خبری از میوه شب عید در بوشهر نیست!

اعلام شده بود میوه شب عید استان بوشهر تامین شده است و از بیستم اسفند توزیع انجام می‌شود اما درحالی که تعداد روزهای باقی مانده تا سال جدید کمتر از انگشتان دست است خبری از سیب و پرتقال‌های نوروزی در این استان نیست.

آخرین روزهای سال ۸۳ بود که طرحی با هدف تنظیم قیمت میوه در ایام پایانی سال برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به تصویب رسید؛ طرحی با عنوان توزیع میوه شب عید به نرخ دولتی. براساس این مصوبه دولت موظف به ذخیره‌سازی و اصلاح زیرساخت‌های مرتبط با ذخیره‌سازی میوه شد.

از سال ۸۴ تا ۹۵ مسئولیت تنظیم بازار ایام پایانی سال بر عهده وزارت بازرگانی و پس از آن وزارت صمت بود و در سال ۹۳ با اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، مسئولیت تنظیم بازار میوه شب عید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد. به همین منظور برای تامین و تنظیم بازار میوه شب عید سازمان تعاون روستایی موظف به خرید و ذخیره میوه شد.

امسال به‌جزء اینکه حواشی زیاد مبنی بر خرید گران سیب و پرتقال این سازمان که در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را به‌پا شد و حتی در تلویزیون به این موضوع پرداخت. اکنون موضوع اصلی در استان بوشهر این است که درحالی که اعلام شده بود میوه شب استان عید تامین شده و از بیستم اسفند توزیع می‌شود اما خبری از سیب و پرتقال‌های نوروزی نیست.

۳۰ بهمن مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر از تامین ۶۰۰ تن سیب درختی و پرتقال والنسیا جنوب ویژه شب عید در این استان خبر داد و عنوان کرد که  از ۲۰ تا ۲۵ اسفند نسبت به توزیع میوه شب عید اقدام خواهد شد.

سید محسن معروف با اشاره به اینکه ۵۰تا۶۰ درصد میوه شب عید در این استان در غرفه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و ۴۰تا ۵۰ درصد نیز به‌صورت آنلاین به فروش می‌رسد، گفته بود به‌طور معمول یک هفته مانده به زمان توزیع میوه شب عید، قیمت بازار از مراجع رسمی استعلام گرفته می‌شود و میوه شب عید به صورت ۱۰تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار میوه توزیع می‌شود.

با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا درخصوص علت تاخیر در توزیع میوه شب عید، هیچ گونه پاسخی از سوی مسئولان تعاون روستایی استان بوشهر دریافت نشد و مشخص نیست آیا این مشکل استانی و یا کشوری است؟.

تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد در سال‌هایی که میوه تولید داخل فراوان بوده و ذخیره سازی میوه شب عید از سوی دستگاه‌های دولتی انجام شده است، روند عرضه و تقاضا موجب شده است که بهای میوه شب عید کنترل و گاهی اوقات میوه ذخیره شده در بخش خصوصی روند قیمتی پایین‌تری را برای عرضه طی کند و در آخر رضایت مردم را به‌دنبال داشته باشد.

درحالی که تعداد روزهای باقی مانده تا سال جدید کمتر از انگشتان ۲ دست است همچنان ار میوه، گوشت و مرغ تنظیم بازاری در مراکز عرضه خبری نیست و حتی سامانه‌های فروش اینترنتی هم در استان بوشهر مشخص نشده است. باید منتظر ماند و دید آیا اقلام نوروزی که هر ساله با نرخ دولتی عرضه می‌شد امسال هم بر سر سفره‌های مردم می‌آمد؟.