرفیت تنها نگاه صفر و صدی نداریم، بلکه اعتقاد داریم باید از ظرفیت‌های موجود در منطقه استفاده بهینه شود، اما اگر نیاز به تخصصی وجود داشت که در منطقه موجود نیست باید از دیگر شهرها و استان‌های کشور استفاده کرد.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره نمایشگاه‌های حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، تأکید کرد: در دوره نخست ۵۰۰ میلیارد تومان و در دوره دوم برگزاری نمایشگاه ساخت داخل بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه و قرارداد با سازندگان و صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی امضا شد و در نمایشگاه‌های عسلویه و ماهشهر هم این سیاست کلان با اولویت استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه در نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های منطقه ماهشهر در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت‌های پتروشیمی حدود ۶۱ تفاهم‌نامه امضا شد که از این تعداد ۳۰ درصد تفاهم‌نامه‌ها اجرایی و عملیاتی شده است، گفت: تاکنون هزار و ۵۰۰ شغل از محل اجرا و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های آن نمایشگاه ایجاد شده است که پیش‌بینی می‌کنیم این فرآیند در نمایشگاه عسلویه هم تکرار شود.

گلی با اشاره به مشارکت بانک‌های مختلف ملت، صادرات و تجارت در نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های منطقه عسلویه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت‌های پتروشیمی، توضیح داد: با توافق انجام‌شده با بانک تجارت مقرر شده است همه بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که در نمایشگاه مشارکت کردند، در صورت امضای تفاهم‌نامه و طی مراحل امضای قرارداد با شرکت‌های پتروشیمی، تأمین مالی این شرکت‌ها مشمول تسهیلات بانک تجارت شود و حتی قراردادهای امضاشده به‌عنوان تضامین پرداخت تسهیلات ملاک قرار گیرد.

وی افزایش ضریب اشتغال بنگاه‌های کوچک، بومی و محلی، بهبود فضای کسب‌وکار، احیای کارگاه‌های صنعتی، شناسایی تأمین‌کنندگان و ایجاد روابط همکاری بین تأمین‌کننده و مصرف‌کنندگان را از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های منطقه عسلویه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت‌های پتروشیمی برشمرد.

نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های منطقه عسلویه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت‌های پتروشیمی از روز دوشنبه (۲۴ آبان‌ماه) با مشارکت بیش از ۲۵۰ شرکت بومی در قالب ۱۸ گروه کالایی و ۴۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در بیش از ۲۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی به مدت سه روز برگزار شده است.