رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر

۷۸ میلیون دلار کالا از استان بوشهر به کشور قطر صادر شد | دیر دروازه صادرات به دوحه

ئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از صادرات ۷۸ میلیون دلار کالا از استان بوشهر به کشور قطر خبر داد و گفت: از ۱۱۷ میلیون دلار صادرات غیر نفتی ایران به قطر در ۱۰ ماه امسال، ۷۸ میلیون دلار آن از استان بوشهر بوده است.

سید حسین حسینی: استان بوشهر با آبراهه خلیج‌فارس دارای طولانی‌ترین مرز دریایی است و با کشورهای حاشیه این آبراهه استراتژیک همسایه است.

وی با بیان اینکه مبادلات تجاری بازرگان بوشهری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مربوط به سال‌های گذشته است خاطر نشان کرد: در این راستا فعالیت بیشتر ساحل‌نشینان استان بوشهر در زمینه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه خلیج‌فارس است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر نزدیکترین مسیر به کشور قطر را بندر دیر در این استان دانست و تصریح کرد: این مهم سبب شده تا مبادلات تجاری از این بندر به قطر افزایش داشته باشد.

حسینی از صادرات ۷۸ میلیون دلار از استان بوشهر به کشور قطر خبر داد و گفت: این میزان صادرات در ۱۰ ماه امسال به این کشور ثبت شده و بیشترین محموله آن از بندر دیر به‌عنوان نزدیکترین دروازه ارتباطی ایران و قطر، صادر شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماه امسال ۱۱۷ میلیون دلار از ایران به قطر صادرات غیر نفتی انجام شده است تصریح کرد: از این میزان صادرات به قطر بیش از ۶۵ درصد آن از استان بوشهر و ۵۲ میلیون دلار آن از بندر دیر بوده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر با ابراز امیدواری در سفر رئیس جمهور به قطر و مبادله شدن تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و تجاری و ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، سطح همکاری‌های تجاری ایران با قطر افزایش یابد.

حسینی بیان کرد: اگر زیرساخت‌های مورد توجه در بنادر استان بوشهر از جمله بندر دیر ایجاد شود می‌تواند زمینه افزایش صادرات غیرنفتی و مبادلات تجاری به کشور قطر افزایش دهد.

وی برقراری خطوط منظم کشتیرانی بوشهر به قطر را مورد توجه و تأکید قرار داد و بیان کرد: با ایجاد خط کشتیرانی منظم بوشهر به قطر محصولات کشاورزی و مواد غذایی با برنامه‌ریزی بهتر می‌تواند صادر شود.

در سال‌های اخیر مراودات تجاری بین بنادر استان بوشهر با قطر ایجاد شده به گونه‌ای که آمارها حکایت از افزایش چند برابری صادرات دارد.

سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به نزدیکترین کشور همسایه استان بوشهر یعنی قطر ۱۴ تفاهم‌نامه و سند همکاری در پی داشته که باید از این فرصت برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی استان بوشهر بهره برده شود.