خرمای کبکاب و زاهدی

خرمای کبکاب و زاهدی بوشهر ثبت جهانی شدند

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۶ گونه خرمای کشور از جمله کبکاب و زاهدی طلایی استان بوشهر ثبت جهانی شدند.

به گزارش جنوب استان، سید مهدی میرصالحی مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ۶ واریته(گونه یا رقم) خرمای کشور شامل کبکاب و زاهدی طلایی بوشهر، استعمران خوزستان، پیارم حاجی آباد هرمزگان، ربّی سیستان و بلوچستان و مضافتی بم کرمان به ثبت جهانی رسیده‌اند.
او افزود: هیات وزیران مصوبه‌ای دارد که براساس آن وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است محصولات صادراتی ایران را در سازمان جهانی مالکیت فکری زیر نظر سازمان ملل متحد به ثبت جهانی برساند.

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت‌های صنعتی وزارت صمت ادامه داد: محصولاتی که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت می‌رسد شامل محصولات استراتژیک و صادراتی هستند و در زمان حاضر ۵۵ محصول ایران در این سازمان به ثبت رسیده‌است.

میرصالحی گفت: در نظر داریم براساس دستورالعمل همه صادرکنندگان و تولید کنندگانی که می‌خواهند محصولات خود را صادر کنند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود، درخواست بارکد کیو آر (qr) بدهند، مجوز را از سازمان صمت بگیرند و پس از آن به سایت مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند تا آن بارکد روی بسته بندی استفاده شود.

به گفته او، وقتی محصولی با چنین بارکدی صادر و ثبت بین المللی می‌شود، اصالت و استراتژیک بودن آن برای مصرف کننده مشخص می‌شود. همچنین کسانی که از این بارکد برای صادرات استفاده می‌کنند می‌توانند از مشوق‌های صادراتی در سازمان توسعه تجارت و گمرک برخوردار شوند.

مدیرکل حمایت از مالکیت‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برند فرایندی است که باید طی شود تا یک محصول بتواند در بازار‌های داخلی و بین المللی جایگاه خود را پیدا کند.

میرصالحی افزود: خرما برای این که جایگاه اقتصادی و تجاری در بازار‌های داخلی و بین المللی داشته باشد هم به لحاظ کمی و هم کیفی باید بازار پسند باشد.