مدیرکل استاندارد استان بوشهر

عزمی برای استانداردسازی شهرک‌ها و پارک‌های بازی بوشهر نمی‌بینیم

مدیرکل استاندارد استان بوشهر از همکاری نکردن شهرداران استان برای استانداردسازی وسایل بازی بوستان‌ها انتقاد کرد.

به گزارش جنوب استان، محمد رحیم بهره‌مند عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان بوشهر از نظر برخورداری از امکانات، تجهیزات و نیروی فنی در حوزه استاندارد به عنوان یک استان سرآمد در کشور محسوب می‌شود.

وی ترویج فرهنگ استاندارد را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: همه ما باید ضمن اینکه برای استفاده از کالاهای مختلف به استاندارد بودن آن توجه داشته باشیم، این فرهنگ را نیز ترویج دهیم که از کالاهای غیراستاندارد که ایمنی و سلامت لازم را ندارند استفاده نکنند.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر با اشاره به همکاری این اداره‌کل با کارگروه رفع موانع تولید در استان بوشهر بیان کرد: تلاش شده تا استعلام‌ها در کوتاه‌ترین زمان پاسخ داده شود و فرآیندها کوتاه شود.

تدوین ۲۵ استاندارد ملی

وی استان بوشهر را پایگاهی مهمی در نگارش و تدوین استانداردهای ملی دانست و بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۰ استاندارد ملی مورد بازنگری قرار گرفته و ۲۵ استاندارد جدید نیز تدوین شده است.

بهره‌مند بسیاری از شهرک‌ها و وسایل بازی در پارک‌های بوشهر را فاقد تائیدیه استاندارد دانست و ادامه داد: ۲۳۸ وسیله بازی تحت نظارت در شهرک‌های بازی استان داریم که فقط ۱۵۹ مورد از آنها الزامات را رعایت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم رعایت استانداردها و بی‌توجهی به اخطاریه‌ها مجبور به پلمب می‌شویم افزود: ایرادات وسایل بازی پارک‌ها و اماکن عمومی را اعلام کرده‌ایم ولی هیچ‌یک از شهرداری‌ها همت لازم را برای رفع این ایرادات نداشته‌اند.

کشف ۱۲ مورد جعل علامت استاندارد

مدیرکل استاندارد استان بوشهر از بررسی ۳۸۱ مورد برچسب انرژی طی سال جاری خبر داد و گفت: ۱۷ مورد صنایع پرمصرف معیارهای مصرف انرژی را پیاده‌سازی کرده‌اند. در شرایط کمبود برق انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری کنند.

وی به اقدامات صورت گرفته برای کنترل بازار اشاره کرد و اظهار داشت: پنج هزار و ۱۰۷ مورد بازرسی انجام شده است که ۱۹۸ مورد مغایرت مشاهده شد و ۲۹۴ فرآورده هم تذکر دریافت کردند.

بهره‌مند از کشف ۱۲ مورد جعل علامت استاندارد از بازار استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: اغلب این جعل‌ها مربوط به دستمال کاغذی، دستمال توالت، رب گوجه‌فرنگی و کابل برق بوده است.

بررسی نازل‌های سوخت

وی به بررسی نازل‌های سوخت در جایگاه‌های توزیع استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: ۸۳۷ مورد بررسی نازل‌های پمپ‌بنزین‌ها و ۷۲ مورد بررسی کالیبراسیون سوخت سی‌ان‌جی در استان بوشهر انجام شده است.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر با تشریح طرح عیدانه خاطرنشان کرد: از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه بررسی واحدهای صنفی افزایش می‌یابد و در ایام نوروز این اقدامات تشدید می‌شود.

استانداردسازی آسانسورها

وی استانداردسازی آسانسورها در اماکن عمومی را یکی دیگر از برنامه‌های مهم دانست و افزود: ۲۶۷ آسانسور در ادارات و اماکن عمومی وجود دارد که ۱۴۱ مورد در حال تکمیل است و ۱۲۶ مورد نیز مورد بررسی قرار گرفت که چهار مورد دارای نقص بحرانی و شدید بود.

بهره‌مند با اشاره به اینکه ۲۳ مورد نیز عدم همکاری صورت گرفته است، ادامه داد: سه بار به هر دستگاه تذکر و اخطار داده‌ایم و در صورت عدم رعایت مجبور به برخورد قانونی هستیم.

بررسی استاندارد بتن‌ها

وی استاندارد بودن بتن‌های آماده را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: بتن‌های آماده باید کیفیت و مقاومت لازم را داشته باشند و همه فعالان این عرصه باید از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر گفت: جدیداً طرح ارائه خدمات استاندارد در هتل‌ها و رستوران‌ها نیز ابلاغ شده است که در استان بوشهر نیز این طرح با جدیت اجرایی می‌شود.

استان بوشهر با برخورداری ۴۷ شرکت فعال با بیش از ۷۰۰ نیروی تخصصی در حوزه استاندارد به عنوان یکی از قطب‌های اصلی آزمایشگاه استاندارد محسوب می‌شود که ضمن تأمین نیازهای استان، تأمین‌کننده نیازهای دیگر استان‌ها است.

به گفته سید حسین رضوی مسئول انجمن آزمایشگاه‌های استاندارد بوشهر، بسیاری از استان‌ها از جمله تهران به آزمایشگاه‌های استاندارد استان بوشهر وابسته هستند.