سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کم‌شنوایی به‌شدت در حال افزایش است

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کم‌شنوایی، شایع‌ترین معلولیتِ حسی به شمار می‌رود و به‌شدت در حال افزایش است.

دکتر قاسم برجوئی‌فرد بیان کرد: شیوع کم‌شنوایی به‌شدت در حال افزایش است و این مشکل می‌تواند باعث بروز آثار منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت نوزاد و کودک شود.

او نقصِ شنوایی را نوعی معلولیتِ پنهان دانست و افزود: در جوامع مختلف به دلایلی مثل نبودِ نشانه‌های ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها با علائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصین درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن با تأخیر زیاد شناسایی می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص این اختلال در بزرگسالان هم گفت: اختلال شنوایی اغلب سبب ایجاد مشکل در شغل‌یابی و حفظ شغل می‌شود.

برجوئی ادامه داد: همچنین هزینه‌های آموزش استثنایی و از دست دادن فرصت کاری به علت اختلال شنوایی می‌تواند بار قابل‌توجهی بر اقتصاد ملی تحمیل کند.

او افزود: ابتلا به بیماری‌های عفونی (مثل مننژیت، سرخک، اوریون و عفونت‌های مزمن گوش)، اختلالات ژنتیکی، رویارویی فرد با صوت‌های شدید، آسیب سر و گوش، سالمندی و مصرف دارو‌هایی با اثر سمی از علل عمده ناشنوایی محسوب می‌شوند که نیمی از این موارد با اقدامات پیشگیرانه اولیه قابل‌پیشگیری هستند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: درصد بسیار زیادی اختلالات شنوایی از طریق تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب، قابل‌درمان می‌باشند.

برجوئی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تشخیص زودهنگام این مشکل، افزود: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که برنامه‌های غربالگری مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به آسیب‌های شنوایی در میان کودکان و نوزادان است.

او ادامه داد: در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی در دو مقطعِ دوره نوزادی و ۳ تا ۵ سالگی انجام می‌گردد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: غربالگری نوزادی در بدو تولد در بیمارستانی یا پس‌ازآن در مراکز خدمات جامع سلامت (در ۳تا۵ روزگی پس از تولد) قابل انجام است.

برجوئی‌فرد گفت: زمان طلایی برای انجام تست غربالگری به‌موقع تا یک ماهگی، تستِ تشخیصی استاندارد تا ۳ماهگی و مداخله به هنگام، ۶ماهگی نوزاد است.

او بیان کرد: افزایش پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی موالید و کودکان ۳تا۵ سال ضرورت دارد.