مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر:

پرده برداری از دروغ بزرگ پنجاه درصد بومی شاغل در پارس جنوبی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از نیروهای شاغل در پارس جنوبی بومی استان بوشهر هستند.

به گزارش جنوب استان، مصدق کشاورزی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از گذشت ۱۸ سال از راه‌اندازی پارس جنوبی، اقدام به ایجاد تشکل‌های کارگری در این منطقه کردیم و اکنون ۱۲ تشکل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که کارگر در منطقه‌ای نماینده حقوقی و یا انجمن حامی نداشته باشد نمی‌تواند به حق و حقوق خود دست یابد و این موضوع تشکیل و راه‌اندازی تشکل‌های کارگری را ضروری می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با رد برخی ادعاها مبنی بر اشتغال بیش از ۳۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی بیان کرد: بر اساس کد ملی بررسی کرده‌ایم و در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از نیروهای شاغل در پارس جنوبی بومی استان بوشهر هستند.

وی اشتغال را یک حق برای جوانان استان دانست و خاطرنشان کرد: پیگیری‌های بسیار زیادی برای تقویت اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی داشته‌ایم و امیدواریم در آینده شاهد بهبود این آمار باشیم.

کشاورزی افزود: در برخی از رسته‌ها مهارت‌آموزی را با تضمین اشتغال ارائه می‌کنیم و به زودی فراخوان خواهیم داد. آموزش‌های رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و کار مهارت می‌دهیم و اشتغال آنها هم تضمینی است.

امتیاز ویژه برای بومی‌ها

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه در آزمون‌های اشتغال باید امتیاز بومی‌بودن به جوانان استان برسد، نباید دیگر امتیازها مانع اشتغال نیروهای بومی استان شوند و بالاتر از این این امتیاز قرار بگیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: یکی دیگر از امتیازهایی که باید برای جوانان بومی در نظر گرفته شود، حداکثر سن جوانان بومی دو سال بیشتر از بقیه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران متخلف را به دادگاه معرفی می‌کنیم گفت: در برخی از رسته‌ها که نیروی مورد نیاز در استان هم وجود دارد، با پرواز نیرو را از دیگر استان‌ها می‌آورند.

کشاورزی اظهار داشت: در حالی که در استان خصوصاً در جنوب استان کارگاه‌های بزرگ تولید نان داریم و همه ظرفیت‌ها وجود دارد، نان را به صورت پروازی به پارس جنوبی می‌آورند.

وی تاکید کرد: همه پروژه‌های در دست اقدام باید مشاغل مورد نیاز خود را اعلام کنند و ما هم بر همین اساس ضمن برگزاری آموزش، نیروهای مد نظر را تأمین خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: اکنون هر کسی که بتواند به عنوان کمک‌استادکار فعالیت کند، او را معرفی می‌کنیم و اشتغال ایشان فراهم خواهد بود.

افزایش تسهیلات اشتغال خانگی

وی تسهیلات اشتغال خانگی استان بوشهر در سال گذشته را ۶۸ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این اعتبارات به ۵۳۰ میلیارد ریال رسیده است که ۳۲۵ رسته شغلی را شامل می‌شود.

کشاورزی به سامانه جست‌وجوی شغلی اشاره کرد و ادامه داد: افراد متقاضی شغل مهارت‌ها و توانمندی خود را ثبت می‌کنند و افراد متقاضی نیروی کار نیز با مراجعه به سامانه نیروی مورد نیاز را پیدا می‌کنند.

وی به حضور گسترده نیروهای اتباع خارجی در استان اشاره کرد و گفت: گشت شناسایی اتباع غیرمجاز در استان آغاز شده است و افرادی که از این افراد استفاده کنند جریمه می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر بیان کرد: ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان بوشهر پرداخت شده که با بازگشت این تسهیلات می‌توانیم تسهیلات جدید را ارائه کنیم.

نرخ بیکاری به ۷.۸ درصد رسید

وی تعهد اشتغال استان بوشهر برای سال ۱۴۰۱ را ۱۵ هزار و ۲۵۴ نفر عنوان کرد و افزود: در نیمه نخست امسال ۱۱ هزار بیمه شده جدید در استان داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود به ۱۷ تا ۲۱ هزار نفر برسد.

کشاورزی از انجام هفت هزار مورد بازرسی کار از واحدهای کارگری خبر داد و اضافه کرد: چهار هزار مورد اخطاریه صادر شده است.

وی با اشاره به اضافه شدن هزار و ۱۹۳ نفر ه مستمری‌بگیران بیمه بیکاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزار و ۸۱۰ نفر در استان بوشهر مقررسی بگیر بیمه بیکاریه ستند.

وی نرخ بیکاری استان بوشهر را ۷.۸ درصد عنوان کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری استان در فصل تابستان ۱۰ درصد بود.