اجاره کارت ملی برای یک لقمه نان گرم !

در سال‌های اخیر کارت‌های ملی اجاره‌ای کم کم از یک سند هویتی به یک منبع سوءاستفاده عده‌ای فرصت طلب تبدیل شده است.

صف‌هایی که در برابر صرافی‌ها به راه افتاده و بازار خرید و فروش کارت ملی ایجاد شده ناشی از اختلاف قیمت بین ارز صرافی و بازار آزاد است، افراد ارز سهمیه‌ای دریافت کرده و آن را با سود فراوانی به فروش می‌رسانند.
شکاف قیمتی حال حاضر باعث ایجاد رانت شده است.

این افراد در واقع کارت ملی خود را به دلالان اجاره داده و ارز را خریداری کرده و به دلالان تحویل می‌دهند. مشاهده این گروه نشان می‌دهد که حتی برخی از آن‌ها، نه تنها هیچ اطلاعی از قیمت روز دلار و یورو نداشته و حتی پیش‌بینی هم درباره افزایش یا کاهش قیمت ارز در روزهای آتی ندارند.

در شرایط تحریم و شیوع کرونا که تامین درآمدهای ارزی به دشواری امکان‌پذیر است، ارز صادراتی باید وارد چرخه اقتصادی کشور شده و صرف تامین و واردات کالاها و نیازهای اساسی کشور شود.

بر این اساس، شکل‌گیری تقاضاهای کاذب توسط دلالان و سوداگران در بازار ارز می‌تواند موجب اخلال در روند اجرای سیاست ارزی شده و منابع کشور را به هدر دهد.

تجربه نشان داده حتی در صورت ورود حجم قابل توجه ارز صادراتی، در صورت‌عدم کنترل تقاضای کاذب، دلالان و سوداگران می‌توانند بخش قابل توجه از ارز تزریق شده به بازار را بلعیده و همچنان بازار ارز را متلاطم کنند.