نایب رئیس شورای اسلامی عسلویه

سواحل عسلویه در روز طبیعت میزبان الایندگی و لکه های نفتی بود

اعتراض اعضای شورای شهر عسلویه به وضعیت آلودگی های نفتی در ساحل عسلویه ، نایب رئیس شورای اسلامی شهر عسلویه از دیده شدن لکه‌های نفتی در ساحل شهر عسلویه خبر داد که باعث آلوده شدن آب دریا شده است.

به گزارش جنوب استان، علی محمدی ریاست شورای عسلویه ، اظهار داشت متاسفانه اخیرا هر چند مدت شاهد سرازیر شدن آلودگی ها نفتی از پساب های پالایشگاه ششم، هفتم و هشتم در سواحل شهر عسلویه هستیم. ایشان ضمن گله مندی از ضعف در مدیریت بحران مجتمع گاز، خواستار واکنش سریع نسبت به وقوع همچین رویدادها شدند. متاسفانه نفت در خصوص مسئولیت های اجتماعی خود نسبت به ساکنان بومی کاملا بی تفاوت و سهل انگارانه عمل می کند.

شهاب شاهینی نایب رئیس شورای شهر و شهرستان عسلویه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به بوی گاز منتشر شده و وجود لکه سیاه در ساحل عسلویه گفت: متاسفانه به غیر از دادستان شهرستان هیچ مسئولی پاسخگوی مطالبات مردم این شهر نیست و امروز همزمان با روز درختکاری که می طلبد شرکت های مستقر در منطقه اقدام تاثیرگذاری در راستای کاهش آلایندگی ها با کاشت نهال انجام دهند متاسفانه اقدام به ایجاد آلایندگی فضای منطقه و ساحل نمودند که مورد اعتراض شدید مردم واقع شده است.
شاهینی افزود: مردم از ما که نماینده آنها هستیم توقع دارند صدای اعتراض آن ها را به گوش مردم برسانیم که متاسفانه علی رغم پیگیری های مکرر هیچ اقدامی صورت نمی گیرد در پایان از دادستان محترم شهرستان عسلویه تشکر میکنم که به موقعه به موضوع ورود کرده و درحال پیگیری است.

 

شاهینی در نشستی با پایگاه خبری جنوب افزود: نشت نفت در دریا از کشتی ها، چاههای نفت، تاسیسات ساحلی و … خسارات زیست محیطی و اقتصادی فراوانی به دنبال دارد.

وی ادامه داد: سرنوشت آلودگی نفتی دریاها و روند خود پالایی دریا نشان می دهد مواد سبک نفتی تبخیر شده و مواد آروماتیک تا حدی به صورت محلول در می آیند و ترکیبات سنگین به صورت گلوله های نفتی (Tarball) به ساحل آمده یا در بستر دریا ته نشین می گردد و سایر ترکیبات بصورت ذرات معلق در آب دریا مخلوط میشوند. به این ترتیب سمیت نفت یا گذشت زمان و تغییرات فیزیکی و شیمیایی اعمال شده بر آن کاهش می یابد.

شاهینی با اشاره به مقدار کمی از این ترکیبات به وسیله باکتریها و سایر موجودات شکسته می شود (Biodegredation) وجود دارد افزود: مواد نفتی از منابع مختلفی وارد آب می گردد و بیشترین منابع آلودگی مربوط به چاه های نفتی و دکلها و سکوهای بهره برداری نفت می باشد از جمله حوادث مربوط به چاه های نفتی حادثه نوروز و ایکس تاک را می توان نام برد. آلودگی نفتی در دریاها و جوامع گیاهی و جانوری و اکوسیستم دریاها اثرات مخربی را می گذراند و در این میان بیشترین آسیب به ماهیان دریاهای آلوده به نفت وارد آمده که بر اقتصاد آسیب میرساند.

عوامل بسیاری در میزان خسارات ناشی از نفت وجود دارد از جمله آنها مقدار مواد نفتی، و شرایط آب و هوایی، کدورت، و فصل می باشد. با توجه به اهمیت حفظ اکوسیستم های آبی کشور و سلامت پروتئین دریایی و اقتصاد لازم است در ککاهش آلودگی دریاها خصوصا آلودگی نفتی کوشا باشیم. که برای واکنش در برابر لکه نفتی سه قسمت کلی محدود کردن پاکسازی و برداشت لکه نفتی وجود دارد که با بکار بردن این سه راه حل گام بزرگی در پاک سازی دریاهای آلوده به نفت برداشته می شود.