مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت:

تکمیل توسعه پارس جنوبی ۷/۸ میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: برای تکمیل طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی باید ۷/۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

به گزارش جنوب استان، علیرضا عبادی میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در توسعه میدان پارس جنوبی را از ابتدا تاکنون۸۱ میلیارد دلار عنوان کرد.

به گفته او، ۷/۸ میلیارد دلار دیگر باید هزینه شود تا پرونده توسعه میدان گازی پارس جنوبی تکمیل شود.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس که در جمع هیاتی از معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در منطقه ویژه پارس صحبت می‌کرد، ادامه داد: تولید گاز از پارس جنوبی از ابتدای بهره‌برداری در سال ۱۳۸۱ تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد متر مکعب به ارزش ۳۶۰ میلیارد دلار بوده است.

عبادی گفت: تولید ۷۰ درصد گاز مصرفی خانگی، صنعتی و نیروگاه‌ها و نیز تامین خوراک برای تولید ۴۰ درصد بنزین کشور از طریق فراورش میعانات گازی در پالایشگاه‌های مربوط اهمیت پارس جنوبی را در زمینه رفاه عمومی نشان می‌دهد و همچنین در زمینه رونق اقتصادی به تولید، صادرات و استفاده از محصولات راهبردی این منطقه از جمله اتان، میعانات گازی و گاز مایع در صنایع پایین دستی کشور اشاره کرد.

او می‌گوید: هر طرح پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی را به میزان یک درصد افزایش می‌دهد. سودآوری یک طرح دو فازی پارس جنوبی روزانه ۱۰ میلیون دلار و سالانه ۳/۵ میلیارد دلار است که با توجه به هزینه ۵ تا ۶ میلیارد دلاری توسعه و تکمیل آن طرح، این رقم سرمایه‌گذاری در مدت دو سال قابل برگشت است.

عضو هیات مدیره شرکت نفت و گاز پارس گفت: ۱۳ پالایشگاه در بخش نوار ساحلی خلیج فارس ایجاد شده که ۸ پالایشگاه در پارس یک و ۵ پالایشگاه در پارس دو ساخته شده است.

عبادی مصرف بی رویه گاز را در کشور از چالش‌های پیش روی تولید دانست و گفت: با وجود میزان مصرف بسیار زیاد و نگران کننده، تامین انرژی بخش‌های مختلف استمرار داشته است که این موضوع و رضایتمندی مردم از نبود کمبود گاز در کشور جای افتخار دارد.

او درباره وضعیت تولید گاز ایران در مقایسه با قطر هم گفت: در سال‌های ابتدایی بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی، در میزان تولید گاز از این کشور فاصله چندانی نداشتیم. از سال ۱۳۸۵ کشور قطر در برداشت گاز از ایران فاصله گرفت که با راه‌اندازی فاز‌های مختلف، سال ۹۶ در میزان تولید از این کشور پیشی گرفتیم و اکنون روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتری برداشت می‌کنیم.