بیماری ایدز

تشخیص رایگان و محرمانه ایدز

تشخیص رایگان و محرمانه ایدز در برازجان، جم، کنگان و عسلویه

به گزارش جنوب استان ،رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: چهار مرکز مشاوره رفتاری در خصوص بیماری ایدز در شهرهای بوشهر، برازجان، کنگان و عسلویه فعال است که تشخیص این بیماری را به‌صورت کامل رایگان و محرمانه انجام می‌دهند.

احمد قاسمی با اشاره به اینکه اول دسامبر به‌عنوان روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی که به‌شدت تحت تأثیر پاندمی کووید نیز قرار گرفته است، افت فعالیت‌های تشخیص و شناسایی موارد مبتلا به اچ‌آی‌وی است که به منظور اطلاع رسانی مناسب و ترغیب به انجام تست در این خصوص، پویشی به مدت یک ماه از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ۱۴۰۰ تحت عنوان “من نیز آزمایش تشخیص اچ.آی.وی را انجام می‌دهم” آغاز شده است.

وی اضافه کرد: شعار روز جهانی ایدز در سال جاری “اجازه نمی‌دهیم کرونا برنامه مراقبت اچ‌آی‌وی را تحت تأثیر قرار دهد، پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان” نام گزاری شده است.

قاسمی با بیان اینکه بیماری ویروسی اچ‌آی‌وی می‌تواند فرد مبتلا را به مرور زمان و با توجه به‌شدت بیماری به کام مرگ بکشاند افزود: این ویروس پس از ورود به بدن فرد و مصرف نکردن دارو، سال‌ها طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را ضعیف کند و به نقطه‌ای برسد که فرد را مبتلا به بیماری ایدز دانست.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد افزود: داروهایی هستند که می‌توانند به طور چشم‌گیری رشد این بیماری رو کند کنند و این داروها در بیشتر کشورهای توسعه یافته میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ایدز را کاهش داده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم  با بیان اینکه نشانه‌ها و علایم ابتلا به بیماری ایدز باتوجه به‌شدت بیماری می‌تواند مختلف باشد گفت: به‌طور تقریبی نصف کسانی که تازه به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده می‌شوند در عرض دو تا چهار هفته به علائمی شبیه آنفولانزا مبتلا می‌شوند که این علائم شامل تب، خستگی، ناراحتی‌های پوستی مثل خارش یا تحریک پوست، درد ماهیچه و مفصل، سردرد و تورم در غدد لنفاوی و بیشتر روی گردن است و با توجه به مشترک بودن این علائم با سایر بیماری‌ها، نیاز است فرد در صورت داشتن رفتارهای پرخطر قبل از بروز نشانه‌ها به پزشک اطلاع دهد.

قاسمی با تاکید بر اینکه فرد مبتلا به عفونت HIV در صورتی که تحت هیچ‌گونه درمانی قرار نگیرد ممکن است روند پیشروی بیماری‌اش حدود ۱۰ سال نیز طول بکشد عنوان کرد: در طول این مدت، سیستم ایمنی بدن فرد به‌شدت آسیب‌دیده و بدن فرد مستعد ابتلا به عفونت‌هایی مختلفی خواهد شد که به‌طور معمول این عفونت‌ها در افراد عادی مشکل‌ساز نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: عرق شبانه، تب تکرارشونده، اسهال مزمن، بروز لکه‌های سفید مداوم یا ضایعات غیرمعمول در زبان و یا دهان خود، خستگی مداوم و مبهم، کاهش وزن، خارش و یا برآمدگی‌های بر روی پوست از علائمی است که در مرحله پیشروی ایدز در بدن فرد بیمار بروز پیدا می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جم با بیان اینکه ویروس HIV از راه‌های خاصی از فرد مبتلا به سایر افراد منتقل می‌شود تصریح کرد: خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی محافظت نشده، مادر به جنین و کودک، ابزارهای خالکوبی، از طریق سرنگ‌های آلوده از جمله مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس است.

قاسمی خاطرنشان کرد: ترشحات جنسی که شامل گلبول‌های سفید فراوان است از جمله مهم‌ترین عامل انتقال ویروس در هنگام رابطه جنسی است به همین دلیل رعایت سلامت جنسی و استفاده از کاندوم در حین رابطه به‌عنوان مهم‌ترین الزامات ایمنی در مقاربت جنسی توصیه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ویروس ایدز از طریق تماس‌های عادی مانند کار کردن با یکدیگر، هم صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسیدن، روابط اجتماعی مانند سوار شدن به اتوبوس و تاکسی سرایت نمی‌کند و از طریق استفاده از حمام عمومی، استخر، توالت، لباس، پوشاک، پتو و رختخواب قابل انتقال نیست و همچنین عطسه، سرفه و نیش حشرات نیز نمی‌تواند باعث انتقال آلودگی به شخص سالم شود.

وی با بیان اینکه تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون انجام می‌گیرد افزود: تشخیص این بیماری پس از بروز علائم و نشانه‌های بیماری از طریق آزمایش به‌صورت رایگان و محرمانه انجام می‌شود و آزمایش ایدز به همه افرادی که در معرض خطر قرار دارند توصیه می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جم با بیان اینکه آزمایش‌های تشخیصی ویروس HIV در تمامی آزمایشگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان انجام می‌گیرد خاطرنشان کرد: چهار مرکز مشاوره رفتاری در خصوص بیماری ایدز در استان بوشهر و در شهرهای بوشهر، برازجان، کنگان و عسلویه است که کلیه خدمات در این مراکز انجام می‌گیرد.